Page 48 - RONDO_08
P. 48

ESITYKSET




                         ESITYSKUVAT © W. HOESL                      Tärppejä Aixin





                                                                     festivaalista

                                                                     Artella




                                                                     RANSKALAIS-SAKSALAISELLA Arte-kanavalla on erityis-
                                                                     suhde Aix-en-Provenceen, josta se taltioi useita konsertteja ja
                                                                     oopperaesityksiä. Shokeeraavimpia tämän kesän annista on ava-
                                                                     jaiskonsertti, jossa Esa-Pekka Salonen johtaa Pariisin or-
                                                                     kesteria Mahlerin toisessa sinfoniassa, ja sen on näyttämölle
                                                                     ohjannut Romeo Castellucci.
                                                                        Kyseessä ei ole mikä tahansa sinfonian näyttämöllinen sovitus,
          Wozzeckin tapaan                                           vaan Castellucci rakentaa kouriintuntuvan, osin jopa inhorealis-
          Loudunin pirut raken-
          tuu elokuvamaisen                                          tisen ylösnousemusrituaalin, jossa koko sinfonian ajan kaivellaan
          nopeasti vaihtuville                                       ihmisruumiita mullasta. Kyseessä ovat joukkomurhan uhrit, joita
          kohtauksille, joissa                                       pelastusjärjestö kaivaa ja dokumentoi, ja Venäjän hirmuteot Uk-
          pyörönäyttämön kuutio                                      rainassa tulevat heti mieleen.
          paljastaa koko ajan                                           Karmein kohtaus on se, kun kuopasta alkaa löytyä pieniä lap-
          uusia kulmia.                                              sia. Tapahtuma ei periaatteessa ole synkronissa musiikin kanssa,
                                                                     paitsi kolmannessa osassa, kun mezzosopraano laulaa: O Men-
          Vladimir Jurowski eläytyi inten-  seksuaaliset kompleksit, musta-  sch / Gib Acht / Was spricht die tiefe Mittternacht? Ihmisten tekemis-
          siivisesti nuoren Pendereckin   sukkaisuus, viha, rakkaus ja syylli-  ten pohdinta pysähdyttää tapahtuman, etsijät seisovat vain hiljaa.
          vimmaan ja sai laulajat ja loista-  syydentunne yhdistyivät. Kostas   Lopussa sinfonisen ylösnousemusspektaakkelin aikana alkaa
          van orkesterin mukaansa usko-  Smorignias oli Grandierina yh-  näyttämölle sataa puhdistavaa vettä. Alussa nähtyä valkoista he-
          maan kertomuksen voimaan.   tä aikaa sekä konna että uhri ja   vosta ei enää tavata – elävät eläimet ovat tuttua rekvisiittaa Cas-
            Teoksen loppu jättää palan   teki roolin inhimillisesti, ilman   telluccin unenomaisessa teatterissa.
          kurkkuun. Siinä teloitusta seu-  turhia marttyyrin elkeitä.   Esityspaikkana on vuosikymmeniä hylättynä ollut Vitoulle-
          rannut ja hysteriaan mukaan   Teoksen tuominen konservatii-  sin stadion Aixin ulkopuolella, joka on täynnä graffiitteja ja be-
          mennyt kansanjoukko ääntelee   vis-katoliseen Müncheniin oli ris-  tonibrutalismia. Ympäristö luo musiikille karun ilmeensä, jonka
          klustereitaan mykistettynä, kas-  kialtista, sillä sen yksi terä sojottaa   Esa-Pekka Salonen välittää järkyttävää kokonaisuutta tukien.
          vottomana ja tahdottomana ma-  selvästi katoliseen kirkkoon, mut-  Kuulijalle jää ruudunkin päässä pala kurkkuun.
          nipulaation uhrina. Juuri tätä   ta tässä muodossa se sai kuitenkin
          tapahtuu nyky-Venäjällä ja mo-  sangen yksimielisen suosion. ■   AIXIN OOPPEROISTA parasta antia Artella on Rossinin
          nessa muussa paikassa.                  HARRI KUUSISAARI   Mooses ja Faarao (ranskankielinen versio), josta ohjaaja Tobias
            Ausrine Stundyte teki                                    Kratzer on ohjannut nykyaikaan istuvan mutta silti sisältöä kun-
          Jeannesta moniulotteisen ja ris-  Arvio perustuu ensi-illan   nioittavat draaman. Hebrealaiset pakolaiset ovat nykyaikaisia
          tiriitojen repimän hahmon, jolla   live-striimaukseen      pakolaisia kumiveneineen ja pelastusliiveineen. Mooses itse on
                                                                     repäisty vanhatestamentillisesta maailmasta, ja osa hebrealaisista
                                                                     pitää häntä höppänänä, jota ei kannattaisi uskoa. Näyttämö on
                                                                     jaettu kahteen lohkoon, joista toisessa egyptiläiset ovat siistiä pu-
                                                                     kukansaa modernissa virastossaan.
                                                                        Vihollisleirien rakastavaisten tarina toimii, ja moderneja viit-
                                                                     teitä riittää aina chat-kulttuurista asti, ja Mooseksen lietsomat
                                                                     vitsaukset ovat nykyaikaisia saaste- ja muita katastrofeja. Lopun
                                                                     Punaisen meren ylitys on hoidettu tyylikkäänä videokuvaelmana.
                                                                     Laulajista huikein on Vasilisa Berzhanskaya hulluutta lähe-
                                                                     nevänä prinssin äitinä Sinaidena. Michele Pertusi laulaa Moo-
                                                                     sesta jylhällä auktoriteetilla, ja kapellimestari Michele Mariotti
                                                                     antaa musiikille bel canton suloa mutta muistuttaa myös, että
                                                                     teos ennakoi jo grand operaa. Mukana ovat Lyonin oopperan or-
                                                                     kesteri ja kuoro ja hyvin kokonaisuuteen istuva baletti. ■
                                                                                                         HARRI KUUSISAARI
                                                                     www.arte.com

          Pirua yritetään manata pois nunnasta taikauskoisin menetelmin.



         48     RONDO CLASSIC    8|2022
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53