Page 20 - RONDO_08
P. 20
Miten oopperan paholaisten, Jagon, Scarpian ja muiden tulkkina
tunnettu baritoni voikaan olla luonnossa niin joviaali ja lempeä
kuin Savonlinnassa esiintynyt tähtibaritoni LUDOVIC TÉZIER!
Takaa paljastuu syvällinen taiteilija, jonka intohimo on viedä
oopperan sanomaa eteenpäin.
© CASSANDRE BERTHON
kulttuurin
Teksti: HARRI KUUSISAARI
puolesta kannattaa
taistella
l rajuhlien vanhaan Tosca-tuotantoon vä- hänen psykopaattisen luonteensa taustalla. Ei ole sattu-
”Esimerkiksi tämä Scarpia. Minusta yhteys teatteriin on
UDOVIC TÉZIER tuli Savonlinnan ooppe-
hin harjoituksin, mutta hän todisti kaikille
maa, että hän viittaa alussa Otellon Jagoon ja haluaa mitellä
oopperadiivan kanssa. Hän varmaankin haluaisi ohjata tai
katsojille, mitä todellinen ammattilaisuus
lavalla on. Kylmäävä teho ei synny julmis-
näytellä, mutta lopulta kuitenkin paljastuu se, miten narsis-
telusta eikä volyymista vaan keskittyneestä
sävyjen hallinnasta.
mansa, vaikka tappamalla.”
”Oopperan pahisten kanssa on tehtävä tinen suhde hänellä maailmaan on. Hän ottaa kaiken halua-
Tézier on tehnyt myös Verdin Jagoa, ja ero näiden kah-
sankareitakin enemmän töitä roolikuvan rakentamisessa. den hahmon välillä on hänestä selkeä. ”Jago on kylmä kuin
On tiedettävä, mikä tekee heistä pelottavia. Yksiulotteinen kivi, itse paholainen, ja kontrolloi kaikkea joka sekunti.
näytteleminen ei sitä tee, vaan olennaista on löytää monet Sisäinen pimeys ja tyhjyys on tehtävä kuultavaksi hiljais-
eri tasot historiallisia lähteitä, tekstiä ja partituuria tutki- ten nyanssien avulla. Scarpia sen sijaan saa raivonpuuskia,
malla”, hän sanoo Olavinlinnan terassilla. Hän on lempeällä nauttii hyvästä viinistä, irstailee ja tekee muuta inhimillistä,
päällä. Järvituuli tuo armoa helteeseen. kunnes takaa paljastuu petoeläin.”
20 RONDO CLASSIC 8|2022