Page 65 - Rondo_07
P. 65
Rivien välistä RONDO kolumni
KIRJOITTAJA ON FINLAND FESTIVALSIN TOIMINNANJOHTAJA KAI AMBERLA
uusia yleisöjä kaupungit täynnä
e UROOPAN AVAUTUMINEN keväällä johti naissäveltäjien ja -kapellimestarien suuntaan.
vimmattuun matkustamiseen, vaikka kriiseis-
Entä rekrytoinnit? Osataanko aidosti hakea parhaita
osaajia muuttuneen, monipuolistuneen yhteiskunnan
tä ei maailmassa ole pulaa. Mukavan nor-
maalilta on tuntunut tavata ihmisiä, kätellä,
halata, nähdä kolmiulotteinen maailma kaksivuoti- tarpeisiin? Rimaa ei ole tarkoitus laskea, päämäärä-
nä on laajentaa kenttää. Klassisen musiikin organisaa-
sen sulun jälkeen. tiot ovat kroonisesti huolissaan yleisön pienenemisestä
Entä olenko oppinut jotain kevään aikana? ja vanhenemisesta, mutta markkinointitiimit edelleen
rekrytoivat ihmisiä, joiden ainoa kokemushorisontti on
1. Googlen Sveitsin-johtaja Patrick Warnking valkoihoinen, keskiluokkainen eurooppalainen maail-
ma. Googlelta ehkä kannattaisi kysyä neuvoa.
kertoo, että yhtiö palkkaa suunnitelmallisesti
mahdollisimman erilaisia ihmisiä – siis ihmisiä, joiden Wilson ehdottaa, että tietoisten valintojen kautta
ihonväri, äidinkieli tai kulttuurinen tausta poikkeavat muutoksia voi tapahtua ja koko narratiivi, jolla klas-
toisistaan. Vain näin Google voi pärjätä globaalissa sisesta musiikista puhutaan, kehittyä monipuolisem-
kilpailussa ja heijastaa maailmaa sellaisena kuin se on. paan suuntaan. Olennaisinta kaikille organisaatioille
Yleisönä hänellä on Zürichiin kokoontunut erit- on luoda monivuotinen suunnitelma diversiteetin li-
täin homogeeninen valkoihoinen klassisen musiikin säämiseksi. Pandemian jälkeinen aika tarjoaisi loista-
agentuurien kerma. van tilaisuuden kokeilla jotakin uutta tilanteessa, jossa
Googlessa huomattiin pandemian aikana, että uu- vanhan yleisön paluu ei ole varmaa mutta uusia yleisö-
sia ideoita syntyy liian vähän. Syy on se, että ihmiset jä ovat kaupungit täynnä.
käyttäytyvät liian kohteliaasti etäkokouksissa. Etänä
ei synny aitoa dialogia, pikemminkin pelkkiä mono- Esimerkin voima on
logeja. Aidossa kommunikaatiossa keskeytetään, teh-
dään välihuutoja, kohautetaan olkapäitä, nauretaan, valtava, varsinkin silloin,
väitellään, riidellään. Googlen mukaan vain tätä kun teini-ikäinen nuori
kautta parhaat aivot ruokkivat toisiaan, synnyttävät
uusia ajatuksia ja torppaavat ennakkoluulot. miettii, mitä harrastaisi,
Tulos: Google ei enää salli etätyöskentelyä, jos et- mitä tekisi elämällään.
sitään uusia ratkaisuja ja keksintöjä.
2. Wilson puhuu lähes tunnin ilman muistiin- 3. Hullut ideat ovat usein parhaita. Rotterdamissa
Karismaattinen muusikko ja aktivisti Roger
joku sai päähänsä järjestää Rooftop Walk -festi-
panoja. Wilson on yksi brittiläisen Black Lives in Music vaalin, jonka ainoa tarkoitus on päästää ihmiset talojen
-organisaation taustahahmoista, joka yrittää muuttaa katoille. Sieltä katsellaan maisemia, nautitaan drinkkejä
musiikkielämää moniarvoisempaan suuntaan. Ylei- ja törmätään katolle pystytettyihin taideteoksiin.
sönä hänellä on Hannoveriin kokoontunut erittäin Miksi? Siksi, että katoilta saa aivan uuden näkö-
homogeeninen valkoihoinen klassisen musiikin am- kulman kaupunkiin. Ihmiset ovat leikkiviä eläimiä ja
mattilaisjoukko. tarttuvat tällaiseen mahdollisuuteen riemuissaan. Tu-
Wilson kertoo nuorena ihmetelleensä, että miksi loksena Rotterdamissa oli valtavat hyväntuuliset ih-
niin muusikot kuin säveltäjätkin ovat lähes poikkeuk- misjoukot kiertelemässä katolta katolle (toki tiukkojen
setta valkoihoisia. Tuloksena oli tunne, että minua ei turvamääräysten ohjaamina).
sinne haluta, minä en voi tuossa maailmassa olla. Tekisi mieli heittää ajatus vaikkapa Tampereelle,
Hyväntahtoiset musiikkialan ammattilaiset ovat jossa ei koskaan ole pelätty uusia ideoita.
huolissaan samasta asiasta, mutta palkkaavat silti työ-
että samalla poissulkevat ison osan ympärillään ole- 4. Kokoonnumme pienellä joukolla festivaalialan
tehtäviin itsensä näköisiä ihmisiä – eivätkä huomaa,
ihmisiä lahden taakse Tallinnaan. Paikalla on
vasta yhteisöstä. Esimerkin voima on valtava, var- kollegoja joka puolelta Eurooppaa, mutta kiovalai-
sinkin silloin, kun teini-ikäinen nuori miettii, mitä nen yhteistyökumppanimme ei matkustusongelmien
harrastaisi, mitä tekisi elämällään. vuoksi pääse paikalle. Hän on kuitenkin mukana etä-
Jos muutosta halutaan, asennetta pitää korjata. yhteydellä. Kun kysyn, miten festivaaleilla ja niiden © HEIKKI TUULI
Näkyykö moniarvoisuus ohjelmistosuunnittelussa? johtajilla Ukrainassa menee, hän sanoo, että yritäm-
Ovatko taiteelliset johtajat valmiita tutkimaan ohjel- me tässä vaiheessa lähinnä koota tietoa siitä, ketkä
mistoja myös alueilla, joissa eivät ole ennen käyneet? ovat hengissä ja ketkä kuolleet.
Vaisulta näyttää edelleen, mutta toivoa antaa se, että Päätän, että en vähään aikaan valita yhtään
ennen niin miesvoittoinen ala on sentään avautunut mistään. ■
RONDO CLASSIC 7|2022 65