Page 11 - RONDO_08
P. 11

Damströmin mielestä tasa-arvo liittyy vahvasti em-
              patiaan, siihen, että osaamme asettua toisen ihmisen
              asemaan. Lisäksi myös yhteenkuuluvuus on hänelle
              merkittävä osa tasa-arvoa. ”Ei pitäisi puhua meistä ja
              teistä, pitäisi puhua vain meistä”, Damström selventää.
                       Naisen elämää ja sen tabuja
              Tasa-arvon parantamisen eteen ponnistelevalla Koko-
              nainen-festivaalilla on ollut erityistä merkitystä Damströ-
              mille. Myös hänen omaa musiikkiaan on kuultu siellä.
              Tänä vuonna festivaaleilla soitettiin Minna – Kuvia Minna
              Canthin elämästä -pianokvintetto. Kvintetto on osa Naisen
              kohtalo -trilogiaa, jonka muut laajamuotoiset osat käsit-
              televät Aino Sibeliusta sekä Helene Schjerfbeckia.
                 Neliosaisen Minna-kvinteton toinen osa Pysähdys kä-
              sittelee Canthin elämän kenties traagisinta aikaa, kun
              hänen miehensä kuoli hänen odottaessaan heidän seit-
              semättä lastaan. Raskauden jälkeen Canth kärsi syn-
              nytyksen jälkeisestä masennuksesta, ja siihen liittyvät
              tunteet – apatia, pelko, suru, aggressiivisuuskin – kuulu-
              vat musiikissa. Oikeastaan kvinteton toisessa osassa kä-
              sitellään kaikki kriisin vaiheet – ja selvitään niistä.
                 Musiikkinsa avulla Damström haluaa tuoda naisen
              elämään liittyviä tabuja esille – ja niitähän riittää. ”Mi-
              kä naisen elämässä ei olisi tabua?” Damström kysyy
              hieman huvittuneena. Myöhemmin hän vakavoituu ja
              kertoo, että haluaisi säveltää tulevaisuudessa myös sek-
              suaalisesta  väkivallasta, mutta  suhtautuu  asiaan vielä
              arasti: ”Aihe on hyvin vakava ja herkkä, ja sen käsitte-
              lyssä pitää olla todella varovainen.”

                       Kiertotaloutta ja uusiutuvia
                             energianlähteitä
              Damström säveltää parhaillaan 20-minuuttista Waste-
              land-nimistä orkesteriteosta, joka käsittelee kiertotalout-
              ta ja etenkin siihen liittyviä ongelmia sekä puutteita.
              Sävellyksessä on viisi osaa, joissa kuvataan vaatteiden   ”Tasa-arvotyössä ei ole tietenkään kyse pelkästään naisten
              elinkaarta.                                       oikeuksista, vaan yleisestikin kaikkien vähemmistöryhmien
                 Teoksen viides osa kertoo viherpesusta, jolla tarkoi-  oikeuksien puolustamisesta.”
              tetaan siis sitä, että jokin yritys tai valtio luo toiminnas-
              taan ekologisesti vastuullisen kuvan, vaikka todellisuus
              on aivan jotain toista. ”Siteeraankin tässä osassa suur-  ”Haluaisin saada tulevia sukupolvia innostumaan uu-
              ta ja mahtavaa Neuvostoliittoa, jossa teeskenneltiin, että   siutuvasta energiasta myös musiikin kautta”, Damström
              oltaisi jotain muuta kuin mitä oikeasti oltiin.”   kertoo motiiveistaan.
                 ”Yritysten pitäisi olla enemmän vastuussa toiminnas-
              taan. On kestämätöntä tehdä liikevoittoa luonnon kus-     Emootioita ja energiavirtoja
              tannuksella. Kaikkea ei voi laittaa kuluttajan vastuulle.”  Jo lapsesta asti Damströmia ovat inspiroineet sävellystyös-
                 Vaikka Damströmin teos keskittyykin juuri vaatete-  sä erilaiset tunteet: ”Vahvoista emootioista syntyy tarve
              ollisuuteen, hän muistuttaa kuitenkin: ”Yhteiskunnas-  säveltää.” Hänen musiikilleen onkin tyypillistä erilaisten
              samme  huomioidaan  erityisesti  juuri  naisten  kulutus,   tunteiden kuvaus.
              vaikkapa pikamuoti, vaikka samaan aikaan miesten int-  Erityisherkäksi tunnustautuvan Damströmin musii-
              resseihin liittyvät auto- ja rakennusteollisuus tuottavat   kissa on kuultavissa suurta draamaa: suuria dynaami-
              paljon enemmän jätettä. Näen tässäkin tasa-arvo-on-  sia vaihteluita ja rajuuttakin. ”Tunnen kaiken vahvasti.
              gelman.”                                          Siksi on luonnollista, että teoksenikin sisältävät vahvo-
                 Lisäksi Damström säveltää uusiutuvista energianläh-  ja elementtejä.”
              teistä kertovaa kahdeksanosaista Renewables-teosta, joka   Damström tulee monikielisestä ympäristöstä. Hän
              on tilaustyö lasten ja nuorten valtakunnalliseen ”Minä   puhuu äitinsä kanssa saksaa, isänsä kanssa englantia,
              soitan harmonikkaa...” -kilpailuun. Teoksen jokainen osa   hänen koulukielensä oli ruotsi, ja suomi on hänen nel-
              kertoo jostakin uusiutuvasta energianlähteestä, esimer-  jäs kielensä. Hän uskoo monikielisyytensä heijastuvan
              kiksi auringosta, tuulesta ja aaltoenergiasta.    myös hänen tapaansa säveltää ja kokea musiikkia:        |


                                                                                                RONDO CLASSIC    8|2022   11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16