Page 31 - RONDO_08
P. 31

Harmonikan jakautumista viihde-, taide- ja kansanmusiikin kesken
                     Valkeajoki ei pidä huonona asiana, sillä ne voivat ruokkia toisiaan.
                                                                        Sovittamisen taidotkin tulivat tarpeeseen, kun har-
                                                                      monikka sai venyä Wagner-orkesteriksi baritoni  Esa
                                                                      Ruuttusen kanssa toteutetussa produktiossa.
                       ”Magnus ymmärtää hyvin harmonikan luonteen ja
                     luo pitkiä arkkitehtonisia kaaria. Vaikka tempo on no-  Kapellimestarin oppia Saksasta
                     peaa ja tapahtumaa hurjasti, musiikissa on aina struk-  Sibelius-Akatemiassa Valkeajokea opettivat suomalainen
                     tuurin suunta. Myös tässä projektissa minua auttoi se,   harmonikansoiton guru Matti Rantanen sekä Heidi
                     että olin tutustunut säveltäjään jo aiemmin kapellimes-  Velamo ja Veli Kujala. Kun hän nuoriso-osastolla ol-
                     tarikurssilla – molemmat siis oppilaina. Kommunikoin-  lessaan näki taululla ilmoituksen, että Jorma Panula
                     ti hänen kanssaan antoi tulkintoihin paljon.”    aloittaa jälleen keskeytyksissä olleen nuorten kapellimes-
                       Maine säveltäjien keskuudessa kasvoi, ja nykyään   tariluokkansa, hän haki sinne ja pääsi.
                     Valkeajoki on ahkerimpia uuden suomalaisen harmo-  ”Johtaminen oli ollut mielessäni jo pitkään, sillä tun-
                     nikkamusiikin esittäjiä.  Kalevi Ahon konserton hän   nen vetoa suurten linjojen muovaamiseen. Minulle mu-
                     kantaesitti Mikkelissä viime kesänä, ja siitä on tulossa   siikissa  on oleellista  se, miten saa  rakennettua  kaaria
                     myös levytys Saimaa Sinfoniettan kanssa. Lokakuussa   yksityiskohtien välille. Pääsin maisteriopintoihin Saksan
                     on vuorossa Ahon kolmas harmonikkasonaatti. Aulis   Würzburgiin Ari Rasilaisen kapellimestariluokalle.”
                     Sallisen kaksoiskonsertto sekä mm. Ville Raasakan,   ”Arin opetus oli aika erilaista kuin Panulan. Hän toi
                     Cecilia Damströmin, Viera Janárčekován, Mio-     mukaan musikanttista heittäytymistä ja jopa hauskanpi-
                     ko Yokoyaman, Aino Tenkasen, Lauri Supposen      toa, silti yhtään lyönnin selkeydestä tinkimättä. Hänen
                     ja  Matilda Seppälän teokset ovat myös aloittaneet   opissaan sain luotua paremman yhteyden omaan krop-
                     elämänsä hänen käsissään.                        paani niin, että liikkeet tulevat syvältä, ja jokaisella niis-
                       Silti klassinenkaan harmonikka ei ole jäänyt. Hänen   tä on tarkoitus.”
                     uusin levynsä sisältää Jean-Philippe Rameaun cem-  ”Yksi ero saksalaisen ja suomalaisen kapellimestari-
                     balosarjoja. ”Mitenkö ne sopivat harmonikalle? Hyvin,   koulutuksen välillä on myös se, että oopperaa painote-
                     melkeinpä paremmin kuin kaikkien soittama  Bach.   taan Saksassa selkeästi enemmän. Se lienee luonnollista,
                     Harmonikka tuo musiikkiin ilmavuutta, hengittävyyttä   koska siellä on 60 oopperataloa. Joka viikko oli juttuja
                     ja laulavuutta eri tavalla kuin cembalo, ja tanssillisuus-  laulajien ja kuorojen kanssa, ja siinä jouduin myös pal-
                     kin on luontaista.”                              jon pianon ääreen.”                                   |


                                                                                                RONDO CLASSIC    8|2022   31
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36