Page 25 - RONDO_08
P. 25

MEDUSA on rakentunut

                  yhteistyön tuloksena
                                                                                                                             © MIRKA KLEEMOLA / IMAGENARY OY
                  tiiviiksi monitaiteelliseksi
                  kokonaisuudeksi.








                                                                   Caravaggion maalaukset olivat visualisoinnin lähtökohta.

                ”MEDUSAn  aihe ei ollut  suunnitelmissa  tohtorintut-
              kinnon  alkuvaiheissa, mutta  olen  tehnyt  paljon  monitai-
              teellisia teoksia, joten tämän teoksen parissa olen saanut
              kehittää samanlaisia ajatuksia. Tämä on ollut kolmen vuo-  Musiikin esittäjistönä on sopraano ja pieni kamariyhtye.
              den ajan vireillä, olen koonnut materiaalia ja tutkinut ai-  ”Piia Komsilla on kaksoistehtävä laulajana ja sellistinä,
              hetta tiimin kanssa”, Livorsi kertoo.               mutta hän on välillä myös vapaa soittimesta. Sello on kuin
                Teos on syntynyt Piia Komsin tilauksesta. Miten ai-  toinen ääni mutta myös kuin toinen keho. Esimerkiksi kuol-
              he valikoitui?                                      lessaan Narkissos kaipaa päästä irti kehostaan, ja silloin sel-
                ”Piia Komsi on yksi harvoista muusikoista, joilla on ky-  lo on se keho, josta hän pääsee irti”, Livorsi kuvailee.
              ky sekä laulaa että soittaa jousisoitinta. Hän ja kuvataitei-  Sellon lisäksi soittimistona ovat klarinetit (Angel Moli-
              lija Sara Orava ovat jo aiemmin tehneet yhteistyötä, ja   nos), lyömäsoittimet (Ville Syrjäläinen) sekä japanilai-
              minäkin tunnen Saran ja hänen teoksiaan pitkältä ajalta.   nen näppäiltävä kielisoitin koto (Eva Alkula). Miten koto
              Hän on kiinnostunut Caravaggiosta, ja siitä ajatus alkoi vä-  tuli mukaan?
              hitellen kehittyä. Ajattelimme alusta lähtien, että mukana   ”Olen ollut Japanissa useamman kerran ja maan kult-
              olisi ihmisen pimeitä puolia kuten narsismi, myös taiteili-  tuuri kiinnostaa. Koto on runollinen soitin, joka luo
              jan narsismi.”                                      oman intiimin maailmansa ja sopii hyvin yhteen ihmis-
                MEDUSA on rakentunut  yhteistyön tuloksena  tiiviik-  äänen kanssa. Lisäksi sen kanssa syntyy mikrointervalli-
              si monitaiteelliseksi kokonaisuudeksi. Libreton  ovat  teh-  sia sävyjä.”
              neet Livorsi ja Sara Orava yhdessä. Oravan käsialaa ovat   Monissa  Livorsin  teoksissa  on herkkää,  pienten  elei-
              lisäksi esityksessä nähtävät maalaukset ja esityksen ohjaus.   den ja vivahteiden ilmaisua. Sellaista on MEDUSAssakin,
              Mukana on myös tanssijoita, joiden osuuksia on alusta läh-  mutta mukana on myös terävämpiä särmiä ja aggressiivi-
              tien sulautettu koreografi Milla Elorannan kanssa osaksi   suutta, esimerkiksi II osan Caravaggion murhayrityksessä
              teosta. Tanssijoilla on myös vähän puheosuuksia ja kuis-  sekä III osassa Medusan synnytyskohtauksessa.
              kauksia, ja he soittavat välillä pieniä lyömäsoittimia (ku-  ”Aiheen kautta mukaan on tullut uusia puolia musiikkii-
              ten frame-drums ja tamburiinit). Esityksessä käytettävissä   ni”, toteaa Livorsi. ■
              maalauksissa  ja  valaistuksessa heijastuu  virikkeitä Cara-
              vaggiolta, jonka usein teatraalisissa ja dramaattisissa maa-
              lauksissa valonkäsittely on erityisen voimakasilmeistä.
                MEDUSA ei rakennu perinteisen oopperan tapaan yh-    8
              tenäisen  juonirakenteen  ympärille. Sen  sijaan kolmessa      kantaesitykset
              osassa avautuu kolme erilaista kuvaelmaa, joita yhdistää
              yleisemmällä tasolla tietty samanhenkisten tuntojen ja ky-  18.8.2022
              symysten kytkentä.                                     Timo-Juhani Kyllönen: Ilona irti monologiooppera op.100.
                I osassa aiheena on narsismi, ja sen hahmoina ovat Nar-  Aurora Marthens, sopraano, Trio Roozeman; Rebecca Roozeman, viulu,
              kissos ja Ekho, II osassa taidemaalari Caravaggio joutuu   Jonathan Roozeman, sello, Jan-Paul Roozeman, piano.
                                                                     Ohjaus: Juulia Tapola. Espoon tuomiokirkko.
              vuonna 1609 murhayrityksen kohteeksi, ja III osassa on
              mukana myyttien pelottava käärmehiuksinen  Medusa,     20.8. Ere Lievonen: Variations fantasmagoriques.
              jonka katse jähmettää katsojan kiveksi, mutta joka toisaal-  BRANDNEU – Internationaler Orgelsommer 2022
              ta kykenee synnyttämään, luomaan uutta.                Bischofskirche St. Martin, Kassel, Saksa.
                Näitä ominaisuuksia, nerokasta luovuutta mutta myös   26.8. Pekka Jalkanen: Syksy.
              narsismia ja surmatyöhön asti ulottunutta tuhovoimaa oli   Tapiolan Laulu, joht. Uli Kontu-Korhonen, sol. Pekka Haahti, baritoni.
              paitsi Caravaggiossa  myös  Carlo Gesualdossa, jonka   Olarin kirkko, Espoo.
              musiikkia  on mukana teoksessa, joskus  alkuperäisin har-
              monioin, joskus integroituna muuhun materiaaliin. Teok-  28.8. Ilari Laakso: Jam Pot. Pia Freund, sopraano,
              sessa käytetään tilanteesta riippuen kolmea kieltä: latinaa,   Anna Laakso, piano, Chrys Salt, puheääni.
                                                                     Hämeenlinnan Raatihuone.
              italiaa ja suomea.


                                                                                                RONDO CLASSIC    8|2022  25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30