Page 18 - RONDO_08
P. 18

muistoa kunnioittavaa monumenttia, josta tulisi ikuinen.
                                                                    Vaimonsa Constanzen pyynnöistä huolimatta Mozart ei
                                                                    silti suostunut säveltämään Requiemiä – ei, ennen kuin oli
                                                                    liian myöhäistä. Lopulta hän sai Requiemistä valmiiksi vain
                                                                    noin kolmasosan.
                                                                      Heti Mozartin kuoltua Constanze oli kerännyt kaiken,
                                                                    mitä miehensä työpöydältä ja Requiemistä oli jäänyt jäljel-
                                                                    le: keskeneräisen  partituurin,  sekalaisia  nuottipapereita
                                                                    ja muistipaperien riekaleita. Teoksen oli tultava valmiik-
                                                                    si tavalla tai toisella, joten hän etsi käsiinsä Mozartin kol-
                                                                    legoita, jotka parhaiten tunsivat tämän tyylin ja teokset.
                                                                    Requiemin tilaaja saisi rahoilleen parasta mahdollista vasti-
                                                                    netta ja niin autenttista Mozartia kuin suinkin mahdollis-
                                                                    ta. Requiemin lopullisen version täydensi Mozartin oppilas
                                                                    ja puhtaaksikirjoittaja Franz Xaver Süssmayr.
                                                                      Kun Jaakko oli joutunut sairaalaan, hänellä oli al-
                                                                    le puoli vuotta aikaa viimeistellä sinfonia. Kasvain oli al-
                                                                    kanut levitä sille aivojen alueelle, joka lajittelee muistot,
                                                                    kuvitelmat ja nykyhetken niille kuuluville paikoilleen.
                                                                    Kasvain oli vienyt Jaakon todellisuutta ihmeellisemmäl-
                                                                    le jäähyväiskiertueelle, joka ei katsonut aikaa tai paikkaa.
                                                                    Sairaalasta poistumatta Jaakko oli muuttunut maailmaa
                                                                    kiertäväksi muusikoksi. Hän harjoitteli trionsa kanssa
                                                                    Lontoon Wigmore Hallia varten, ajeli ympäri Suomea
                                                                    johtamassa sinfoniaorkestereita, kilisteli laseja karonkassa
                                                          © MAIJA KUUSISTON KOTIALBUMI
                                                                    onnistuneen esityksen jälkeen, lauloi, soitteli ja vitsaili rak-
                    Hän soitti myös pätkiä, joita ei ollut kirjoittanut mi-  kaiden kollegojensa kanssa.
                 hinkään ylös. ”Yritin saada häntä kirjoittamaan paperille   Suurimman osan ajasta hän eli keskikesää Naantalin
                 kaiken musiikin heti”, Maija muistelee, ”minä näin, että   musiikkijuhlilla, kuten hän oli tehnyt jo kymmenien vuo-
                 aika loppuu muuten kesken.”                        sien ajan. Sairaala oli muuttunut Naantalin kylpyläksi ja
                    Sellosonaatti, joka hänen piti luovuttaa ennen loppiais-  sen henkilökunta musiikkijuhlien toimistoksi. Hän nautis-
                 ta, ei myöskään edennyt. Ei, vaikka Maija muistutteli sii-  keli taiteilijan elämästä kuin viimeistä päivää –  mutta ei
                 täkin.                                             säveltänyt.
                    ”Se on valmis jo”, Jaakko oli sanonut. Luultavasti oli-  Keskiviikkona 23.2.2022 Jaakko nosti purjeet ja lipui
                 kin. Täydellisenä säveltäjän päässä, mutta ei nuottipape-  tyynesti sinne, mistä musiikki on tullut.
                 rilla. Sonaatista ei jäänyt jäljelle kuin muutaman tahdin
                 hahmotelma.                                                     Valmistunut sinfonia
                    Heti joulun jälkeen Jaakon kunto romahti kuin yhdes-  Maija keräsi ympärilleen kahden miehen joukkueen. Pik-
                 tä iskusta. Tammikuun alussa hänet oli vietävä sairaalaan.   kuveli Pekka tunsi Jaakon tyylin, ajatukset ja logiikan ehkä
                 Siinä vaiheessa oli selvää, että hän ei palaisi. Maija pakka-  paremmin kuin kukaan. Nuottigraafikko Jari Eskola oli
                 si miehensä mukaan nipun nuottipaperia siltä varalta, et-  kirjoittanut kaikki Jaakon teokset puhtaaksi ja tehnyt or-
                 tä inspiraatio vielä löytyisi. Sisimmässään hän kyllä tunsi,   kesteristemmat ainakin kymmenen vuoden ajalta. Jos heil-
                 että sinfonia jäisi kesken.                        tä ei onnistuisi keskeneräisen sinfonian täydentäminen, se
                    Jäisi Maijan vastuulle tehdä Jaakon haaveesta totta.   ei onnistuisi keneltäkään. Ensimmäiseksi Pekka keräsi yh-
                                                                    teen kaikki Jaakon muistiinpanot, tietokoneen kansiot ja
                             Mistä musiikki on tullut               tabletin tiedostot yhdistelläkseen sinfonian puuttuvat pa-
                 Historia tuntee useita kuolemaan katkenneita ja sittem-  laset toisiinsa. Umpikuja tuli nopeasti vastaan.
                 min valmiiksi tehtyjä sävellyksiä, kuten Gustav Mahle-  Pekka joutui huomaamaan, ettei luonnostelmista oli-
                 rin kymmenes sinfonia ja Aleksandr Borodinin kolmas,   si mitään hyötyä. Kaikki, mikä oli valmista, oli viimeistä
                 mutta kuuluisin on Wolfgang Amadeus Mozartin Re-   piirtoa myöten tehty. Jokainen kaari, aksentti ja dynamiik-
                 quiem, Sielunmessu.                                kamerkintä oli jo paikallaan. Luonnostelmia oli vain 40
                    Kun Mozart sai tuntemattomalta tilaajalta toimeksian-  tahdin verran. Jaakko oli sen jo kirjoittanut käytännössä
                 non Requiemistä, hänellä ei ollut mikään kiire saada teosta   painovalmiiksi musiikiksi.
                 valmiiksi. Inspiraatiota odotellessaan hän sävelsi esimer-  Puolet sinfoniasta puuttui. Teoksesta oli tulossa kaksi-
                 kiksi klarinettikonserton ja oopperan La clemenza di Tito.   osainen, ensimmäistä osaa oli valmiina kuutisen minuut-
                 Requiem painoi silti takaraivossa jatkuvasti, jopa kummit-  tia ja toista osaa neljä minuuttia. Pekan oli nyt keksittävä
                 teli häntä.                                        sinfoniaan Jaakon säveltämää musiikkia, josta Jaakko ei
                    Aivan kuin Mozart olisi vältellyt Requiemin aloittamis-  ollut jättänyt vihjettäkään.
                 ta tieten tahtoen. Ehkä hän tunsi, kuinka tärkeä teos hä-  Tutkiessaan sinfoniaa Pekka huomasi, että musiikissa
                 nelle on; sielunmessu ei olisi mikä tahansa kertakäyttöteos   on yllättävän paljon tuttuja teemoja, melodioita ja jopa
                 aatelisten hovimenoihin, se ei olisi virtuoosikappale tai   ulkomusiikillisia inspiraation lähteitä. Tämä oli poikkeuk-
                 koominen ooppera. Hän oli säveltämässä nuoren naisen   sellista. Jaakolla kun ei ollut tapana säveltää erityisen ta-


          18     RONDO CLASSIC   8|2022
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23