Page 12 - RONDO_08
P. 12
”Eivät oikeat sanamuodot ja taivutukset ole niin tär- ti minulle ammattisäveltäjän uraa. Jo pelkästään se, että
keitä vaan se, että sanoma tulee selväksi. Samalla taval- äiti sanoi tällaisen asian ääneen, on melko harvinaista”,
la musiikissa ei ole tärkeää oikea harmonia tai rytmi, hän kertoo.
vaan ennemminkin energiavirrat: se, mihin energia me- Damström on myös uskaltanut ottaa riskejä ural-
nee tai se, mitä syntyy, kun energiat kohtaavat.” laan. ”Opiskeluaikoina meille tarjottiin eräällä työelä-
Myös visuaalisuus liittyy Damströmin tapaan kokea män valmiuksiin liittyvällä kurssilla niitä polkuja, joita
musiikkia: ”En ajattele kielellä vaan ajattelen kuvina – edeltäjämme ovat kulkeneet. Silloin jo ihmettelin, miksi
ja siksi piirränkin usein graafisia partituureja. Loppu- pitää valita sama polku. Miksi ei voisi sen sijaan raivata
vaiheessa nuotinnan ne muillekin ymmärrettäväksi.” itselleen uutta polkua?”
Damströmille säveltäminen on kuin synnyttämistä, Damström ajattelee, että tämä ominaisuus – itsevar-
ja sävellykset ovat hänen lapsiaan. Itse synnytys, eli mu- ma omiin näkemyksiin uskominen – on saattanut aut-
siikin ulos kirjoittaminen, saattaa olla nopeakin, mutta taa häntä urallaan. ”Jo lapsena olin itsepäinen”, hän
myös hyvin raju tapahtuma: ”Saatan jopa tuntea, et- naurahtaa.
tä nyt se on tulossa, nyt on pakko luoda.” Ideoimiseen Kun Damströmiltä kysyy hänen haaveistaan, hän
ja teemaan kiinni kasvamiseen hän tarvitsee kuitenkin kertoo, että haluaisi säveltää vielä ainakin koko illan
enemmän aikaa: ”Se prosessi voi kestää hyvinkin juuri oopperan sekä baletin – onhan hän itsekin harrastanut
yhdeksän kuukautta.” tanssia lapsena. Hän myös toivoo, että vielä joku päivä
Berliinin filharmonikot esittäisivät hänen musiikkiaan.
Oman tien kulkija ”Eikös se ole kaikkien säveltäjien unelma?” hän kysyy
Vaikka Damström kokee säveltämisen välillä raskaaksi hymyillen.
ja vaativaksi työksi, hän ymmärtää olevansa myös etu- Ennen kaikkea Damström ajattelee, että säveltä-
oikeutetussa asemassa: ”On uskomatonta, että minulle misessä on kysymys paljon enemmästä kuin hänestä
maksetaan siitä, että keksin musiikkia.” itsestään. ”Se, että teokseni ovat auttaneet ihmisiä kä-
Hän osaa arvostaa myös lapsuutensa mahdollisuuk- sittelemään vaikeita tunteita ja antaneet kuulijoille voi-
sia sekä perheensä kannustusta. ”Äiti oli se, joka ehdot- maa ja lohtua, on ollut parasta palautetta.” ■
”Oikeastaan minua ja musiikkia on vaikea erottaa toisistaan”, Cecilia Damström sanoo.
”Musiikissa ei ole
tärkeää oikea
harmonia tai rytmi,
vaan ennemminkin
energiavirrat:
se, mihin energia
menee tai se,
mitä syntyy,
kun energiat
kohtaavat.”
12 RONDO CLASSIC 8|2022