Page 12 - RONDO_08
P. 12

”Eivät oikeat sanamuodot ja taivutukset ole niin tär-  ti minulle ammattisäveltäjän uraa. Jo pelkästään se, että
                     keitä vaan se, että sanoma tulee selväksi. Samalla taval-  äiti sanoi tällaisen asian ääneen, on melko harvinaista”,
                     la musiikissa ei ole tärkeää oikea harmonia tai rytmi,   hän kertoo.
                     vaan ennemminkin energiavirrat: se, mihin energia me-  Damström on myös uskaltanut ottaa  riskejä ural-
                     nee tai se, mitä syntyy, kun energiat kohtaavat.”  laan. ”Opiskeluaikoina meille tarjottiin eräällä työelä-
                       Myös visuaalisuus liittyy Damströmin tapaan kokea   män valmiuksiin liittyvällä kurssilla niitä polkuja, joita
                     musiikkia: ”En ajattele kielellä vaan ajattelen kuvina –   edeltäjämme ovat kulkeneet. Silloin jo ihmettelin, miksi
                     ja siksi piirränkin usein graafisia partituureja. Loppu-  pitää valita sama polku. Miksi ei voisi sen sijaan raivata
                     vaiheessa nuotinnan ne muillekin ymmärrettäväksi.”  itselleen uutta polkua?”
                       Damströmille säveltäminen on kuin synnyttämistä,   Damström ajattelee, että tämä ominaisuus – itsevar-
                     ja sävellykset ovat hänen lapsiaan. Itse synnytys, eli mu-  ma omiin näkemyksiin uskominen – on saattanut aut-
                     siikin ulos kirjoittaminen, saattaa olla nopeakin, mutta   taa  häntä  urallaan. ”Jo lapsena  olin itsepäinen”, hän
                     myös hyvin raju tapahtuma: ”Saatan jopa tuntea, et-  naurahtaa.
                     tä nyt se on tulossa, nyt on pakko luoda.” Ideoimiseen   Kun Damströmiltä kysyy hänen haaveistaan, hän
                     ja teemaan kiinni kasvamiseen hän tarvitsee kuitenkin   kertoo, että haluaisi säveltää vielä ainakin koko illan
                     enemmän aikaa: ”Se prosessi voi kestää hyvinkin juuri   oopperan sekä baletin – onhan hän itsekin harrastanut
                     yhdeksän kuukautta.”                             tanssia lapsena. Hän myös toivoo, että vielä joku päivä
                                                                      Berliinin filharmonikot esittäisivät hänen musiikkiaan.
                                  Oman tien kulkija                   ”Eikös se ole kaikkien säveltäjien unelma?” hän kysyy
                     Vaikka Damström kokee säveltämisen välillä raskaaksi   hymyillen.
                     ja vaativaksi työksi, hän ymmärtää olevansa myös etu-  Ennen kaikkea  Damström ajattelee, että  säveltä-
                     oikeutetussa asemassa: ”On uskomatonta, että minulle   misessä  on  kysymys  paljon  enemmästä  kuin  hänestä
                     maksetaan siitä, että keksin musiikkia.”         itsestään. ”Se, että teokseni ovat auttaneet ihmisiä kä-
                       Hän osaa arvostaa myös lapsuutensa mahdollisuuk-  sittelemään vaikeita tunteita ja antaneet kuulijoille voi-
                     sia sekä perheensä kannustusta. ”Äiti oli se, joka ehdot-  maa ja lohtua, on ollut parasta palautetta.” ■



                    ”Oikeastaan minua ja musiikkia on vaikea erottaa toisistaan”, Cecilia Damström sanoo.














           ”Musiikissa ei ole
           tärkeää oikea
           harmonia tai rytmi,

           vaan ennemminkin
           energiavirrat:
           se, mihin energia
           menee tai se,

           mitä syntyy,
           kun energiat
           kohtaavat.”












          12     RONDO CLASSIC   8|2022
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17