Page 52 - RONDO_08
P. 52

CD







          ● Tanskalainen jousikvartetti on   viuluobligatolle”, mikä ei koko ajan to-  vun alkupuolelta. Ysaÿen viiden-  tien jyskyttävää vimmaa, vaikka
          pitkän tähtäimen Prisma-sarjassaan   teudu näissä Podgerin hallitsemis-  nen soolosonaatin (1923) avausosa   Eubie Blaken muotokuva on
          yhdistänyt Beethovenin myöhäi-  sa tulkinnoissa. Asiaan voi vaikuttaa   L’Aurore on antanut levylle yleisot-  piirretty ensimmäiseen numeroon.
          siin jousikvartettoihin Bachia se-  myös äänitys ja soitinvalinnat, sillä   sikon, mutta sitäkin jännittävämpi   Bolcom avaa esittelytekstissään
          kä Bartókia, Shostakovitshia   Podger soittaa entisöimätöntä Stra-  on Enescun jylhä Fantasia concertan-  kappaleiden persoonallisia sisältö-
          ja Schnittkeä – säveltäjiä, joil-  divaria ja Christopher Glynn   te (1936), jonka on luonnoksista täy-  jä, ja rageista viimeinen, Contentment
          le jousikvarteton kehitystyö periy-  Erardin fortepianoa vuodelta 1840.  dentänyt Sherban Lupu.  vuodelta 2015, on omistettu puo-
          tyi Beethovenilta. ECM:n erilaisista   Asialle ei tule antaa suurta pai-  Yhden levyn mittaisena solis-  liso Joan Morrisille. Hamelin
          konseptialbumeista tämä on ollut   noa, sillä nämä ovat poikkeuksel-  tisen soitinäänen matkana Wid-  houkuttelee kuulijansa uusromant-
          toimivimpia. Beethovenin myöhäis-  lisen eloisia, vuoropuhelussaan   mannin levy toimii hyvin. ECM on   tiselle retkelle, josta ei puutu pirtei-
          teokset saavat tässä kontekstissa uu-  herkkiä ja kekseliäitä tulkintoja.   konseptialbumien sommittelijana   tä käänteitä eikä huumoriakaan. ■
          sia sävyjä, joissa kamarimusiikin   D-duuri-sonaatti op. 12 tuntuu he-  pettämätön, vaikka matkan päätös   ANTTI HÄYRYNEN
          punainen lanka ulottuu Bachista   ränneen Ruususen unesta täydeksi   Bachin moniäänisyyden alttaril-
          nykyaikaan.                 varhaisromanttiseksi kaunottarek-  le tuntuu liiankin itsestään selväl-
            Näkökulma on ennen muuta   si, joka nauttii flirttailutaidoistaan.   tä. Widmann on persoonallistanut   Brahms
          modernistinen, ja Prisma IV:ssä    F-duuri-sonaatissa riittää lisäni-  d-molli-partitan runolliseksi koko-
          sitä korostaa Tanskalaisen jousi-   meen oikeuttavaa keväistä raikkaut-  naisuudeksi, mutta tapa venytellä
          kvartetin pelkistetty ja kurinalainen   ta, mutta myös rytmistä energiaa ja   joitakin nuotteja tuntuu häiritseväl-
          soittotapa. Bachin Wohltemperiertes   suuria tunteita. G-duuri-sonaatti on   tä. Silti hän pureutuu syvälle yksi-
          Clavierista poimittu lyhyt fuuga toimii   mielestäni Beethovenin hienoin la-  tyiskohtiin, joista pitkä linja kasvaa
          moniäänisen kirjoitustavan malli-  jissaan. Podger ja Glynn vangitsevat   luonnollisesti. ■
          na. Beethovenin suuresta a-mol-  hienosti sen häilyvät, pastellimaiset   ANTTI HÄYRYNEN
          li-kvartetosta on riisuttu kukkea   tunnelmat, jotka muistuttavat pai-
          romantiikka, mutta ei ekspressiivis-  koin eräänlaista esi-impressionis-
          tä jännitettä. ”Pyhä kiitoslaulu” sätei-  mia. Nämä ovat korvat aukaisevia   Bolcom  Johannes Brahms: Pianokvintetto,
          lee samanlaista korutonta kirkkautta   esityksiä, joiden ilmaisuasteikko yl-         Jousikvintetto nro 2. Boris Gilt-
          kuin Carl Th. Dreyerin elokuva   tää draamasta ja kiukusta huumo-                    burg, piano, Pavel Nikl, alttoviulu,
          Sana (1955). Nuoren Mendelssoh-  riin ja herttaisuuteen. ■                           Pavel Haas -jousikvartetti.
          nin kvartetto samassa sävellajissa on    ANTTI HÄYRYNEN                              Supraphon SU 4306-2.
          oivaltava valinta ja auttaa ymmär-                                                   ● Brahmsin pianokvintetto oli
          tämään, kuinka jousikvartetosta tuli                                                 nuoren säveltäjän voimanponnis-
          teoslajeista filosofisin. ■         Widman                                           tus, joka vaati monta kierrosta ja
