Page 48 - RONDO_08
P. 48
ESITYKSET
ESITYSKUVAT © W. HOESL Tärppejä Aixin
festivaalista
Artella
RANSKALAIS-SAKSALAISELLA Arte-kanavalla on erityis-
suhde Aix-en-Provenceen, josta se taltioi useita konsertteja ja
oopperaesityksiä. Shokeeraavimpia tämän kesän annista on ava-
jaiskonsertti, jossa Esa-Pekka Salonen johtaa Pariisin or-
kesteria Mahlerin toisessa sinfoniassa, ja sen on näyttämölle
ohjannut Romeo Castellucci.
Kyseessä ei ole mikä tahansa sinfonian näyttämöllinen sovitus,
Wozzeckin tapaan vaan Castellucci rakentaa kouriintuntuvan, osin jopa inhorealis-
Loudunin pirut raken-
tuu elokuvamaisen tisen ylösnousemusrituaalin, jossa koko sinfonian ajan kaivellaan
nopeasti vaihtuville ihmisruumiita mullasta. Kyseessä ovat joukkomurhan uhrit, joita
kohtauksille, joissa pelastusjärjestö kaivaa ja dokumentoi, ja Venäjän hirmuteot Uk-
pyörönäyttämön kuutio rainassa tulevat heti mieleen.
paljastaa koko ajan Karmein kohtaus on se, kun kuopasta alkaa löytyä pieniä lap-
uusia kulmia. sia. Tapahtuma ei periaatteessa ole synkronissa musiikin kanssa,
paitsi kolmannessa osassa, kun mezzosopraano laulaa: O Men-
Vladimir Jurowski eläytyi inten- seksuaaliset kompleksit, musta- sch / Gib Acht / Was spricht die tiefe Mittternacht? Ihmisten tekemis-
siivisesti nuoren Pendereckin sukkaisuus, viha, rakkaus ja syylli- ten pohdinta pysähdyttää tapahtuman, etsijät seisovat vain hiljaa.
vimmaan ja sai laulajat ja loista- syydentunne yhdistyivät. Kostas Lopussa sinfonisen ylösnousemusspektaakkelin aikana alkaa
van orkesterin mukaansa usko- Smorignias oli Grandierina yh- näyttämölle sataa puhdistavaa vettä. Alussa nähtyä valkoista he-
maan kertomuksen voimaan. tä aikaa sekä konna että uhri ja vosta ei enää tavata – elävät eläimet ovat tuttua rekvisiittaa Cas-
Teoksen loppu jättää palan teki roolin inhimillisesti, ilman telluccin unenomaisessa teatterissa.
kurkkuun. Siinä teloitusta seu- turhia marttyyrin elkeitä. Esityspaikkana on vuosikymmeniä hylättynä ollut Vitoulle-
rannut ja hysteriaan mukaan Teoksen tuominen konservatii- sin stadion Aixin ulkopuolella, joka on täynnä graffiitteja ja be-
mennyt kansanjoukko ääntelee vis-katoliseen Müncheniin oli ris- tonibrutalismia. Ympäristö luo musiikille karun ilmeensä, jonka
klustereitaan mykistettynä, kas- kialtista, sillä sen yksi terä sojottaa Esa-Pekka Salonen välittää järkyttävää kokonaisuutta tukien.
vottomana ja tahdottomana ma- selvästi katoliseen kirkkoon, mut- Kuulijalle jää ruudunkin päässä pala kurkkuun.
nipulaation uhrina. Juuri tätä ta tässä muodossa se sai kuitenkin
tapahtuu nyky-Venäjällä ja mo- sangen yksimielisen suosion. ■ AIXIN OOPPEROISTA parasta antia Artella on Rossinin
nessa muussa paikassa. HARRI KUUSISAARI Mooses ja Faarao (ranskankielinen versio), josta ohjaaja Tobias
Ausrine Stundyte teki Kratzer on ohjannut nykyaikaan istuvan mutta silti sisältöä kun-
Jeannesta moniulotteisen ja ris- Arvio perustuu ensi-illan nioittavat draaman. Hebrealaiset pakolaiset ovat nykyaikaisia
tiriitojen repimän hahmon, jolla live-striimaukseen pakolaisia kumiveneineen ja pelastusliiveineen. Mooses itse on
repäisty vanhatestamentillisesta maailmasta, ja osa hebrealaisista
pitää häntä höppänänä, jota ei kannattaisi uskoa. Näyttämö on
jaettu kahteen lohkoon, joista toisessa egyptiläiset ovat siistiä pu-
kukansaa modernissa virastossaan.
Vihollisleirien rakastavaisten tarina toimii, ja moderneja viit-
teitä riittää aina chat-kulttuurista asti, ja Mooseksen lietsomat
vitsaukset ovat nykyaikaisia saaste- ja muita katastrofeja. Lopun
Punaisen meren ylitys on hoidettu tyylikkäänä videokuvaelmana.
Laulajista huikein on Vasilisa Berzhanskaya hulluutta lähe-
nevänä prinssin äitinä Sinaidena. Michele Pertusi laulaa Moo-
sesta jylhällä auktoriteetilla, ja kapellimestari Michele Mariotti
antaa musiikille bel canton suloa mutta muistuttaa myös, että
teos ennakoi jo grand operaa. Mukana ovat Lyonin oopperan or-
kesteri ja kuoro ja hyvin kokonaisuuteen istuva baletti. ■
HARRI KUUSISAARI
www.arte.com
Pirua yritetään manata pois nunnasta taikauskoisin menetelmin.
48 RONDO CLASSIC 8|2022