Page 21 - RONDO_08
P. 21
”Vaikka olisi
miten vähän baritonirooleihinsa. Tézier on loistanut Otellon Jagon lisäk-
si sellaisissa rooleissa kuin Don Carlon Rodrigo, Trubaduurin
valtaa, kiusaus Luna, La Traviatan Germont, Kohtalon voiman Don Carlo di
käyttää sitä Vargas, Naamiohuvien Renato, Aidan Amonasro sekä Na-
buccon, Rigoletton ja Simon Boccanegran nimiroolit.
väärin säilyy.” Kaksi viimeksi mainittua ovat suuria, traagisia isärooleja,
Germont ja Amonasro isiä myös. Tézier korostaa, että nii-
den tulkinnassa ei riitä pelkkä hyvä laulaminen.
”On oltava elämänkokemusta. Verdin oma kipeä suhde
tyttäreensä kuuluu näissä rooleissa, eikä mikään romant-
tinen sankari- ja rakastajahahmo ole yhtä moniulotteinen.
En sano, että täytyy olla itse isä laulaakseen niitä, mutta se
ei ole pahitteeksi. On ymmärrettävä tunteet.”
Tézier laulaa yhä myös bel canto -rooleja, kuten Lucia di
Lammermoorin Henri Ashtonia. Hänestä askel siitä Verdiin
ei ole ollenkaan niin suuri kuin annetaan ymmärtää.
”Jos Donizetti olisi elänyt pidempään, hän olisi kirjoit-
tanut jo kuin Verdi. Kuunnelkaa Roberto Devereux’ta: ei se
eroa vaativuudessaan varhaisesta Verdistä. Haluan pitää
ovet auki kaikkialle, myös koomisiin rooleihin ja Wagne-
riin. Ei ole erikseen Wagner- ja Verdi-laulajia. On vain löy-
dettävä kussakin teoksessa oikea ja tarkka tapa laulaa. Pie-
net vivahteet ja sensitiivinen ja musikaalinen suhde teks-
tiin – siinä on minun avaimeni eri tyyleihin.”
Savonlinnassa Tézier piti myös konsertin yhdessä vai-
monsa, sopraano Cassandre Berthonin kanssa. Miten lä-
helle teatterillista tulkintaa konsertissa pääsee?
”Hyvät säveltäjät ovat auttaneet tässä hyvinkin pal-
jon luodessaan tarkan suhteen tekstin ja musiikin välille.
Se luo tunteen, joka vie suoraan roolihahmoon. Erityinen
mestari tässä oli Mozart, ja siksi halusimmekin ottaa sen
Savonlinnan konserttimme lähtökohdaksi.”
Ludovic Tézier ei ole vain ammattinsa fakkiutunut spe-
sialisti vaan katsoo kulttuuria ja elämää laajemmasta nä-
kökulmasta. Hän puhuu siitä, miten jo automatka läpi Suo-
men kohti Savonlinnaa sai hänet kokemaan, miten medi-
tatiivinen elämäntyyli täällä vallitsee.
”Linnassa soivat oopperat, jotka lukeutuvat ihmiskun-
nan suurimpiin aarteisiin, ja heti ulos astuttua ollaankin
keskellä luontoa. Siinä on jotain erityistä.”
Ludovic Tézier on ranskalainen, mutta hän on loistanut eniten Viime vuonna kulttuurin kituessa koronarajoitusten kou-
italialaisissa rooleissa. Savonlinnan oopperajuhlilla hän lauloi rissa Tézier teki yhdessä tenori Jonas Kaufmannin kanssa
poliisipäällikkö Scarpian roolia Puccinin Toscassa.
EU:n päättäjille ja eurooppalaisille hallituksille vetoomuk-
sen, jossa he vaativat kulttuurin ja esittävien taiteiden pe-
”Toscan toisen näytöksen nerous ja pelottavuus on sii- lastamista.
nä, että oopperadiiva luulee ensin pystyvänsä pelaamaan ”Kulttuurin on oltava se viimeinen lippu, jota EU:ssa
Scarpian kanssa, kunnes lopulta huomaa, että edessä on puolustetaan, ei Mercedes Benz tai Airbus. Siinä on kyse
umpikuja. En koe, että #metoo-liike olisi jotenkin erityi- kokonaisesta elämäntavasta, joka on vaarassa tuhoutua.
sesti korostanut Toscan ajankohtaisuutta, sillä Scarpian Siteerasimme vetoomuksessa Winston Churchilliä, jota
kaltaisia ihmisiä on ollut aina ja tulee aina olemaan. Vaikka vaadittiin leikkaamaan taiteista sotaponnistusten hyväk-
olisi miten vähän valtaa, kiusaus käyttää sitä väärin säilyy. si. Hän vastasi: ’Minkä edestä me sitten taistelisimme?’ Hän
Raha ja seksi ovat vallan välineitä. Moraalia joko on tai ei.” osui asian ytimeen.”
Ludovic Tézierille tärkein säveltäjä tällä hetkellä on kui- ”Joka kerta, kun olen lavalla, en taistele oman urani tai
tenkin Giuseppe Verdi. Hänestä kukaan muu säveltäjä ei elantoni puolesta vaan koko ammattikunnan ja kulttuurin.
ole luonut niin läheistä ja henkilökohtaista suhdetta juuri Meidän on vietävä sanomaa eteenpäin.” ■
RONDO CLASSIC 8|2022 21