Page 31 - RONDO_08
P. 31
Harmonikan jakautumista viihde-, taide- ja kansanmusiikin kesken
Valkeajoki ei pidä huonona asiana, sillä ne voivat ruokkia toisiaan.
Sovittamisen taidotkin tulivat tarpeeseen, kun har-
monikka sai venyä Wagner-orkesteriksi baritoni Esa
Ruuttusen kanssa toteutetussa produktiossa.
”Magnus ymmärtää hyvin harmonikan luonteen ja
luo pitkiä arkkitehtonisia kaaria. Vaikka tempo on no- Kapellimestarin oppia Saksasta
peaa ja tapahtumaa hurjasti, musiikissa on aina struk- Sibelius-Akatemiassa Valkeajokea opettivat suomalainen
tuurin suunta. Myös tässä projektissa minua auttoi se, harmonikansoiton guru Matti Rantanen sekä Heidi
että olin tutustunut säveltäjään jo aiemmin kapellimes- Velamo ja Veli Kujala. Kun hän nuoriso-osastolla ol-
tarikurssilla – molemmat siis oppilaina. Kommunikoin- lessaan näki taululla ilmoituksen, että Jorma Panula
ti hänen kanssaan antoi tulkintoihin paljon.” aloittaa jälleen keskeytyksissä olleen nuorten kapellimes-
Maine säveltäjien keskuudessa kasvoi, ja nykyään tariluokkansa, hän haki sinne ja pääsi.
Valkeajoki on ahkerimpia uuden suomalaisen harmo- ”Johtaminen oli ollut mielessäni jo pitkään, sillä tun-
nikkamusiikin esittäjiä. Kalevi Ahon konserton hän nen vetoa suurten linjojen muovaamiseen. Minulle mu-
kantaesitti Mikkelissä viime kesänä, ja siitä on tulossa siikissa on oleellista se, miten saa rakennettua kaaria
myös levytys Saimaa Sinfoniettan kanssa. Lokakuussa yksityiskohtien välille. Pääsin maisteriopintoihin Saksan
on vuorossa Ahon kolmas harmonikkasonaatti. Aulis Würzburgiin Ari Rasilaisen kapellimestariluokalle.”
Sallisen kaksoiskonsertto sekä mm. Ville Raasakan, ”Arin opetus oli aika erilaista kuin Panulan. Hän toi
Cecilia Damströmin, Viera Janárčekován, Mio- mukaan musikanttista heittäytymistä ja jopa hauskanpi-
ko Yokoyaman, Aino Tenkasen, Lauri Supposen toa, silti yhtään lyönnin selkeydestä tinkimättä. Hänen
ja Matilda Seppälän teokset ovat myös aloittaneet opissaan sain luotua paremman yhteyden omaan krop-
elämänsä hänen käsissään. paani niin, että liikkeet tulevat syvältä, ja jokaisella niis-
Silti klassinenkaan harmonikka ei ole jäänyt. Hänen tä on tarkoitus.”
uusin levynsä sisältää Jean-Philippe Rameaun cem- ”Yksi ero saksalaisen ja suomalaisen kapellimestari-
balosarjoja. ”Mitenkö ne sopivat harmonikalle? Hyvin, koulutuksen välillä on myös se, että oopperaa painote-
melkeinpä paremmin kuin kaikkien soittama Bach. taan Saksassa selkeästi enemmän. Se lienee luonnollista,
Harmonikka tuo musiikkiin ilmavuutta, hengittävyyttä koska siellä on 60 oopperataloa. Joka viikko oli juttuja
ja laulavuutta eri tavalla kuin cembalo, ja tanssillisuus- laulajien ja kuorojen kanssa, ja siinä jouduin myös pal-
kin on luontaista.” jon pianon ääreen.” |
RONDO CLASSIC 8|2022 31