Page 24 - RONDO_08
P. 24

RONDO   kantaesitys


       Teksti: KIMMO KORHONEN

          © MAARIT KYTÖHARJU                  mytologiaa





                                              ja narsismia




















          Paola Livorsi







           PAOLA LIVORSIN säveltämä
           uusi ooppera nähdään Helsingin
           oopperakesä -festivaalilla.
           MEDUSA on täynnä mytologian

           hahmoja ja taiteilijoiden narsismia.
            k                  UN HAHMOINA OVAT antiikin


                               mytologiasta tutut Narkissos, Ekho ja
                               Medusa sekä tavalla tai toisella myös
                               sellaiset taiteiden historiasta tutut ris-
                               tiriitaiset nerot kuin Michelangelo
                               Merisi da Caravaggio ja Carlo
                Gesualdo, voi päätellä, että perinteisestä oopperateok-
                sesta ei ole kyse. Paola Livorsin (s. 1967) uudenlainen
                oopperaa, kuvataidetta ja tanssia yhdistävä näyttämö-
                teos MEDUSA tutkii näiden hahmojen kautta kau-
                neudenkaipuuta ja narsismia, luovan työn rakentavia
                ja tuhoavia voimia.                                                                                           © MIRKA KLEEMOLA / IMAGENARY OY
                  MEDUSA saa kantaesityksensä 18. elokuuta Hel-
                singin Aleksanterinteatterissa osana vapaiden ooppe-
                raryhmien yhteistä Helsingin oopperakesä -festivaalia.
                MEDUSAn tuottaa Exit3-company Wihurin säätiön,
                Suomen Kulttuurirahaston ja Sibelius-Akatemian tu-
                ella, ja esityksiä on ensi-illan lisäksi 20. ja 21. elokuuta.  Musiikki, tanssi ja kuvataide yhdistyvät Medusa-esityksessä.
                  Livorsi on italialaissyntyinen mutta vuodesta 2001
                lähtien  Suomessa asunut  ja työskennellyt säveltäjä.
                MEDUSA on osa hänen työn alla  olevaa  taiteellista   menttejä, esimerkiksi Self-portraits, silent voices (2011–12)
                tohtorintutkintoaan Sibelius-Akatemiassa Musiikin ja   yhdistää musiikkia, Silvia Reichenbachin valokuvia
                teknologian osastolla. Tutkinnossaan hän tutkii ihmis-   ja runoja, Imaginary Spaces (2016) puolestaan sellonsoit-
                äänen ja jousisoittimen suhdetta. Livorsi on jo monissa   toa, Marek Pluciennikin live-elokuvaa sekä yleisön
                aiemmissa teoksissaan tuonut yhteen eri taiteiden ele-  interaktiivista äänentuottamista.


          24     RONDO CLASSIC    8|2022
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29