Page 21 - RONDO_08
P. 21

”Vaikka olisi

                                            miten vähän                      baritonirooleihinsa. Tézier on loistanut Otellon Jagon lisäk-
                                                                             si sellaisissa rooleissa kuin Don Carlon Rodrigo, Trubaduurin
                                            valtaa, kiusaus                  Luna, La Traviatan Germont, Kohtalon voiman Don Carlo di
                                            käyttää sitä                     Vargas, Naamiohuvien Renato, Aidan Amonasro sekä Na-
                                                                             buccon, Rigoletton ja Simon Boccanegran nimiroolit.
                                            väärin säilyy.”                   Kaksi viimeksi mainittua ovat suuria, traagisia isärooleja,
                                                                             Germont ja Amonasro isiä myös. Tézier korostaa, että nii-
                                                                             den tulkinnassa ei riitä pelkkä hyvä laulaminen.
                                                                              ”On oltava elämänkokemusta. Verdin oma kipeä suhde
                                                                             tyttäreensä kuuluu näissä rooleissa, eikä mikään romant-
                                                                             tinen sankari- ja rakastajahahmo ole yhtä moniulotteinen.
                                                                             En sano, että täytyy olla itse isä laulaakseen niitä, mutta se
                                                                             ei ole pahitteeksi. On ymmärrettävä tunteet.”
                                                                              Tézier laulaa yhä myös bel canto -rooleja, kuten Lucia di
                                                                             Lammermoorin Henri Ashtonia. Hänestä askel siitä Verdiin
                                                                             ei ole ollenkaan niin suuri kuin annetaan ymmärtää.
                                                                              ”Jos Donizetti olisi elänyt pidempään, hän olisi kirjoit-
                                                                             tanut jo kuin Verdi. Kuunnelkaa Roberto Devereux’ta: ei se
                                                                             eroa vaativuudessaan varhaisesta Verdistä. Haluan pitää
                                                                             ovet auki kaikkialle, myös koomisiin rooleihin ja Wagne-
                                                                             riin. Ei ole erikseen Wagner- ja Verdi-laulajia. On vain löy-
                                                                             dettävä kussakin teoksessa oikea ja tarkka tapa laulaa. Pie-
                                                                             net vivahteet ja sensitiivinen ja musikaalinen suhde teks-
                                                                             tiin – siinä on minun avaimeni eri tyyleihin.”
                                                                              Savonlinnassa Tézier piti myös konsertin yhdessä vai-
                                                                             monsa, sopraano Cassandre Berthonin kanssa. Miten lä-
                                                                             helle teatterillista tulkintaa konsertissa pääsee?
                                                                              ”Hyvät säveltäjät ovat auttaneet tässä hyvinkin pal-
                                                                             jon luodessaan tarkan suhteen tekstin ja musiikin välille.
                                                                             Se luo tunteen, joka vie suoraan roolihahmoon. Erityinen
                                                                             mestari tässä oli Mozart, ja siksi halusimmekin ottaa sen
                                                                             Savonlinnan konserttimme lähtökohdaksi.”
                                                                              Ludovic Tézier ei ole vain ammattinsa fakkiutunut spe-
                                                                             sialisti vaan katsoo kulttuuria ja elämää laajemmasta nä-
                                                                             kökulmasta. Hän puhuu siitä, miten jo automatka läpi Suo-
                                                                             men kohti Savonlinnaa sai hänet kokemaan, miten medi-
                                                                             tatiivinen elämäntyyli täällä vallitsee.
                                                                              ”Linnassa soivat oopperat, jotka lukeutuvat ihmiskun-
                                                                             nan suurimpiin aarteisiin, ja heti ulos astuttua ollaankin
                                                                             keskellä luontoa. Siinä on jotain erityistä.”
                            Ludovic Tézier on ranskalainen, mutta hän on loistanut eniten   Viime vuonna kulttuurin kituessa koronarajoitusten kou-
                            italialaisissa rooleissa. Savonlinnan oopperajuhlilla hän lauloi   rissa Tézier teki yhdessä tenori Jonas Kaufmannin kanssa
                            poliisipäällikkö Scarpian roolia Puccinin Toscassa.
                                                                             EU:n päättäjille ja eurooppalaisille hallituksille vetoomuk-
                                                                             sen, jossa he vaativat kulttuurin ja esittävien taiteiden pe-
                              ”Toscan toisen näytöksen nerous ja pelottavuus on sii-  lastamista.
                            nä, että oopperadiiva luulee ensin pystyvänsä pelaamaan   ”Kulttuurin on oltava se viimeinen lippu, jota EU:ssa
                            Scarpian kanssa, kunnes lopulta huomaa, että edessä on   puolustetaan, ei Mercedes Benz tai Airbus. Siinä on kyse
                            umpikuja. En koe, että #metoo-liike olisi jotenkin erityi-  kokonaisesta elämäntavasta, joka on vaarassa tuhoutua.
                            sesti korostanut Toscan ajankohtaisuutta, sillä Scarpian   Siteerasimme vetoomuksessa Winston Churchilliä, jota
                            kaltaisia ihmisiä on ollut aina ja tulee aina olemaan. Vaikka   vaadittiin leikkaamaan taiteista sotaponnistusten hyväk-
                            olisi miten vähän valtaa, kiusaus käyttää sitä väärin säilyy.   si. Hän vastasi: ’Minkä edestä me sitten taistelisimme?’ Hän
                            Raha ja seksi ovat vallan välineitä. Moraalia joko on tai ei.”   osui asian ytimeen.”
                              Ludovic Tézierille tärkein säveltäjä tällä hetkellä on kui-  ”Joka kerta, kun olen lavalla, en taistele oman urani tai
                            tenkin Giuseppe Verdi. Hänestä kukaan muu säveltäjä ei   elantoni puolesta vaan koko ammattikunnan ja kulttuurin.
                            ole luonut niin läheistä ja henkilökohtaista suhdetta juuri   Meidän on vietävä sanomaa eteenpäin.” ■

                                                                                                RONDO CLASSIC    8|2022   21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26