Page 25 - RONDO_08
P. 25
MEDUSA on rakentunut
yhteistyön tuloksena
© MIRKA KLEEMOLA / IMAGENARY OY
tiiviiksi monitaiteelliseksi
kokonaisuudeksi.
Caravaggion maalaukset olivat visualisoinnin lähtökohta.
”MEDUSAn aihe ei ollut suunnitelmissa tohtorintut-
kinnon alkuvaiheissa, mutta olen tehnyt paljon monitai-
teellisia teoksia, joten tämän teoksen parissa olen saanut
kehittää samanlaisia ajatuksia. Tämä on ollut kolmen vuo- Musiikin esittäjistönä on sopraano ja pieni kamariyhtye.
den ajan vireillä, olen koonnut materiaalia ja tutkinut ai- ”Piia Komsilla on kaksoistehtävä laulajana ja sellistinä,
hetta tiimin kanssa”, Livorsi kertoo. mutta hän on välillä myös vapaa soittimesta. Sello on kuin
Teos on syntynyt Piia Komsin tilauksesta. Miten ai- toinen ääni mutta myös kuin toinen keho. Esimerkiksi kuol-
he valikoitui? lessaan Narkissos kaipaa päästä irti kehostaan, ja silloin sel-
”Piia Komsi on yksi harvoista muusikoista, joilla on ky- lo on se keho, josta hän pääsee irti”, Livorsi kuvailee.
ky sekä laulaa että soittaa jousisoitinta. Hän ja kuvataitei- Sellon lisäksi soittimistona ovat klarinetit (Angel Moli-
lija Sara Orava ovat jo aiemmin tehneet yhteistyötä, ja nos), lyömäsoittimet (Ville Syrjäläinen) sekä japanilai-
minäkin tunnen Saran ja hänen teoksiaan pitkältä ajalta. nen näppäiltävä kielisoitin koto (Eva Alkula). Miten koto
Hän on kiinnostunut Caravaggiosta, ja siitä ajatus alkoi vä- tuli mukaan?
hitellen kehittyä. Ajattelimme alusta lähtien, että mukana ”Olen ollut Japanissa useamman kerran ja maan kult-
olisi ihmisen pimeitä puolia kuten narsismi, myös taiteili- tuuri kiinnostaa. Koto on runollinen soitin, joka luo
jan narsismi.” oman intiimin maailmansa ja sopii hyvin yhteen ihmis-
MEDUSA on rakentunut yhteistyön tuloksena tiiviik- äänen kanssa. Lisäksi sen kanssa syntyy mikrointervalli-
si monitaiteelliseksi kokonaisuudeksi. Libreton ovat teh- sia sävyjä.”
neet Livorsi ja Sara Orava yhdessä. Oravan käsialaa ovat Monissa Livorsin teoksissa on herkkää, pienten elei-
lisäksi esityksessä nähtävät maalaukset ja esityksen ohjaus. den ja vivahteiden ilmaisua. Sellaista on MEDUSAssakin,
Mukana on myös tanssijoita, joiden osuuksia on alusta läh- mutta mukana on myös terävämpiä särmiä ja aggressiivi-
tien sulautettu koreografi Milla Elorannan kanssa osaksi suutta, esimerkiksi II osan Caravaggion murhayrityksessä
teosta. Tanssijoilla on myös vähän puheosuuksia ja kuis- sekä III osassa Medusan synnytyskohtauksessa.
kauksia, ja he soittavat välillä pieniä lyömäsoittimia (ku- ”Aiheen kautta mukaan on tullut uusia puolia musiikkii-
ten frame-drums ja tamburiinit). Esityksessä käytettävissä ni”, toteaa Livorsi. ■
maalauksissa ja valaistuksessa heijastuu virikkeitä Cara-
vaggiolta, jonka usein teatraalisissa ja dramaattisissa maa-
lauksissa valonkäsittely on erityisen voimakasilmeistä.
MEDUSA ei rakennu perinteisen oopperan tapaan yh- 8
tenäisen juonirakenteen ympärille. Sen sijaan kolmessa kantaesitykset
osassa avautuu kolme erilaista kuvaelmaa, joita yhdistää
yleisemmällä tasolla tietty samanhenkisten tuntojen ja ky- 18.8.2022
symysten kytkentä. Timo-Juhani Kyllönen: Ilona irti monologiooppera op.100.
I osassa aiheena on narsismi, ja sen hahmoina ovat Nar- Aurora Marthens, sopraano, Trio Roozeman; Rebecca Roozeman, viulu,
kissos ja Ekho, II osassa taidemaalari Caravaggio joutuu Jonathan Roozeman, sello, Jan-Paul Roozeman, piano.
Ohjaus: Juulia Tapola. Espoon tuomiokirkko.
vuonna 1609 murhayrityksen kohteeksi, ja III osassa on
mukana myyttien pelottava käärmehiuksinen Medusa, 20.8. Ere Lievonen: Variations fantasmagoriques.
jonka katse jähmettää katsojan kiveksi, mutta joka toisaal- BRANDNEU – Internationaler Orgelsommer 2022
ta kykenee synnyttämään, luomaan uutta. Bischofskirche St. Martin, Kassel, Saksa.
Näitä ominaisuuksia, nerokasta luovuutta mutta myös 26.8. Pekka Jalkanen: Syksy.
narsismia ja surmatyöhön asti ulottunutta tuhovoimaa oli Tapiolan Laulu, joht. Uli Kontu-Korhonen, sol. Pekka Haahti, baritoni.
paitsi Caravaggiossa myös Carlo Gesualdossa, jonka Olarin kirkko, Espoo.
musiikkia on mukana teoksessa, joskus alkuperäisin har-
monioin, joskus integroituna muuhun materiaaliin. Teok- 28.8. Ilari Laakso: Jam Pot. Pia Freund, sopraano,
sessa käytetään tilanteesta riippuen kolmea kieltä: latinaa, Anna Laakso, piano, Chrys Salt, puheääni.
Hämeenlinnan Raatihuone.
italiaa ja suomea.
RONDO CLASSIC 8|2022 25