Page 36 - RONDO 04
P. 36
Taiwanilaisia perinnesoittimia voi kuulla FestivaaliX:ssä
Mikkelissä.
FestivaaliX, Mikkeli 25.6. – 2.7.
vihan kierteissä
joka yhdistelee klassisen musiikin konsertteja,
ilmajoella © HEIKKI PERÄAHO Kesän uusi festivaalitulokas on FestivaaliX,
hyvinvointitapahtumia ja liiketoiminnan edis-
tämistä. Musiikin osalta festivaalilla on kaksi
pienoisteemaa, Wien ja Taiwan sikäläisine vie-
raineen. Wienistä tulee kaupungin nuorin orkes-
teri, vuonna 2020 perustettu Nova Orchester
Ilmajoen musiikkijuhlien (6.–15.6.) uutuusooppera käsittelee Isonvihan Wien, jonka johtajana on wieniläistynyt ame-
aikaa eli suuren Pohjan sodan aikaista Venäjän miehitystä Suomessa rikkalainen kapellimestari William Garfield
Walker. Heillä on Mikaelissa kolme konserttia.
vuosina 1713–1721. Sodan raakuus ja mielettömyys nousee esiin, Muita esiintyjiä on Janoska ensemble. Taiwanis-
mutta myös perhesiteet ja yhteisöllisyyden voima. ta tulee Kaohsiung Traditional Orchestra, joka
yhdistelee kiinalaisia perinnesoittimia ja länsi-
maisen klassisen musiikin elementtejä. Solistina
ISOVIHAN LIBRETISTINÄ TOIMII tampere- ”Olen oopperan ystävä, mutta en ammatti- on kiinalaisviulisti Lü Siqing. Kulttuurin lo-
lainen kirjailija Anneli Kanto. Säveltäjänä on mainen libretisti – heitä tuskin Suomessa ko- massa järjestetään myös yritysseminaari. Festi-
Uljas Pulkkis ja ohjaajana Tuomas Parkkinen. vin monta edes on. Olen kuitenkin kirjoittanut vaalijohtajana on Teemu Laasanen.
Kannon lähtökohtana oli kertoa hirvittäväs- paljon draamaa, ja se auttoi työssä. Ooppera- festivalx.fi
tä terrorin ajasta niin, ettei se ole kulissi, jota kin on draamaa, mutta vielä tiiviimpää. Laula-
vasten näytellään rakkaus- tai seikkailutari- malla asiat etenevät hitaasti, joten tekstissä ei Haapavesi Folk 26.–28.6.
na. ”Ooppera kertoo, mikä isoviha oli ja mitä saa olla yhtäkään turhaa sanaa,” Kanto sanoo.
se pohjalaisille teki. Aihe on järkyttävä, mutta ”Lyhyessä muodossa – kaikkiaan 75 väljästi Haapavesi Folk kokoaa yhteen kansan- ja maa-
ooppera on hyvä taidemuoto sitä käsittele- kirjoitettua liuskaa – on kerrottava kääntei- ilmanmusiikin huippuja, kuten yhtyeet Freija,
mään, koska se on kohotettua todellisuutta, ei käs tarina, sillä Ilmajoelle teemme kuitenkin Saimaa, Värttinä, Wishamalli, Tallari, BFP,
realismia,” Kanto toteaa. kansanoopperaa. Oli myös luotava kahdeksan Svetlana Spajic Group ja Erlend Viken Trio.
