Page 51 - RONDO_08
P. 51
CD
OOPPERA sältävä esittelyvihko täydentävät vii- vapauttavana lapsekkuutena. ■ sään aikana sellainen ei enää ollut
meistellyn kokonaisuuden. Lunea ei ANTTI HÄYRYNEN tarpeen, ja neljäs sinfonia (1963)
Holliger ole vain yksilötragedia: lopussa ai- tarttuu rohkeasti julistavaan eks-
ka pysähtyy, mutta linnut visertävät pressiivisyyteen, jonka vastapaino-
vielä hiljaa – Holligerin musiikkina: na on lyyrinen hidas osa ja finaalin
kuoro korisee ja viulut kitisevät. ■ ORKESTERI huhuilevat soolot.
ANTTI HÄYRYNEN Viides sinfonia, lisänimeltään
Ljatoshinski ”Slaavilainen” (1966) on jälleen eri-
lainen. Persoonallisesti hyödynne-
tyt kansanlaulu- ja ortodoksisen
VOKAALIMUSIIKKI kirkkomusiikin aiheet on päivitetty
muhkeasointiseksi kunnianosoituk-
Cage seksi Gliérelle ja hänen kolmannen
Heinz Holliger: Lunea. Christian
Gerhaher (Nikolau Lenau), Juliane sinfoniansa sankari Ilja Muro-
Banse Sophie von Löwenthal/Äiti), mettiläiselle. Sinfoninen balla-
Ivan Ludlow (Anton Schurz/Georg di Grazhyna (1955) perustuu Adam
Reinbeck), Sarah Maria Sun (Marie Mickiewiczin aiheeseen, jos-
Behrends/ Karoline Unger), Annet- Boris Ljatoshinski: Sinfoniat 1–5, sa liettualaiset torjuvat germaani-
te Schönmüller (Therese Schurz/ Grazhyna. Ukrainan valtion sinfonia- hyökkääjät.
Bertha Hauer/ Emilie Reinbeck). orkesteri, Theodore Kuchar. Naxos Amerikkalaisukrainalaisen
Philharmonia Zürich, Basler Madri- 8.503303 (3 cd). Theodor Kucharin ja Ukrainan
galisten, johtajana Heinz Holliger. ● Boris Ljatoshinskin (1895– valtion sinfoniaorkesterin levytykset
ECM 2622 (2 cd). John Cage: Five, Hymns and Vari- 1968) viiteen sinfoniaan on kirjattu ovat päteviä, vaikka vähän hio-
● Nikolaus Lenau (1802–1850) ations, Four2 & Four6. Latvian ra- Ukrainan 1900-luvun historia. Na- mattomia. Uimahalliakustiikka saa
oli itävaltalainen runoilija, jon- diokuoro, johtajana Sigvards Klava. xos oli ajoissa liikkeellä levyttäes- teokset kuulostamaan toisinaan me-
ka tekstejä kohtaa yksinlauluissa ja Ondine ODE-1402-2. sään teokset 1990-luvulla Ukrainan luisammilta kuin on tarkoitus. Eh-
orkesterisävellyksissä. Hänen elä- ● Arnold Schönberg moitti op- itsenäistyttyä ja julkaisee kokonai- kä sen vuoksi sinfonioiden hitaat
mänsä oli jatkuvaa etsintää, joka pilastaan John Cagea harmo- suuden nyt uudelleen. Sota on teh- osat ja niiden usein maagiselta kuu-
ulottui epäonnistuneeseen Ameri- nian puutteesta, mutta tämä vastasi: nyt Ljatoshinskista ajankohtaisen, lostava tunnelma tekee suuren
kan-visiittiin ja päätyi viimeiseksi ”Omistan elämäni lyödäkseni pää- ja hänen musiikkiaan esittävät täl- vaikutuksen. Ljatoshinskin orkeste-
kuudeksi vuodeksi mielisairaalaan. tä siihen seinään.” Sekakuoro on lä hetkellä orkesterit Berliinin fil- rinkäsittely on taitavaa ja omape-
Heinz Holliger (s. 1939) on sä- useimpien säveltäjien mielestä har- harmonikoita myöten. Sinfonioita räistä ja toivoisi, että sille pystytään
vellyksissään paneutunut onnetto- moniasoitin, mutta Cagen ryhtyessä ei silti tarvitse kuunnella pelkäs- tekemään tulevaisuudessa vielä
miin taiteilijakohtaloihin. Meillä vuonna 1979 kuorosäveltäjäksi lop- tä myötätunnosta: Ljatoshinski voisi enemmän oikeutta. Mutta näihin
