Page 57 - RONDO_08
P. 57

”Laadukas pedagogiikka luo
                                                                         laadukasta musiikkia, oli se
                                                                         sitten minkä tyylistä tahansa.”
              m                         USIIKKIOPISTOISSA



                                        soittamista harrastaa ai-
                                        empaa harvempi lapsi tai
                                        nuori, ja myös alalle ha-
                                        keutuvien ammattiopiske-
                                        lijoiden määrä vaikuttaa
                                        olevan vähenemään päin.
               Digitaalisuus, some ja lähes loputtomat harrastusmah-
               dollisuudet ovat nykylasten ja -nuorten maailmaa. Miten
               päivittää pedagogiikkaa, jotta yhä useammat löytäisivät
               soittamisen ilon – ja samalla pitää yllä soiton laatua myös
               tulevaisuudessa ammattilaisuuttakin ajatellen?  Vaatimuk-
               set ammattilaisiksi haluaville ovat koventuneet ja myös laa-
               jentuneet, sillä ammattilaisuus voi jatkossa pitää sisällään
               yhä monipuolisempia työmahdollisuuksia.
                 Yksi vastaus pedagogiikan virkistämiseen löytyy diplo- © HEIDI M. MANTEREEN ARKISTO
               miviulisti, musiikkipedagogi, Suomen jousisoitinopetta-
               jat ry:n puheenjohtaja Heidi Marjaana Mantereen
               mukaan kääntämällä  huomio nimenomaan oppilaan
               tarpeisiin: ”Meidän täytyisi jotenkin palvella oppilaita
               niin, että on vähän sellaista diplomatiaa, keskustelunva-  Nykynuorten motivointi harjoitteluun vaatii aitoa vuorovaikutusta ja oppilaiden toiveiden
               raa – ja aitoa vuorovaikutusta.”                  kuuntelua. IHMO:n Arvo Groove -trio Minea Myllykoski, Elsa Vuolanne ja Heidi M. Mantere
                                                                 soittavat Mantereen luotsaamana taidemusiikkitradition yli kurkottavaa musiikkia.
                 Vuorovaikutteisen ja opiskelijalähtöisen pedagogiikan
               nostaa esiin myös Sibelius-Akatemian ja Turun AMK:n
               sellonsoiton ja instrumenttipedagogiikan lehtori  Erkki   tavoitteellisuus ja ympäripyöreyden välttäminen on oppi-
               Lahesmaa. ”Nykypedagogiikassa korostetaan opiskeli-  laan etu. Tässä hän peräänkuuluttaa myös oppilaitosten
               jan itseohjautuvuutta, opettaja auttaa löytämään ratkai-  johdon näkemystä opetuksen raamien järjestämisessä.
               suja erilaisiin ongelmiin. Kyse on enemmän yhteistyöstä   Lahesmaa ehdottaa, että kylmän tutkintomaisuuden
               kuin ylhäältäpäin sanelluista ohjeista.”          sijasta oppilas voisi myös esimerkiksi pitää pienen oman
                 Lahesmaa  korostaa, että tällainen lähestymistapa ei   konsertin, jossa hän soittaisi useampia erityylisiä kappa-
               jätä oppilasta oman onnensa nojaan tai päästä opettajaa   leita ja jossa olisi ulkopuolisten palautteenantajien lisäksi
               vastuusta. ”Päinvastoin, se on myös opettajalle vaativam-  yleisöä – aito esiintymistilanne siis.
               pi tapa opettaa. Joudutaan ajattelemaan ja soveltamaan
               paljon enemmän, kun otetaan oppilas lähtökohdaksi ja      Mahdollisuus laatuun taattava
               autetaan löytämään oma tiensä ja taiteilijuutensa”. Op-  Lahesmaan ja Mantereen mukaan pedagogiikan kentäl-
               pilaslähtöisyys on siis tullut jäädäkseen vähintäänkin pe-  lä on myös huolta riittävistä resursseista, kun tavoitteena
               rinteisen mestari-kisälli-ajattelun rinnalle.     on laadukas opetus. Lahesmaa pohtii yksilöllisyyttä hy-
                                                                 vänä asiana: kaikkia ei pakoteta samaan kapeaan muot-
                      Opetussuunnitelma puhututtaa               tiin, vaan jokaisen vahvuuksien annetaan nousta pintaan.
               Vaikka opetussuunnitelman perusteiden uudistuksesta on   ”Mutta siinä täytyy muistaa se, että kun korostetaan
               jo tovi aikaa, se edelleen puhuttaa pedagogien keskuu-  yksilöllisyyttä, niin myös kaikkein lahjakkaimmilla täy-
               dessa. Monet ovat kokeneet uudistuksen suuret vapaus-  tyy olla se sama oikeus”, Lahesmaa kommentoi ja jat-
               asteet toisaalta oppilaiden yksilöllisyyttä kunnioittaviksi,   kaa: ”Ei pidä unohtaa erityislahjakkaita lapsia ja nuoria.
               toisaalta riskinä opetuksen muuttumiseen entistä jäsen-  Heillä pitää olla mahdollisuus niihin resursseihin, mitä
               tymättömämmäksi. ”Pedagogiikka voi olla laidasta lai-  se heidän lahjakkuutensa edellyttää”. Riskinä siis saattai-
               taan”, toteaa Mantere.                            si olla, että yksilöllistäminen ei palvelisikaan heitä, joilla
                 Esimerkiksi tasosuorituksia ei enää edellytetä samaan   soittamisen palo on jo löytynyt ja motivaatio harjoitella
               tapaan kuin aiemmin. Vaikka vanhempien polvien edus-  ja edistyä on kova.
               tajille kurssitutkinnoista on saattanut jäädä kauhukoke-  Mantere tuo esiin, että kansainvälisesti on noussut
               muksia, Mantereen ja Lahesmaan mukaan niiden on   trendi musiikin oppituntien ja myös musiikkioppilaitok-
               kuitenkin koettu raamittavan opiskelua ja antavan sekä   sissa  yksityisopetuksen tuntien lyhenemisestä. Esimer-
               pedagogeille että oppilaille selkeitä tavoitteita, joihin no-  kiksi musiikkipainotteinen perusopetus olisi säilytettävä
               jata.                                             siinä missä urheilupainotteisuuskin. Ja vaikka musiik-
                 ”Sehän on vanha  juttu, että  urheilu vie jotkut soi-  kioppilaitosten ryhmämuotoisessa opetuksessa on hy-
               tonopiskelijat. Monessa urheiluharrastuksessa vaatimuk-  vät ja tärkeät puolensa – se valmentaa erilaisiin taitoihin
               set ja tavoitteet ovat kuitenkin valtavan paljon kovemmat   kuin yksilöopetus – hän kantaa huolta myös yksilöope-
               kuin soitonopiskelussa. Ja seuraus voikin olla, että se ur-  tuksen oppituntien lyhenemisestä: ”Ei kahdenkymme-
               heilu vie sen lapsen. Se on motivoivampi ympäristö sille   nen minuutin viulutunnilla viikkoa eletä – oli se sitten
               lapselle”, Lahesmaa pohtii. Hän korostaa, että opiskelun   lähi- tai etätunti.”                           |


                                                                                                RONDO CLASSIC    8|2022  57
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62