Page 57 - RONDO_08
P. 57
”Laadukas pedagogiikka luo
laadukasta musiikkia, oli se
sitten minkä tyylistä tahansa.”
m USIIKKIOPISTOISSA
soittamista harrastaa ai-
empaa harvempi lapsi tai
nuori, ja myös alalle ha-
keutuvien ammattiopiske-
lijoiden määrä vaikuttaa
olevan vähenemään päin.
Digitaalisuus, some ja lähes loputtomat harrastusmah-
dollisuudet ovat nykylasten ja -nuorten maailmaa. Miten
päivittää pedagogiikkaa, jotta yhä useammat löytäisivät
soittamisen ilon – ja samalla pitää yllä soiton laatua myös
tulevaisuudessa ammattilaisuuttakin ajatellen? Vaatimuk-
set ammattilaisiksi haluaville ovat koventuneet ja myös laa-
jentuneet, sillä ammattilaisuus voi jatkossa pitää sisällään
yhä monipuolisempia työmahdollisuuksia.
Yksi vastaus pedagogiikan virkistämiseen löytyy diplo- © HEIDI M. MANTEREEN ARKISTO
miviulisti, musiikkipedagogi, Suomen jousisoitinopetta-
jat ry:n puheenjohtaja Heidi Marjaana Mantereen
mukaan kääntämällä huomio nimenomaan oppilaan
tarpeisiin: ”Meidän täytyisi jotenkin palvella oppilaita
niin, että on vähän sellaista diplomatiaa, keskustelunva- Nykynuorten motivointi harjoitteluun vaatii aitoa vuorovaikutusta ja oppilaiden toiveiden
raa – ja aitoa vuorovaikutusta.” kuuntelua. IHMO:n Arvo Groove -trio Minea Myllykoski, Elsa Vuolanne ja Heidi M. Mantere
soittavat Mantereen luotsaamana taidemusiikkitradition yli kurkottavaa musiikkia.
Vuorovaikutteisen ja opiskelijalähtöisen pedagogiikan
nostaa esiin myös Sibelius-Akatemian ja Turun AMK:n
sellonsoiton ja instrumenttipedagogiikan lehtori Erkki tavoitteellisuus ja ympäripyöreyden välttäminen on oppi-
Lahesmaa. ”Nykypedagogiikassa korostetaan opiskeli- laan etu. Tässä hän peräänkuuluttaa myös oppilaitosten
jan itseohjautuvuutta, opettaja auttaa löytämään ratkai- johdon näkemystä opetuksen raamien järjestämisessä.
suja erilaisiin ongelmiin. Kyse on enemmän yhteistyöstä Lahesmaa ehdottaa, että kylmän tutkintomaisuuden
kuin ylhäältäpäin sanelluista ohjeista.” sijasta oppilas voisi myös esimerkiksi pitää pienen oman
Lahesmaa korostaa, että tällainen lähestymistapa ei konsertin, jossa hän soittaisi useampia erityylisiä kappa-
jätä oppilasta oman onnensa nojaan tai päästä opettajaa leita ja jossa olisi ulkopuolisten palautteenantajien lisäksi
vastuusta. ”Päinvastoin, se on myös opettajalle vaativam- yleisöä – aito esiintymistilanne siis.
pi tapa opettaa. Joudutaan ajattelemaan ja soveltamaan
paljon enemmän, kun otetaan oppilas lähtökohdaksi ja Mahdollisuus laatuun taattava
autetaan löytämään oma tiensä ja taiteilijuutensa”. Op- Lahesmaan ja Mantereen mukaan pedagogiikan kentäl-
pilaslähtöisyys on siis tullut jäädäkseen vähintäänkin pe- lä on myös huolta riittävistä resursseista, kun tavoitteena
rinteisen mestari-kisälli-ajattelun rinnalle. on laadukas opetus. Lahesmaa pohtii yksilöllisyyttä hy-
vänä asiana: kaikkia ei pakoteta samaan kapeaan muot-
Opetussuunnitelma puhututtaa tiin, vaan jokaisen vahvuuksien annetaan nousta pintaan.
Vaikka opetussuunnitelman perusteiden uudistuksesta on ”Mutta siinä täytyy muistaa se, että kun korostetaan
jo tovi aikaa, se edelleen puhuttaa pedagogien keskuu- yksilöllisyyttä, niin myös kaikkein lahjakkaimmilla täy-
dessa. Monet ovat kokeneet uudistuksen suuret vapaus- tyy olla se sama oikeus”, Lahesmaa kommentoi ja jat-
asteet toisaalta oppilaiden yksilöllisyyttä kunnioittaviksi, kaa: ”Ei pidä unohtaa erityislahjakkaita lapsia ja nuoria.
toisaalta riskinä opetuksen muuttumiseen entistä jäsen- Heillä pitää olla mahdollisuus niihin resursseihin, mitä
tymättömämmäksi. ”Pedagogiikka voi olla laidasta lai- se heidän lahjakkuutensa edellyttää”. Riskinä siis saattai-
taan”, toteaa Mantere. si olla, että yksilöllistäminen ei palvelisikaan heitä, joilla
Esimerkiksi tasosuorituksia ei enää edellytetä samaan soittamisen palo on jo löytynyt ja motivaatio harjoitella
tapaan kuin aiemmin. Vaikka vanhempien polvien edus- ja edistyä on kova.
tajille kurssitutkinnoista on saattanut jäädä kauhukoke- Mantere tuo esiin, että kansainvälisesti on noussut
muksia, Mantereen ja Lahesmaan mukaan niiden on trendi musiikin oppituntien ja myös musiikkioppilaitok-
kuitenkin koettu raamittavan opiskelua ja antavan sekä sissa yksityisopetuksen tuntien lyhenemisestä. Esimer-
pedagogeille että oppilaille selkeitä tavoitteita, joihin no- kiksi musiikkipainotteinen perusopetus olisi säilytettävä
jata. siinä missä urheilupainotteisuuskin. Ja vaikka musiik-
”Sehän on vanha juttu, että urheilu vie jotkut soi- kioppilaitosten ryhmämuotoisessa opetuksessa on hy-
tonopiskelijat. Monessa urheiluharrastuksessa vaatimuk- vät ja tärkeät puolensa – se valmentaa erilaisiin taitoihin
set ja tavoitteet ovat kuitenkin valtavan paljon kovemmat kuin yksilöopetus – hän kantaa huolta myös yksilöope-
kuin soitonopiskelussa. Ja seuraus voikin olla, että se ur- tuksen oppituntien lyhenemisestä: ”Ei kahdenkymme-
heilu vie sen lapsen. Se on motivoivampi ympäristö sille nen minuutin viulutunnilla viikkoa eletä – oli se sitten
lapselle”, Lahesmaa pohtii. Hän korostaa, että opiskelun lähi- tai etätunti.” |
RONDO CLASSIC 8|2022 57