muistetaan ehkä parhaiten hänen putulos oli jotain ihan muuta. Hymns säveltäjänä kokea samanlaisen ylös- teoksiin on syytä tutustua juuri nyt,
Friedrich Hölderlinin tekstei- and Variations pohjautuu bostoni- nousemuksen kuin Mieczyslaw ja Naxosin uudelleen julkaisema ko-
hin pohjautuva Scardanelli-Zykluk- laisnahkuri William Billingsin Weinberg viime vuosina. konaisuus on siihen paras väline. ■
sensa tai Schumannin kohtaloa (1746–1800) kahteen neliääniseen Kymmenisen vuotta Shosta- ANTTI HÄYRYNEN
valottava Romanecenderes. Lenaun hymniin, joissa Cage on häivyttä- kovitshia vanhempi Ljatoshinski
myöhäisiin runoihin ja fragment- nyt jäljet resonoivasta yhteissoin- opiskeli Kievissä Reinhold Gliè-
teihin perustuva kamariooppera nista ja jättänyt jäljelle surumielistä ren johdolla, ja kisällinnäytteek-
Lunea (2018) jatkaa samalla linjalla. huhuilua. si sävelletty sinfonia nro 1 (1919) on KAMARI- JA
Pääosassa on Holligerin pit- Teoksella on symbolinen mer- komea myöhäisromanttinen, Skr- SOITINMUSIIKKI
käaikainen yhteistyökumppani, kitys amerikkalaisen pioneerihen- jabin-sfääreistä tulevaisuuteen ku-
runoilijan maailmantuskaa ruu- gen ja itsenäistymisajan optimismin rottava teos. Ljatoshinski hakeutui Beethoven ym.
miillistava Christian Gerhaher. kriittisenä tarkasteluna – kuvana sii- 1920-luvulla yhä modernimpaan
Koko viisihenkinen solistiensem- tä, mitä USA:sta oli 1970-luvul- suuntaan, ja vuonna 1936 valmis-
ble sekä henkilöhahmojen ajatuk- la tullut. Myöhemmin Cage alkoi tunut, paikoin atonaalinen, mut-
sia kaiuttavat Baselin Madrigalistit säveltää ”numerosävellyksiä”, joi- ta hengeltään romanttinen toinen
laulavat riipivällä herkkyydellä, jo- den otsikko kertoo vain esittäjien lu- sinfonia ei kelvannut neuvostoby-
kaista pianissimonyanssia vaalien. kumäärän. Five oli alun perinkin rokraateille. Shostakovitshin neljän-
Lunea on pohjimmiltaan liedoop- kuorosävellys, joka liitelee vapaas- nen sinfonian tavoin teos sai odottaa
pera – sen taustana on Holligerin ti risteilevissä äänissään astraalisis- kantaesitystään vuoteen 1964.
samanniminen laulusarja – jonka sa maailmoissa. Sigvards Klavan Vuonna 1954 valmistunut san-
sointimaailma on intiimi ja hauras, johtama Latvian radiokuoro lau- karillinen kolmas sinfonia tilittää Johann Sebastian Bach: Fuu-
samalla raastavan intensiivinen. laa kaukana mukavuusalueeltaan, sota-ajan kokemuksia ja varmaan ga g-molli BWV 861 (sov. E. A.
Oopperan musiikki on perin- mutta tekee sen vakuuttavalla am- yritti kohdata neuvostoestetiikan Förster). Ludwig van Beethoven:
teismodernisti atonaalista, mutta mattitaidolla. Four6:een keksityt vaatimukset, mutta Ljatoshinski jou- Jousikvartetto nro 15 op. 132. Felix
tarkkavainuisesti tekstiä seuraa- luonnonäänet ovat vaarassa latis- tui tekemään teokseen muutoksia ja Mendelssohn: Jousikvartetto nro 2
vaa ja hiljaisen kaunista. ECM:n taa teoksen puolen tunnin mittaisek- poistamaan finaalin otsikon ”Rau- op. 13. Danish String Quartet.
häiriötön liveäänitys ja libreton si- si vitsiksi, mutta voi sen kokea myös ha voittaa sodan”. 1960-luvun suoja- ECM 2564.
RONDO CLASSIC 8|2022 51 |