Page 24 - RONDO_08
P. 24
RONDO kantaesitys
Teksti: KIMMO KORHONEN
© MAARIT KYTÖHARJU mytologiaa
ja narsismia
Paola Livorsi
PAOLA LIVORSIN säveltämä
uusi ooppera nähdään Helsingin
oopperakesä -festivaalilla.
MEDUSA on täynnä mytologian
hahmoja ja taiteilijoiden narsismia.
k UN HAHMOINA OVAT antiikin
mytologiasta tutut Narkissos, Ekho ja
Medusa sekä tavalla tai toisella myös
sellaiset taiteiden historiasta tutut ris-
tiriitaiset nerot kuin Michelangelo
Merisi da Caravaggio ja Carlo
Gesualdo, voi päätellä, että perinteisestä oopperateok-
sesta ei ole kyse. Paola Livorsin (s. 1967) uudenlainen
oopperaa, kuvataidetta ja tanssia yhdistävä näyttämö-
teos MEDUSA tutkii näiden hahmojen kautta kau-
neudenkaipuuta ja narsismia, luovan työn rakentavia
ja tuhoavia voimia. © MIRKA KLEEMOLA / IMAGENARY OY
MEDUSA saa kantaesityksensä 18. elokuuta Hel-
singin Aleksanterinteatterissa osana vapaiden ooppe-
raryhmien yhteistä Helsingin oopperakesä -festivaalia.
MEDUSAn tuottaa Exit3-company Wihurin säätiön,
Suomen Kulttuurirahaston ja Sibelius-Akatemian tu-
ella, ja esityksiä on ensi-illan lisäksi 20. ja 21. elokuuta. Musiikki, tanssi ja kuvataide yhdistyvät Medusa-esityksessä.
Livorsi on italialaissyntyinen mutta vuodesta 2001
lähtien Suomessa asunut ja työskennellyt säveltäjä.
MEDUSA on osa hänen työn alla olevaa taiteellista menttejä, esimerkiksi Self-portraits, silent voices (2011–12)
tohtorintutkintoaan Sibelius-Akatemiassa Musiikin ja yhdistää musiikkia, Silvia Reichenbachin valokuvia
teknologian osastolla. Tutkinnossaan hän tutkii ihmis- ja runoja, Imaginary Spaces (2016) puolestaan sellonsoit-
äänen ja jousisoittimen suhdetta. Livorsi on jo monissa toa, Marek Pluciennikin live-elokuvaa sekä yleisön
aiemmissa teoksissaan tuonut yhteen eri taiteiden ele- interaktiivista äänentuottamista.
24 RONDO CLASSIC 8|2022