Viha, kosto ja sodan mielettömyys ovat oop- henkilön luonteet ja keskinäiset suhteet sekä haapavesifolk.com
peran keskeiset teemat. ”Venäläisen miehittä- annettava kuorolle ja lapsikuorolle kerrotta-
jän harjoittama väkivalta rikkoo uhrinsa, mutta vaa. Aarioissa oli mietittävä paitsi tarinan kul- Janakkalan barokki 27.–29.6.
myös tekijänsä. Raakuuksiin syyllistyvät kasa- jetus ja runollisuus, myös sävy, tyyppi ja tyyli,
kat ja rakuunat astuvat ihmisyydestä ulos – he poljento ja laulettavuus.” Janakkalan barokissa Pyhän Laurin kirkossa
menettävät inhimillisyytensä siinä missä uhrit- ”Tein enemmän yhteistyötä ohjaaja Parkki- esiintyvät Menno van Delft, urut, barokkiyh-
kin. Kostokaan ei aina osu pahantekijään, vaan sen kanssa kuin säveltäjä Pulkkiksen. Parkki- tye Orfeo Futuro solisteinaan Carmela Osato,
viattomaan, joka ei pysty puolustautumaan.” nen on kirjoittanut ja ohjannut useita ooppe- sopraano ja Sara Mingardo, altto, sekä tapah-
Toinen keskeinen teema on ihmisen sitkeys roita, joten hänen asiantuntemuksensa libre- tuman residenssiorkesteri Helsingin barokkior-
ja yhteistyön voima. Lähteikseen Kanto mai- ton kirjoittamisesta oli kullanarvoista. Aariat kesteri kamarikuoro Utopian kera.
nitsee Kustaa H. J. Vilkunan tutkimuksen Viha pyrin kirjoittamaan niin, että tekstissä ja teks- hebo.fi
sekä hänen tietokirjansa Paholaisen sota, ja tin rytmissä olisi säveltäjälle vihje toivotusta
Teemu Keskisarjan Murhanenkeli, joka tarkas- tyylistä ja temposta.” Musiikin aika, Viitasaari 1.–6.7
telee isovihaa ja suurta Pohjan sotaa armeijan ”Luovutin libreton vuoden 2024 alussa sä-
ja sotilaiden näkökulmasta. ”Lisäksi olen käyt- veltäjälle. Viimeisissä muutoksissa tarinaan tuli Musiikin ajan konsertit, kurssit ja luennot ja
tänyt isonvihan aikalaisen Daniel Jusleniuksen lisää rakkautta. Sovimme, että Pulkkis tekee työpajat yrittävät kurkottaa yhteiskunnalliseen
kirjaa De miseriis Fennorum.”* itsenäisesti tekstiin musiikin vaatimat vähäiset murrosvaiheeseen ja kysyä, miten haluaisim-
Oopperan keskiössä ovat pohjalaiset siviilit: muutokset, mutta libretisti tekee isot. Muuta- me vaikuttaa itse muutokseen. Yleisotsikko-
äiti Sofia ja hänen kaksi tytärtään. Viisitoista- mista aarioista säveltäjällä olikin toiveita, jotka na onkin Aikakapseleita. Residenssiyhtyeinä
vuotias Katariina on tarinan päähenkilö. Terrori toteutin. Vaikuttavaa oli, kun säveltäjä kertoi, on mm. amerikkalainen piano-lyömäsoitin-
tuhoaa heidän tulevaisuutensa, mutta elämää että partituurin laajuus on 300–400 liuskaa.” kvartetti Yarn/Wire, suomalainen Saxtronauts
on pakko jatkaa. Perheen naapuri Mikko läh- Oopperan johtaa Eero Lehtimäki, ja so- ja puolalainen Ensemble Kompoplex. Avajais-
tee koston tielle. Kirkkoherran rouva Matilda listeina esiintyvät Wilhelmina Tómasdóttir, konsertissa kuullaan tanskalaisen Simon Løf-
taas oivaltaa, miten sodasta voi hyötyä. Kylä- Minja Rantalainen, Erica Back, Reetta Haa- flerin teoskokonaisuus Animalia jossa ihmisten
läisillä eli kuorolla on merkittävä rooli. Vasta- visto, Rolf Broman, Jasper Leppänen ja Tomi ja erilaisten eläinten äänet ja rituaalit muut-
puolta edustavat Pietari Suuri ja kasakat, joista Punkeri. ■ tuvat musiikiksi.
Ivan-niminen on oopperan miespäähenkilö. HARRI KUUSISAARI musiikinaika.org
36 RONDO 4|2025