Page 17 - RONDO_08
P. 17
Kuusisto oli ahkera © MAIJA KUUSISTON KOTIALBUMI
veneilijä ja järjesti jopa
venetaksikuljetuksia
Savonlinnassa.
minuuttia ilman uusia ideoita, hän saattoi todeta ääneen
Kesken jäänyt sinfonia että ”nyt ei lähde” ja siirtyä muihin hommiin. Inspiraatio
Monille säveltäjille musiikki on kuin toinen luonto, Jaakol- saneli Jaakon työajat.
le se oli ensimmäinen. Silti hän ei koskaan myöhästynyt aikataulusta.
Kolmevuotiaasta lähtien viulu oli juurtunut hänen kä- Aikaa sinfonian säveltämiselle oli neljä vuotta. Ensim-
teensä. Sävellajit, tahtilajit ja tempot olivat hänen äidin- mäiset ideat syntyivät vuoden 2019 puolella, ja joitain
kieltään, vanhojen mestarien äänilevyt hänen murteensa. katkelmia hän kirjasi ylös myös vuonna 2020 ennen diag-
Jo Jaakon sukunimestä pystyi päättelemään hänen ammat- noosia. Teos oli Jaakolle niin merkittävä, että hän hau-
tinsa. Hänen isoisänsä Taneli oli kuuluisa säveltäjä, jonka dutteli kaikkia ideoitaan pitkään ja hartaasti ennen kuin
virsi Suomalainen rukous on yksi rakastetuimmista kotimai- kirjasi ne paperille ja siitä tietokoneelle.
sista lauluista. Hänen isänsä Ilkka, säveltäjä hänkin, oli Jaakko oli leikkauksen jälkeen täysin oma itsensä. Hän
yksi Suomen musiikkielämän vaikutusvaltaisimpia hah- pystyi johtamaan konsertteja tavanomaiseen tapaan ja
moja 1970–1980-luvuilla. esiintyi viulistinakin, mutta hänen suhtautumisensa sä-
Kaksi vuotta nuoremman veljensä Pekan kanssa Jaak- veltämiseen oli muuttunut. Ehkä hän oli huomannut kas-
ko ihastutti kymmenissä televisio- ja radio-ohjelmissa pol- vaimen heikentäneen hänen käsialaansa, ehkä hän ei
vihousuisina pikkuaikuisina. Kuusiston veljeksistä tuli jo halunnut jättää epämääräisiä luonnoksia jälkeensä siltä
80-luvulla kansallinen käsite, joka tarkoitti viulun ihme- varalta, ettei kykenisi niitä viimeistelemään. Joka tapauk-
lapsia. sessa hän ei enää kirjoittanut paperille mitään, vaan mietti
Musiikki syntyi siis helposti. Vaikka Jaakon työlista tun- kaiken valmiiksi päässään ja kopioi sisäisen äänensä nuo-
tui kasvavan aina eksponentiaalisesti, hän ei koskaan pa- tinkirjoitusohjelmaan.
nikoinut. Hän oli rutinoitunut taiteilija, joka oli löytänyt Vaikka sairaus ei Jaakosta näkynyt päälle päin, se ete-
oman tapansa tehdä työt valmiiksi sellaisella tehokkuudel- ni vääjäämättä. Tutkimukset jatkuivat säännöllisesti, ei-
la, ettei sitä huomannut edes hänen vaimonsa. vätkä uutiset koskaan olleet hyviä. Aika oli siis käymässä
”Hän vain aina katosi työhuoneeseensa hetkeksi, ja kun vähiin, mutta Jaakko ei antanut sen vaikuttaa työmoraa-
hän tuli takaisin, oli valmista”, Maija Kuusisto muistelee. liinsa. Maija-vaimo pani kuitenkin merkille, ettei Jaakko
”Hän ei koskaan huolehtinut deadlineista, koska kaikki tu- avannut tietokonettaan enää niin usein, vaan antoi sinfo-
li niin helposti. Sellainen hän oli töissä ja sen ulkopuolella. nian tekeytyä itsekseen. Kiirettä hänellä ei ollut vieläkään,
Sinfoniaa hän tosin sanoi tekevänsä eri tavalla kuin aiem- eikä pelkoa maaliskuun deadlinesta.
pia teoksiaan.” Vielä joulukuussa 2021 Jaakko oli täysin oma itsensä, sa-
Se oli merkki siitä, että teos oli tärkeämpi kuin muut. taprosenttisessa työkunnossa. Hän oli jopa johtanut Pähki-
Tätä ennen Jaakko oli säveltänyt aina pianon ääressä. nänsärkijän esitykset nuoren miehen energialla. Joulun alla
Tyhjä nuottipaperi edessään hän maisteli eri melodioita, hän soitti sinfoniaa pianolla Maijalle ja pohdiskeli ääneen,
sointuja ja aiheita. Hiljalleen partituuri täyttyi nuoteista, miten hän ratkaisisi teoksen suurmuodon. Olisiko sinfonia
jotka hän myöhemmin siirsi tietokoneelle. Hän ei koskaan kaksiosainen, vai pitäisikö siitä rakentaa yksiosainen koko-
pakottanut musiikkia ulos. Jos hän oli istunut kymmenen naisuus Jean Sibeliuksen seitsemännen sinfonian tapaan. |
RONDO CLASSIC 8|2022 17