Page 27 - RONDO_08
P. 27

RONDO   populaaritaidetta

                                                                                                                     OSA: 18
                                                                             Teksti: SANTERI KAIPIAINEN

                                                                             SARJASSA ESITELLÄÄN TAITEELLISESTI KORKEATASOISIA
                                                                             2000-LUVUN ALBUMEITA KLASSISEN MUSIIKIN ULKOPUOLELTA.

                                                                            ekstaasin runoelma

                                                                            Liturgyn H.A.Q.Q. (2019) on integratiivinen matka,
                                                                            prosessi, jonka taiteellinen ehdottomuus sykkii koko-
                                                                            naisvaltaista elämänhalua ja symbolista mystiikkaa kuin

              Innanen ja Kallio ovat puolestaan soit-                       SKRJABININ ja MESSIAENIN väriloisto aikoinaan.
           taneet yhdessä niin duona, Innasen isossa
           10+ -yhtyeessä kuin myös vakavanhumo-   BROOKLYNILÄISEN metalliyhtye Liturgyn   ja jälleen pysähdyksiin ryöpsähtäen, ja täy-
           ristisessa, monigenreisessä Gourmet’ssa.  keulahahmo Hunter Ravenna Hunt-Hendrix   teläisyyttä sointiväriin tuovat puhtaat taus-
              ”Gourmet on ollut yhdessä vuodes-    sohaisi vuonna 2009 herhiläispesää taiteel-  talaulut sekä japanilaisen gagaku-perinteen
 kumistinten  Se on myös poikkeus omassa tekemisessä-  Black Metal: A Vision of Apocalyptic Humanism.   keinojen loppuessa purskahtaa koko rai-
           ta 1997, joten se on pitkäikäisin bändini.
                                                   lis-filosofisella manifestillaan Transcendental
                                                                                          puhallinsoittimet. Intensiteetin lisäämisen
           ni siinä mielessä, että kappaleet soitetaan
                                                                                          ta välillä Hunt-Hendrixin sanoin ”yleistre-
                                                   Siinä hän kuvaili äärimetallin – erityisesti kirk-
 kaitsija  aika lailla samalla tavalla alusta loppuun,   koja polttaneen nihilistisen ja misantrooppisen   moloon”, joka kuulostaa siltä kuin CD-soitin
           ja rumpalin rooli on selkeän komppaava.”
                                                   black metalin – tulleen intensiteettinsä haussa
                                                                                          olisi mennyt jumiin. Kuten opiskelijaystävä-
                                                   umpikujaan, kykenemättömänä loikkaamaan
                                                                                          ni totesi aikanaan eräistä juhlista: ”Ei ollut
              Klassiset lyömät kiinnostavat
           Kallio kertoo saaneensa toteuttaa rumpa-  kylmästä staasistaan eteenpäin.      enää tarpeeksi isoja keinoja ilmaista riemua,
                                                                                          joten me vain juostiin huutaen ympäri ra-
                                                    Sävellystä Tristan Murail’n johdolla opiskel-
           lin tehtäväänsä muiden yhtyeissä hyvinkin   leen Hunt-Hendrixin vastaus tähän umpikujaan   kennusta.”
           omalla tavallaan aina 1990-luvulta lähtien.   oli kieltäytymisistä kieltäytyminen: hyppy yli   Synesteetikko Skrjabinin tavoin värejä
              ”Siksi omissa projekteissani olen ha-  kuilun hyväksymällä elämä ja maailma kaik-  viljellään myös Hunt-Hendrixin lyriikoissa,
           lunnut tehdä jotain erikuuloista ja eri ta-  keudessaan. Liturgyn ensimmäinen levy Reni-  joiden monitulkintainen symboliikka osuu
           valla vapaata, sekä siinä samalla laajentaa   hilation sai skeneheppujen vihat ylleen ja ”hips-  jonnekin piilotajuntaan: Virginity ja Pasaqalia
           omaa osaamistani”, Kallio toteaa.       terimetallin” leiman, mutta esteettinen suunta   kantavat mukanaan katarttista itkua, tuoden
              Tähän suuntaan ovat lähteneet muun   ja visio pysyivät vahvoina.            häävertauksineen mieleen niin Uuden testa-
           muassa duo tanssija-koreografi Satu Rin-  Aesthetican (2011) ja The Ark Workin (2015)   mentin allegoriat kuin itämerensuomalaiset
