Page 52 - RONDO_08
P. 52
CD
● Tanskalainen jousikvartetti on viuluobligatolle”, mikä ei koko ajan to- vun alkupuolelta. Ysaÿen viiden- tien jyskyttävää vimmaa, vaikka
pitkän tähtäimen Prisma-sarjassaan teudu näissä Podgerin hallitsemis- nen soolosonaatin (1923) avausosa Eubie Blaken muotokuva on
yhdistänyt Beethovenin myöhäi- sa tulkinnoissa. Asiaan voi vaikuttaa L’Aurore on antanut levylle yleisot- piirretty ensimmäiseen numeroon.
siin jousikvartettoihin Bachia se- myös äänitys ja soitinvalinnat, sillä sikon, mutta sitäkin jännittävämpi Bolcom avaa esittelytekstissään
kä Bartókia, Shostakovitshia Podger soittaa entisöimätöntä Stra- on Enescun jylhä Fantasia concertan- kappaleiden persoonallisia sisältö-
ja Schnittkeä – säveltäjiä, joil- divaria ja Christopher Glynn te (1936), jonka on luonnoksista täy- jä, ja rageista viimeinen, Contentment
le jousikvarteton kehitystyö periy- Erardin fortepianoa vuodelta 1840. dentänyt Sherban Lupu. vuodelta 2015, on omistettu puo-
tyi Beethovenilta. ECM:n erilaisista Asialle ei tule antaa suurta pai- Yhden levyn mittaisena solis- liso Joan Morrisille. Hamelin
konseptialbumeista tämä on ollut noa, sillä nämä ovat poikkeuksel- tisen soitinäänen matkana Wid- houkuttelee kuulijansa uusromant-
toimivimpia. Beethovenin myöhäis- lisen eloisia, vuoropuhelussaan mannin levy toimii hyvin. ECM on tiselle retkelle, josta ei puutu pirtei-
teokset saavat tässä kontekstissa uu- herkkiä ja kekseliäitä tulkintoja. konseptialbumien sommittelijana tä käänteitä eikä huumoriakaan. ■
sia sävyjä, joissa kamarimusiikin D-duuri-sonaatti op. 12 tuntuu he- pettämätön, vaikka matkan päätös ANTTI HÄYRYNEN
punainen lanka ulottuu Bachista ränneen Ruususen unesta täydeksi Bachin moniäänisyyden alttaril-
nykyaikaan. varhaisromanttiseksi kaunottarek- le tuntuu liiankin itsestään selväl-
Näkökulma on ennen muuta si, joka nauttii flirttailutaidoistaan. tä. Widmann on persoonallistanut Brahms
modernistinen, ja Prisma IV:ssä F-duuri-sonaatissa riittää lisäni- d-molli-partitan runolliseksi koko-
sitä korostaa Tanskalaisen jousi- meen oikeuttavaa keväistä raikkaut- naisuudeksi, mutta tapa venytellä
kvartetin pelkistetty ja kurinalainen ta, mutta myös rytmistä energiaa ja joitakin nuotteja tuntuu häiritseväl-
soittotapa. Bachin Wohltemperiertes suuria tunteita. G-duuri-sonaatti on tä. Silti hän pureutuu syvälle yksi-
Clavierista poimittu lyhyt fuuga toimii mielestäni Beethovenin hienoin la- tyiskohtiin, joista pitkä linja kasvaa
moniäänisen kirjoitustavan malli- jissaan. Podger ja Glynn vangitsevat luonnollisesti. ■
na. Beethovenin suuresta a-mol- hienosti sen häilyvät, pastellimaiset ANTTI HÄYRYNEN
li-kvartetosta on riisuttu kukkea tunnelmat, jotka muistuttavat pai-
romantiikka, mutta ei ekspressiivis- koin eräänlaista esi-impressionis-
tä jännitettä. ”Pyhä kiitoslaulu” sätei- mia. Nämä ovat korvat aukaisevia Bolcom Johannes Brahms: Pianokvintetto,
lee samanlaista korutonta kirkkautta esityksiä, joiden ilmaisuasteikko yl- Jousikvintetto nro 2. Boris Gilt-
kuin Carl Th. Dreyerin elokuva tää draamasta ja kiukusta huumo- burg, piano, Pavel Nikl, alttoviulu,
Sana (1955). Nuoren Mendelssoh- riin ja herttaisuuteen. ■ Pavel Haas -jousikvartetti.
nin kvartetto samassa sävellajissa on ANTTI HÄYRYNEN Supraphon SU 4306-2.
oivaltava valinta ja auttaa ymmär- ● Brahmsin pianokvintetto oli
tämään, kuinka jousikvartetosta tuli nuoren säveltäjän voimanponnis-
teoslajeista filosofisin. ■ Widman tus, joka vaati monta kierrosta ja
ANTTI HÄYRYNEN jäi häälymään orkesteri- ja kama-
rimusiikin rajamaille. Se on tehnyt
Beethoven William Bolcom: Complete Rags. monumentaalisen teoksen levyt-
tämisestä vaikeaa. Boris Gilt-
Marc-André Hamelin, piano.
