Page 58 - RONDO_08
P. 58

Musiikkiopistot ovat sen
                                                   haasteen edessä, miten
                                                   houkutella useampia   päässä on internet täynnä erilaista oppimateriaalia. La-
                                                   lapsia ja nuoria löytämään
                                                   soittamisen ilo.      hesmaa kommentoi ammattiopiskelijoiden näkökulmas-
                                                                         ta:  ”Eletään globaalia  Youtube-aikaa, jossa  on  valtava
                                                                         määrä  esimerkiksi erilaisia  mestarikursseja  seurattava-
                                                   Erkki Lahesmaa opettaa
                                                   ammattiin tähtääviä sellistejä   na”. Mantere ottaa myös esille teknologian mahdollisuu-
                                                   ja sellopedagogeja sekä   det oppimateriaalien kehittämisessä – esimerkiksi soivan
                                                   kamarimusiikkiyhtyeitä.  aineksen vaivattoman yhdistämisen nuottimateriaaliin
                                                                         digitaalisesti vaikkapa QR-koodin avulla.
                                                                           Pohdittavaksi jää, olisiko seuraava askel vaikkapa pe-
                                                   © HEIKKI TUULI        lillistävä  harjoitteluappi, jossa  pieniä  tavoitteita  ja sitä
                                                                         kautta palkintoja voisi yhdistää päivittäiseen harjoitte-
                                                                         luun. Ainakin musiikin suoratoistopalveluja voisi ajatella
                                                                         pystyttävän hyödyntämään aktiivisesti opetuksessa, esi-
                                                                         merkiksi tutustuttamalla oppilaita soittimensa repertuaa-
                          Laulajanakin High-D -artistinimellä toimiva Mantere   riin suoraan sitä kautta.
                       korostaa  monipuolisen  musiikkikoulutuksen  merkitystä
                       ja avarakatseisuutta eri tyylilajien suhteen. Tärkeää olisi   Ammattilaisten työmahdollisuudet
                       huomioida se, mikä lasta itseään motivoi: ”Laadukas pe-        monipuolistumassa
                       dagogiikka luo laadukasta musiikkia, oli se sitten minkä   Lahesmaa ja Mantere ovat samoilla linjoilla ammatti-
                       tyylistä tahansa”. Ja motivoitunut oppilas on tunnetusti   muusikkouden tulevaisuuden mahdollisista kehityskuluis-
                       ahkera harjoittelija.                             ta – perinteinen jako orkesterimuusikkojen ja pedagogien
                                                                         välillä on löyhtymässä, ja alalle hakeutuvilta toisaalta odo-
                             Pysyvätkö oppimateriaalit perässä?          tetaan aiempaa enemmän esimerkiksi yrittäjyyden ja jopa
                       Nykynuorten elämä on kiinni älypuhelimissa – miten hou-  somemarkkinoinnin taitoja. ”Kenttä alkaa olla rönsyile-
                       kutella oppilaita tarttumaan soittimeen sen sijasta? Ulko-  vä”, Mantere toteaa.
                       asultaankin helposti vanhanaikainen oppimateriaali nojaa   Toisaalta nuoret ammattilaiset itse tekevät valintojaan
                       edelleen vahvasti perusasioihin, kuten asteikkoihin, ety-  aiempaa vapaammin. Esimerkiksi musiikkiopistoon ei
                       deihin ja teknisiin harjoituksiin. Tämä on Mantereen   välttämättä jäädäkään töihin, jos siellä ei tarjota nuorelle
                       mielestä kaksijakoinen asia: ”Eihän se huolellinen, laadu-  pedagogille aitoa vaikuttamisen mahdollisuutta. Mante-
                       kas harjoittelu muutu miksikään. Onko välttämättä tar-  reen mukaan ammattilaisuuden entistä laajempiin odo-
                       vekaan muuttua? Koska jos halutaan sitä instrumenttia   tuksiin vastaamisessa  auttaisi  se,  että  opiskelijan  oma
                       niin sanotusti hallita, musiikin näkökulmasta, se perus-  ääni pääsisi jo opinnoissa kuuluviin ja että olisi mahdol-
                       työ on vain tehtävä.”                             lisuus saada monipuolinen pohja musiikilliselle osaami-
                          Hän kuitenkin nostaa esille päivittämisen tarpeen:   selle: ”Että annettaisiin sijaa oman äänen kuulemiselle.
                       ”Minä koen, että emme ole ihan pysyneet mukana siinä,   Mitä haluan, jos haluan muusikoksi?”
                       että saisimme houkuteltua ja sillä tavalla jotenkin huijat-  Lahesmaa nostaa esiin myös tulevaisuudessa mahdol-
                       tua oppilaita harjoittelemaan. Siinä tarvitaan vähän ove-  lisesti yleistyvän taiteiden välisen yhteistyön: ”Nähdään-
                       luutta ja pilkettä silmäkulmaan.” Samalla tilausta olisi   kö esimerkiksi enemmän ammattimaisia monitaiteellisia
                       konkreettisten opetusmateriaalien pysymiseen ajan tasal-  ryhmiä, ammattilaisia eri taiteiden alalta”. Myös tekno-
                       la: ”Materiaalikin kehittyy, ei pelkästään pedagogiikka.   logian murros tuonee jatkossa työmahdollisuuksia, joita
                       Materiaalin täytyykin kehittyä.”                  ei vielä osata edes kuvitella. Monipuolistuminen tullee
                          Pedagogiikan kannalta teknologian kehitys on toisaal-  siis olemaan arkipäivää – toivottavasti entistäkin laaduk-
                       ta mahdollistanut esimerkiksi sen, että napin painalluksen   kaamman taidemusiikin soittamisen lisäksi. ■


          58     RONDO CLASSIC   8|2022
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63