Page 36 - RONDO_08
P. 36

Turun filharmonisen orkesterin striimausten   © JARI LAURIKKO
                                                                                      takana ovat robottikamerasysteemi, kahden
             Pandemian aikana mietittiin                                              hengen kuvatiimi, partituurinlukija sekä
                                                                                      äänimies.
             myös, kuinka konsertti-
             kokemuksen sosiaalinen puoli
             voidaan toteuttaa verkossa.                                        Striimit ostopalveluin
                                                                    Jyväskylä Sinfonialla ei ollut säännöllistä verkkolähetys-
                                                                    toimintaa ennen pandemian alkua, joten malli piti ra-
                                                                    kentaa lähes alusta.
                                                                       ”Ennen pandemiaa tehtiin verkkoon Juhani Heino-
                                 Lapsille ja nuorille               nen- ja Ilmari Hannikainen -kilpailut sekä vastaavia eri-
                    Turussa striimituotantoja tehdään neljän hengen tiimillä.  koistuotantoja. Pandemian aikana verkkokonsertteja
                      ”Meillä  on robottikamerasysteemi, kahden hengen   kehitettiin, ja viime vuonna ne saatiin pyörimään kun-
                    kuvatiimi, partituurinlukija  sekä  äänimies.  Mielestäni   nolla”, kertoo intendentti Emma Anttila.
                    systeemimme on toimiva. Tänä vuonna laitteistoa py-  Jyväskylässä on kokeiltu sekä suoria striimejä että va-
                    ritään hiukan päivittämään”, kertoo intendentti Nik-  roaikaa taltioinnin jälkeen.
                    ke Isomöttönen.                                    ”Konsertin jälkeen julkaistava tallenne on toiminut
                      Syksyn ohjelmaan kuuluu kuusi verkkokonserttia.   parhaiten. Emme editoi sitä musiikillisesti, mutta jälki-
                    Isömöttönen kuvailee striimauksia täydentäväksi palve-  tuotannossa siihen saadaan pikkaisen enemmän laatua.
                    luksi, joka kuitenkin tuottaa omalla tavallaan lisäarvoa.  Käytäntö on osoittautunut meille sopivaksi.”
                      ”Verkossa tavoitamme katsojia, jotka eivät pääse pai-  Jyväskylässä verkkolähetyksiä pyöritetään ostopalve-
                    kan päälle. Olipa se syy sitten mikä tahansa: liikkumisen   luiden turvin.
                    este, etäisyys tai ulkomailla asuminen.”           ”Olemme toteuttaneet lähetyksiä sekä kansallisesti
                      Isomöttösen havainnon mukaan varsinkin lapsille   merkittävän että paikallisen toimijan kanssa. Löysimme
                    suunnatut sisällöt saavuttivat pandemian aikana paljon   paikallisen yrityksen, joka on valmis myös kehittämään
                    katsojia.                                       tuotantoja. Kuvauksissa pyritään löytämään jotain, mi-
                      ”Ne tullaan säilyttämään rinnalla. Meillä on paljon   tä livekonsertissa ei ole, kuten pääsemään lähelle muu-
                    lapsille ja nuorille sopivaa toimintaa, kuten iso määrä   sikoita”, Anttila kuvailee.
                    koululaiskonsertteja. Jatkossa tarjoamme koululaisille   Opetus- ja kulttuuriministeriön erityisavustuksella
                    sisältöä myös verkkovälitteisesti”, Isomöttönen suunnit-  kokeiltiin myös moniaistista, VR-laseilla koettavaa kon-
                    telee.                                          serttia.


          36     RONDO CLASSIC   8|2022
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41