Hyperion CDA68391/2. burg Fazioli-pianoineen, Pavel
● William Bolcom (s. 1938) in- Haas -kvartetti ja Supraphon on-
nostui ragtimesta 1960-luvun nistuvat haasteessa keskimääräistä
lopulla vähän ennen kuin 1900-lu- paremmin. Dramaattiset huipen-
vun alun varhaisjazzista tuli ilmiö tumat ja kontrapunktinen myller-
Hildegard von Bingen: Spiritus George Roy Hillin Puhallus-elo- rys toteutuvat täydellä painolla ja
Sanctus vivificans vita. Georges kuvan myötä. Marc-André Ha- vibratolla, mutta ote herkistyy oi-
Enescu: Fantaisie concertante. melin on levyttänyt aiemmin tis lyyrisissä suvannoissa ja nostal-
George Benjamin: Kolme minia- Bolcomin moniaineksisen piano- gisissa silmäyksissä.
Ludwig van Beethoven: Viuluso- tyyriä. Eugène Ysaÿe: Sooloviu- konserton (1976) ja säveltäjän ra- Erityisesti Giltburg malttaa
naatit nro 1 Op. 12/1, nro 5 op. lusonaatti nro 5. Johann Sebastian gien – kaikkiaan 27 kappaletta massiivisessa piano-osuudessa huo-
24 “Kevät”, nro 10 op. 96. Rachel Bach: Sooloviulupartita nro 2 BWV – kokonaislevytys on ilmeinen rak- lehtia yksityiskohdista ja kuunnella
Podger, viulu, Christopher Glynn, 1004. Caroline Widmann, viulu. kaudentyö. Bolcom on monien tunteen palolla soittavaa kvartet-
fortepiano. Channel Classics ECM 2709. amerikkalaissäveltäjien tapaan tiaan. Jousisaundi on rikas, täyn-
CCSSA44222. ● Caroline Widmannin soolo- seikkaillut kotimaansa monikult- nä täyteläisiä mahongin sävyjä ja
● Rachel Podgerista on tullut viuluresitaali kattaa liki tuhat vuotta tuurisessa perinteessä, mutta eu- impulsiivista atakkia. Myöhäisem-
etenkin äänilevyllä periodiviulis- musiikkia Hildegard Bingeni- rooppalaiskuulijan yllättää eniten mässä G-duuri-jousikvintetossa
tien kuningatar, joka on nyt edennyt läisestä George Benjaminiin pianoteosten nostalginen haikeus. kvartettia vahvistaa siinä aiemmin
barokista Beethoveniin. Ensim- (s. 1960). Benjaminin vähäeleisiin Sen seurauksena ragien virtu- soittanut alttoviulisti Pavel Nikl,
mäiselle julkaisulle on valittu Beet- miniatyyreihin levy ei kuitenkaan oosihaasteet hautautuvat helposti ja tunteiden laineet lyövät yhä kor-
hovenin ensimmäinen ja viimeinen pääty, vaan Bachin toiseen soo- runollisiin tunnelmiin. Asiaan vai- kealle. Tuhtina vyöryvä saundi on
viulusonaatti sekä puolivälistä so- loviulupartitaan ja sen Chaconneen, kuttavat myös Hamelinin taidot, kaukana periodisoitosta, mutta sen
naatti nro 5, lisänimeltään ”Kevät”. jossa kaikki tiet risteytyvät. Välis- jotka saavat kaiken kuulostamaan ei pitäisi pelottaa kuin kaikkein pu-
Beethoven merkitsi teokset klassi- sä kuullaan kahden legendaarisen pettävän helpolta. Bolcomin rageis- ritaanisimpia kuulijoita. ■
seen tapaan ”sonaateiksi pianolle ja viulistisäveltäjän teokset 1900-lu- ta ei löydy vanhojen stride-pianis- ANTTI HÄYRYNEN
52 RONDO CLASSIC 8|2022