Page 63 - Rondo_07
P. 63
STRIIMIT
© TODD ROSENBERG / CHICAGO SYMPHONY ORCHESTRA
Chicago Classical Review nostaa Esa-Pekka Salosen © TODD ROSENBERG / CHICAGO SYMPHONY ORCHESTRA
Riccardo Mutin seuraajakandidaatiksi CSO:ssa.
Chicagon sinfoniaorkesteri on tehnyt musiikillisen johtajansa
Riccardo Mutin kanssa jo kahdeksan levytystä.
Konserttitaltiointien ohella CSOtv:stä löytyy myös jokunen kiin-
nostava dokumentti, kuten puolituntinen keskusteluvideo orkes- © TODD ROSENBERG / CHICAGO SYMPHONY ORCHESTRA
terin nimikkosäveltäjien Missy Mazzolin ja Jessie Montgomeryn
kanssa. Lisäksi sivustolla on myös oma osionsa lapsille suunnatuille
musiikkivideoille. CSO:n nuoriso-orkesteri, Chicago Civic Orchestra
esiintyy sekin kuudella videostriimillä.
Selainpohjainen suoratoistopalvelu on yksinkertaisuudessaan
varsin miellyttävä käyttää. Kohtalainen hakutyökalukin löytyy, jos
kohta tarjontaa pystyy varsinkin videopuolella selaamaan sujuvasti
ilman sitäkin.
Nykyisellään CSOtv kiinnostanee erityisesti sitä yleisönosaa, joka
haluaa tehdä löytöretkiä sinfoniaorkesterin tavanomaisen konsert-
tiformaatin ja levytystoiminnan ulkopuolelle. Orkesterin kotiyleisön
näkökulmasta katsottuna voi olla myös sinänsä mielenkiintoista Esa-Pekka Salonen vieraili CSO:n kapellimestarina 26.–31.5.2022 Ravel- ja Stravinsky
saada täydentää konserttisalikokemusta CSO:n korona-ajan iden- -ohjelmalla. Bryce Dessnerin viulukonserton solistina oli Pekka Kuusisto.
titeettiä ilmentävällä videotarjonnalla. Nämä kaksi maailmaa kun
on, ainakin toistaiseksi, pidetty Chicagossa varsin erillään toisistaan, mukaista. Ohjelmiston perinteisyydestä johtuen kilpailevaa levytar-
kenties juuri päällekkäisen tarjonnan välttämiseksi. jontaa on kuitenkin markkinoilla melko paljon. Orkesterin ominta-
Perinteisten äänitteiden puolella CSO otti tallenteiden julkaisun keisimpia julkisuja ovat Yo-Yo Man ja Silk Road Ensemblen kanssa
omiin käsiinsä jo vuonna 2007, kun orkesterin oma levy-yhtiö, CSO tehty teemalevy sekä Mason Batesin oivallisen, Jorge Luis Borge-
Resound aloitti toimintansa. Vielä Daniel Barenboimin kaudella silta innoitteensa saaneen Anthology of Fantastic Zoologyn (2015)
(1992–2006) orkesterilla oli sopimukset niin Warnerin kuin Deut- kantaesityksen taltiointi. Säveltäjä itse on kuvannut puolituntista,
sche Grammophoninkin kanssa; ensin mainitulle levytettiin musii- yhteentoista värikylläiseen osaan jakautuvaa orkesteriteostaan
killisen johtajan luotsaamana, jälkimmäiselle taas CSO:n päävierai- osuvasti psykedeeliseksi Eläinten karnevaaliksi.
lijan Pierre Boulezin ollessa puikossa. Keskimäärin yhden julkaisun vuositahdilla ilmestyvät albumit
Viidentoista vuoden aikana katalogi on kasvanut kattamaan pa- ovat vuosien mittaan vakiintuneet osaksi orkesterin toimintaa, ol-
rinkymmenen albumin diskografian, josta löytyy niin vuosina 2006– koonkin, että menneiden vuosikymmenten levytysbuumista ollaan
10 ylikapellimestarina toimineen Bernard Haitinkin johtamaa Chicagossakin vielä kaukana, ainakin määrällisesti. CSO Resoundin
Mahleria kuin emerituskapellimestari Boulezin luotsaamaa Stra- julkaisuilla on kuitenkin ollut olennainen rooli orkesterin 2000-luvun
vinskya. Nykyisen musiikillisen johtajansa Riccardo Mutin kanssa työn dokumentoinnissa.
CSO on tehnyt tähän mennessä kahdeksan levyä, joilla kuullaan Siinä missä CSOradion konserttistriimien melko kattava kirjasto
etupäässä kantaohjelmistoa Berliozista ja Verdistä aina Shostako- tukee orkesterin levytystoimintaa mainiosti, CSOtv:n suhteen jää
vitshiin saakka. nähtäväksi, millaisella konseptilla ja panostuksella sitä nähdään
CD ja SACD -formaattien ohella CSO Resoundin julkaisemat al- mielekkääksi ylläpitää pandemianjälkeisessä maailmassa. ■
bumit ovat saatavilla myös monissa suoratoistopalveluissa. Äänit- JARI KALLIO
teet ovat korkealaatuisia ja huippuorkesterin työn jälki maineensa https://cso.org/
RONDO CLASSIC 7|2022 63