Page 11 - RONDO_08
P. 11
Damströmin mielestä tasa-arvo liittyy vahvasti em-
patiaan, siihen, että osaamme asettua toisen ihmisen
asemaan. Lisäksi myös yhteenkuuluvuus on hänelle
merkittävä osa tasa-arvoa. ”Ei pitäisi puhua meistä ja
teistä, pitäisi puhua vain meistä”, Damström selventää.
Naisen elämää ja sen tabuja
Tasa-arvon parantamisen eteen ponnistelevalla Koko-
nainen-festivaalilla on ollut erityistä merkitystä Damströ-
mille. Myös hänen omaa musiikkiaan on kuultu siellä.
Tänä vuonna festivaaleilla soitettiin Minna – Kuvia Minna
Canthin elämästä -pianokvintetto. Kvintetto on osa Naisen
kohtalo -trilogiaa, jonka muut laajamuotoiset osat käsit-
televät Aino Sibeliusta sekä Helene Schjerfbeckia.
Neliosaisen Minna-kvinteton toinen osa Pysähdys kä-
sittelee Canthin elämän kenties traagisinta aikaa, kun
hänen miehensä kuoli hänen odottaessaan heidän seit-
semättä lastaan. Raskauden jälkeen Canth kärsi syn-
nytyksen jälkeisestä masennuksesta, ja siihen liittyvät
tunteet – apatia, pelko, suru, aggressiivisuuskin – kuulu-
vat musiikissa. Oikeastaan kvinteton toisessa osassa kä-
sitellään kaikki kriisin vaiheet – ja selvitään niistä.
Musiikkinsa avulla Damström haluaa tuoda naisen
elämään liittyviä tabuja esille – ja niitähän riittää. ”Mi-
kä naisen elämässä ei olisi tabua?” Damström kysyy
hieman huvittuneena. Myöhemmin hän vakavoituu ja
kertoo, että haluaisi säveltää tulevaisuudessa myös sek-
suaalisesta väkivallasta, mutta suhtautuu asiaan vielä
arasti: ”Aihe on hyvin vakava ja herkkä, ja sen käsitte-
lyssä pitää olla todella varovainen.”
Kiertotaloutta ja uusiutuvia
energianlähteitä
Damström säveltää parhaillaan 20-minuuttista Waste-
land-nimistä orkesteriteosta, joka käsittelee kiertotalout-
ta ja etenkin siihen liittyviä ongelmia sekä puutteita.
Sävellyksessä on viisi osaa, joissa kuvataan vaatteiden ”Tasa-arvotyössä ei ole tietenkään kyse pelkästään naisten
elinkaarta. oikeuksista, vaan yleisestikin kaikkien vähemmistöryhmien
Teoksen viides osa kertoo viherpesusta, jolla tarkoi- oikeuksien puolustamisesta.”
tetaan siis sitä, että jokin yritys tai valtio luo toiminnas-
taan ekologisesti vastuullisen kuvan, vaikka todellisuus
on aivan jotain toista. ”Siteeraankin tässä osassa suur- ”Haluaisin saada tulevia sukupolvia innostumaan uu-
ta ja mahtavaa Neuvostoliittoa, jossa teeskenneltiin, että siutuvasta energiasta myös musiikin kautta”, Damström
oltaisi jotain muuta kuin mitä oikeasti oltiin.” kertoo motiiveistaan.
”Yritysten pitäisi olla enemmän vastuussa toiminnas-
taan. On kestämätöntä tehdä liikevoittoa luonnon kus- Emootioita ja energiavirtoja
tannuksella. Kaikkea ei voi laittaa kuluttajan vastuulle.” Jo lapsesta asti Damströmia ovat inspiroineet sävellystyös-
Vaikka Damströmin teos keskittyykin juuri vaatete- sä erilaiset tunteet: ”Vahvoista emootioista syntyy tarve
ollisuuteen, hän muistuttaa kuitenkin: ”Yhteiskunnas- säveltää.” Hänen musiikilleen onkin tyypillistä erilaisten
samme huomioidaan erityisesti juuri naisten kulutus, tunteiden kuvaus.
vaikkapa pikamuoti, vaikka samaan aikaan miesten int- Erityisherkäksi tunnustautuvan Damströmin musii-
resseihin liittyvät auto- ja rakennusteollisuus tuottavat kissa on kuultavissa suurta draamaa: suuria dynaami-
paljon enemmän jätettä. Näen tässäkin tasa-arvo-on- sia vaihteluita ja rajuuttakin. ”Tunnen kaiken vahvasti.
gelman.” Siksi on luonnollista, että teoksenikin sisältävät vahvo-
Lisäksi Damström säveltää uusiutuvista energianläh- ja elementtejä.”
teistä kertovaa kahdeksanosaista Renewables-teosta, joka Damström tulee monikielisestä ympäristöstä. Hän
on tilaustyö lasten ja nuorten valtakunnalliseen ”Minä puhuu äitinsä kanssa saksaa, isänsä kanssa englantia,
soitan harmonikkaa...” -kilpailuun. Teoksen jokainen osa hänen koulukielensä oli ruotsi, ja suomi on hänen nel-
kertoo jostakin uusiutuvasta energianlähteestä, esimer- jäs kielensä. Hän uskoo monikielisyytensä heijastuvan
kiksi auringosta, tuulesta ja aaltoenergiasta. myös hänen tapaansa säveltää ja kokea musiikkia: |
RONDO CLASSIC 8|2022 11