                       ANTTI HÄYRYNEN                                                          jäi häälymään orkesteri- ja kama-
                                                                                               rimusiikin rajamaille. Se on tehnyt
               Beethoven                                           William Bolcom: Complete Rags.   monumentaalisen teoksen levyt-
                                                                                               tämisestä vaikeaa. Boris Gilt-
                                                                   Marc-André Hamelin, piano.
                                                                   Hyperion CDA68391/2.        burg Fazioli-pianoineen, Pavel
                                                                   ● William Bolcom (s. 1938) in-  Haas -kvartetti ja Supraphon on-
                                                                   nostui ragtimesta 1960-luvun   nistuvat haasteessa keskimääräistä
                                                                   lopulla vähän ennen kuin 1900-lu-  paremmin. Dramaattiset huipen-
                                                                   vun alun varhaisjazzista tuli ilmiö   tumat ja kontrapunktinen myller-
                                      Hildegard von Bingen: Spiritus   George Roy Hillin Puhallus-elo-  rys toteutuvat täydellä painolla ja
                                      Sanctus vivificans vita. Georges   kuvan myötä. Marc-André Ha-  vibratolla, mutta ote herkistyy oi-
                                      Enescu: Fantaisie concertante.   melin on levyttänyt aiemmin   tis lyyrisissä suvannoissa ja nostal-
                                      George Benjamin: Kolme minia-  Bolcomin moniaineksisen piano-  gisissa silmäyksissä.
          Ludwig van Beethoven: Viuluso-  tyyriä. Eugène Ysaÿe: Sooloviu-  konserton (1976) ja säveltäjän ra-  Erityisesti Giltburg malttaa
          naatit nro 1 Op. 12/1, nro 5 op.   lusonaatti nro 5. Johann Sebastian   gien – kaikkiaan 27 kappaletta   massiivisessa piano-osuudessa huo-
          24 “Kevät”, nro 10 op. 96. Rachel   Bach: Sooloviulupartita nro 2 BWV   – kokonaislevytys on ilmeinen rak-  lehtia yksityiskohdista ja kuunnella
          Podger, viulu, Christopher Glynn,   1004. Caroline Widmann, viulu.   kaudentyö. Bolcom on monien   tunteen palolla soittavaa kvartet-
          fortepiano. Channel Classics   ECM 2709.                 amerikkalaissäveltäjien tapaan   tiaan. Jousisaundi on rikas, täyn-
          CCSSA44222.                 ● Caroline Widmannin soolo-  seikkaillut kotimaansa monikult-  nä täyteläisiä mahongin sävyjä ja
          ● Rachel Podgerista on tullut   viuluresitaali kattaa liki tuhat vuotta   tuurisessa perinteessä, mutta eu-  impulsiivista atakkia. Myöhäisem-
          etenkin äänilevyllä periodiviulis-  musiikkia Hildegard Bingeni-  rooppalaiskuulijan yllättää eniten   mässä G-duuri-jousikvintetossa
          tien kuningatar, joka on nyt edennyt   läisestä George Benjaminiin   pianoteosten nostalginen haikeus.  kvartettia vahvistaa siinä aiemmin
          barokista Beethoveniin. Ensim-  (s. 1960). Benjaminin vähäeleisiin   Sen seurauksena ragien virtu-  soittanut alttoviulisti Pavel Nikl,
          mäiselle julkaisulle on valittu Beet-  miniatyyreihin levy ei kuitenkaan   oosihaasteet hautautuvat helposti   ja tunteiden laineet lyövät yhä kor-
          hovenin ensimmäinen ja viimeinen   pääty, vaan Bachin toiseen soo-  runollisiin tunnelmiin. Asiaan vai-  kealle. Tuhtina vyöryvä saundi on
          viulusonaatti sekä puolivälistä so-  loviulupartitaan ja sen Chaconneen,   kuttavat myös Hamelinin taidot,   kaukana periodisoitosta, mutta sen
          naatti nro 5, lisänimeltään ”Kevät”.   jossa kaikki tiet risteytyvät. Välis-  jotka saavat kaiken kuulostamaan   ei pitäisi pelottaa kuin kaikkein pu-
          Beethoven merkitsi teokset klassi-  sä kuullaan kahden legendaarisen   pettävän helpolta. Bolcomin rageis-  ritaanisimpia kuulijoita. ■
          seen tapaan ”sonaateiksi pianolle ja   viulistisäveltäjän teokset 1900-lu-  ta ei löydy vanhojen stride-pianis-  ANTTI HÄYRYNEN


         52     RONDO CLASSIC    8|2022
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57