           netmäen kanssa, vapaasti improvisoidut   samanaikaisesti yhä avarammaksi ja komplek-  morsiamen itketykset. God of Loven sanat
           duoesiintymiset toisten rumpalien kanssa,   simmaksi lipuvan suunnan luonnolliselta jatku-  karitsoista ja aurinkokuntien suutelusta ovat
           sekä kolmen rumpalin yhtye Kallio Slaa-  molta tuntuu myös H.A.Q.Q. Nimi on lyhenne   kuin suoraan William Blakelta, henkisen ja
           ki, jossa mukana olivat Mikko Hassinen   sanoista Haelegen Above Quality and Quantity,   fyysisen unio mystica. Naiseuden ja äitiyden
           ja Anssi Nykänen.                       joka viittaa Hunt-Hendrixin kehittelemään, ab-  symbolinen käsittely ei ole sattumaa, sillä
              ”Kallio Slaakissa laitoimme rumpum-  rahamisten uskontojen myytoksesta gnostilai-  Hunt-Hendrix tuli ulos kaapista transnaisena
           me niin lähekkäin lavalla, että se näytti   sella twistillä ammentavaan maailmankatso-  alle puoli vuotta levyn ilmestymisen jälkeen.
           yhdeltä isolta rumpusetiltä. Halusin saun-   mukseen.                            Exaco-välikkeet toimivat kontrasteina ki-
           din muistuttavan soolokeikkaa, mutta     Liturgyn kokonaistaiteellinen synkretia tuo   taran, rumpujen ja basson säröisälle mylly-
           niin, että siellä voisi soittaa asioita, joihin   mieleen säveltäjä Aleksandr Skrjabinin, joka   tykselle: ensimmäisen soolopianossa Con-
           omat raajani eivät riittäisi. En halunnut   samanhenkisin sanoin kuvaili orkesteriteos-  lon Nancarrow’n mekaaninen musiikki
           mitään vuorottaisten rumpusoolojen kil-  taan Ekstaasin runoelma (1908): ”Se on vapau-  yhdistyy John Adamsin Phrygian Gatesiin,
           pailua ja sirkustemppuja, vaan musiikista   tuneen toiminnan iloa. [--] Mitä voimakkaampi   toisessa kahden sävelen motiivia apokalypti-
           tuli melko läpisävellettyä ja suurimmilta   elämän syke on ja mitä nopeampaa rytmien   sen Arvo Pärtin tavoin hitaasti toistavat put-
           osin myös aika hiljaista.”              sade, sitä selkeämmin Henki tulee tietoisek-  kikellot aukeavat juhlaan kuin ortodoksien
              Kallion kokeileva ote lähenee osin ny-  si yhteisestä olemuksestaan itse Luovuuden   pääsiäisyö. Levyn loppusoittoon jää yksinäi-
           kymusiikkia, mutta samalla hän kuitenkin   kanssa.”                            nen särökitara kuin kosminen säteily, ulos-
           kertoo, ettei ole siihen perehtynyt niin pal-  Ekstaattista sulautumista edustaa myös   hengitys, urkurin exitus.
           joa.                                    H.A.Q.Q. Sen avausraita Hajj viittaa nimellään   Äärimetallin selkein historiallinen omi-
              ”Rytmisesti klassinen soittaja ja jazz-  muslimien pyhiinvaellukseen, ja koko levyn   naispiirre on ollut soveliaiden rajojen rikko-
           muusikko kuitenkin tulevat aika eri maa-  voi nähdä olevan arkkityyppinen kasvumatka,   minen, transgressio; Liturgy on kääntynyt
           ilmasta, enkä myöskään ole koskaan      Nietzschen, Jungin ja Campbellin hengessä,   kannoillaan ja riemulla rikkonut äärimetallin
           tutkinut  orkesterilyömäsoittimien  oikei-  kohti taiteellista, psykoanalyyttistä kuin filoso-  esteettiset rajat. Mystiikkaa syleilevässä,
           ta soittotapoja, vaan mennyt enemmän    fis-uskonnollistakin integraatiota – oikeastaan   itsepintaisessa ja omintakeisessa kompro-
           intuitiolla. Klassiselta puolelta minua oi-  näitä kolmea elementtiä on ehkä Liturgyn koh-  missittomuudessaan H.A.Q.Q. on Skrjabinin
           keastaan lähinnä kiinnostavat orkeste-  dalla myöskään turha erotella toisistaan.   sijaan jopa enemmän sukua Olivier Mes-
           rin klassiset lyömäsoittimet! Patarumpuja   Hajj pursuaa elämänhalua tavalla, joka ei   siaenille. Tuskin sattumaa on, että Liturgy
           ja laattasoittimia en koe osaavani soittaa,   mahdu black metalin tavanomaisten tremolo-  seuraavalla albumillaan teki oman versionsa
           mutta gongit, putkikellot ja muut avaavat   kitaroiden ja rumpujen blast beatin raamiin;   Messiaenin urkuteoksesta Apparition de l’ég-
           äänenväreillään uusia ovia.” ■          sen rytmit sykkivät aaltojen tavoin nopeutuen   lise éternelle. ■

                                                                                                RONDO CLASSIC   8|2022         27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32