Page 71 - RONDO_12
P. 71
Hakola RONDO kolumni
KIMMO HAKOLA
KIRJOITTAJA ON SÄVELTÄJÄ
missä menevät
aktivismin rajat?
a KTIVISMI ON POLIITTISTA toimintaa, jon- Aktivismia elin-
ka päämäärä on muuttaa yhteiskuntaa – laillisesti
olosuhteiden
tai laittomasti. Mielipiteisiin voi vaikuttaa osoit-
tamalla luvallisesti mieltä julkisilla paikoilla, kir-
on ollut
joittamalla mediaan ja miksi ei vaikkapa huutamalla ilman muuttamiseksi
virallista lupaa kadunkulmassa. Sivistysyhteiskunta antaa – uskallan
kansalaisille mahdollisuuden vaikuttaa asioiden parlamen-
taariseen käsittelyyn myös keräämällä nimiä. Riittävä mää- sanoa – aina.
rä allekirjoituksia adressissa avaa tien epäkohtien käsittelyyn Ihminen
yhteiskunnan virallisten reittien kautta. on onneksi © KAAPO HAKOLA
Aktivismissa astetta tehokkaampi tapa on harjoittaa kan-
salaistottelemattomuutta rikkomalla järjestyssääntöjä tai sellainen.
suoraan lakia. Suomessa on esimerkiksi lukittu kehoja met-
säkoneisiin tai kieltäydytty armeijan koulutuksesta. Yksittäi-
set henkilöt ovat aika ajoin kaihtaneet syömistä saavuttaen kanssa. Ja en jaksa pikkuporvarillista nillittämistä silloin, kun
itselleen vaarallisen olomuodon. Syömälakossa fokus kiin- joku oikeasti on asiansa takana ja haluaa oikeutetusti muutos-
nittyy usein terveyteen, ei itse lakon syyhyn. ta. Komppaan mukana, mutta en istu kadulla. Olen siinä vie-
ressä. Hyvä nuoret!
AKTIVISMILLA JA tottelemattomuudella on saatu kuiten- Ympäristöliike Letzte Generation töhri lokakuussa pe-
kin paljon ajalliseksi: Suomen suuriruhtinaskunnassa toteu- runamuusilla Claude Monet’n taulun Les Meules painos-
tettu vallankumouksellinen suurlakko marraskuussa 1905 taakseen Saksan ja Itävallan hallituksia järeämpiin toimiin
palkittiin äänioikeudella sekä sananvapaudella – ja toimet ilmastokriisiä vastaan.
johtivat vielä lopulta ensimmäisen sortokauden päättymiseen. Lontoon National Galleryssa aktivistit heittivät samoihin
Mohandas Gandhin väkivallaton aktivismi ylsi Intian aikoihin tomaattikeittoa Vincent van Goghin Auringonkuk-
itsenäistymiseen, Rosa Parks kieltäytyi luovuttamasta is- kia-sarjan maalauksen päälle. Ilmeisesti aktivistien ajatus on
tumapaikkaansa linja-autossa valkoiselle miehelle nousten ollut se, että jos perunamuusin tai tomaattikeiton heittämi-
lopulta yhdysvaltalaisen ihmisoikeusliikkeen ja kansalaisak- nen maalausten päälle muistuttaa yhteiskuntaa siitä, että fos-
tivismin äitihahmoksi. Pussy Riot -punkyhtye antoi kasvot siilisten polttoaineiden käyttö tappaa meidät kaikki, on sitten
venäläiselle aktivismille, joka onkin rankka laji. näin toimittava, sillä maalaukset eivät ole minkään arvoisia,
jos joudumme tappelemaan ruoasta.
AKTIVISMIA ELINOLOSUHTEIDEN muuttamiseksi on Tässä meni minun hyväksymiseni raja. Taiteeseen ei saa
ollut – uskallan sanoa – aina. Ihminen on onneksi sellainen. koskea. Se on selvästi minulle pyhä alue, vaikka tauluja suo-
Suomessa nuorten Elokapina-liikkeen mainitseminen jaa lasipinta. Huomasin, että minä olin vihainen. Aktivismi ei
saa peruskansalaisen ohimon jyskyttämään. Asia, huoli enää herättänyt minua ajattelemaan ilmastonmuutosta, vaan
maailman tulevaisuudesta on toki aiheellinen, mutta liiken- sitä, miten taidetta voidaan suojella näiltä rikollisilta.
teen pysäyttäminen tai lentokentän toimien lamaannutta-
minen on sietämätöntä, kun se kohdalle osuu. Ei meidän MEILLÄ SÄVELTÄJILLÄ EI OLE kovin tehokkaita väli-
rutiineja saa häiritä, ajattelee suuri osa kansalaisista. neitä osoittaa tottelemattomuutta epäkohtien muuttamiseksi.
Kun nuorukaiset neuvottelevat poliisin kanssa, paikalle Voimme uhkailla, että musiikki loppuu, emme soita tai sävel-
rynnii perussuomalaishenkisiä reformiaktivisteja soittamaan lä enää, mutta se tuskin järkyttäisi maailmaa.
porilaisten marssia ja muistuttamaan, että soo soo, lakia ei saa Voinko säveltäjänä herättää ihmisiä vastuulliseen tulevai-
rikkoa, vaikka heillä on itsellään vastuullaan yhtä jos toista. suuteen? Olen tätä pohtinut säveltäessäni toista sinfoniaani,
Nuoret ovat aina tehneet mielenosoitusilmoituksen, mut- jonka tekstissä otan kantaa ilmastonmuutokseen. Montako
ta eivät ole suostuneet poliisin ehdotukseen muuttaa syr- sanaa siihen tarvitaan? Toimiiko uhkaava musiikki parem-
jemmälle Mannerheimintieltä. No, he eivät ole niin tyhmiä, min kuin kaunis melodia?
että menisivät istumaan kaduille, missä heidät tekonsa ei he- Jumalan teatterin tempaus muistetaan, ja se palaa aina
rättäisi huomiota. keskusteluun siitä, missä menee hyvän käytöksen raja teatte-
ri-ilmaisussa. Muistetaanko tapahtuman viesti? Ei.
ITSE OLEN SUHTAUTUNUT nuorten maailmantuskaan Pohjoisten teatteripäivien seminaarissa vuonna 1987 Ju-
ikäihmisen tavoin rennon hyväksyvän myönteisesti. Olen to- malan teatteri lupasi esittää manifestin siitä, ”mitä teatteri
ki huolissani samoista asioista, mutta koen itseni niin voi- nykypäivänä voi olla ja mitä se ei voi olla”. Vastaus manifes-
mattomaksi tämän ihmiskunnan itsekkään tuhospiraalin tiin saatiin. ■
RONDO CLASSIC 12|2022 71