Page 46 - RONDO_08
P. 46

Olkoonkin, että Vivaldin
              sormenjälkiä löytyy
              kaikkialta partituurista,                              Richterin sävellystekniikka hyödyntää keinovaroja, joi-
                                                                     ta voidaan takauttaa ennemmin minimalismin moniin
              kyseessä on kuitenkin                                  varhaismuotoihin kuin Vivaldiin itseensä. Tästä syn-
              ennen kaikkea itsenäinen                               tyykin osa teoksen kiehtovaa sisäistä jännitettä ja unen-
                                                                     omaista fantasiaa.
              uuden musiikin teos.                                     Ei ole liioin syytä pyrkiä löytämään musiikista enem-
                                                                     pää kuin siinä on, vaan Vivaldi Recomposed lienee parasta
                                                                     ottaa  sellaisenaan; oivaltavana musiikkimatkana  tyyli-
                    kuulija nimellä  Neljä vuodenaikaa. Pariksi vuosisadak-  kausien tuolle puolen.
                    si unohtuneen teoksen räjähdysmäinen suosionnousu   Ambient-henkinen Spring 0 virittää kuulijan tunnel-
                    1900-luvun jälkipuoliskolla kytkeytyy vahvasti äänile-  maan, kun taas Spring 1 avautuu toisteisilla fragmenteil-
                    vyteollisuuden läpimurtoon, jonka puitteissa Vuodenaiko-  la, joita käsitellään jossain määrin samaan tapaan kuin
                    jen diskografiaan onkin kertynyt tuhatkunta tallennetta.         Michael Nymanin pseudobarokkia viljelevä eloku-
                      Eipä siis ole ihme, että Vivaldin konsertot ovat sittem-  vamusiikki. Spring 2:ssa taas on kuultavissa Arvo Pär-
                    min houkutelleet monia säveltäjäkollegoita ryhtymään   tin vaikutusta, erityissesti Tabula Rasaa (1977). Richterin
                    suoriin tai epäsuoriin musiikillisiin kommentaareihin.   partituurin hienoimpia hetkiä puolestaan kuullaan
                    Toimeen tarttui jo vuonna 1927  Fritz Kreisler, jo-  Spring 3:ssa, joka sukeltaa suoraan kevään kokemuksen
                    ka tosin yritti alkuun markkinoida Konserttoaan Vivaldin   emotionaaliseen ytimeen loisteliaine sooloviulun pyräh-
                    tapaan kauan kadoksissa  olleena  alkuperäisteoksena,   dyksineen ja pulppuavine orkesteripulsseineen.
                    vaikka  partituurin  1900-lukulaisuus  olikin  mitä  ilmei-  Liki pysähtyneen johdannon avaama Summer 1 nou-
                    sintä.  Seitsemänkymmentä  vuotta  myöhemmin  Mi-  see lopulta pörräten siivilleen, ja kokonaisuus käy läpi
                    chael  Gordon  puolestaan  viljeli  Vivaldille  ominaisia   vähittäisen muodonmuutoksen. Jostain hälyn ja musii-
                    eleitä  ja  tekstuureja  vangitsevassa  jousiorkesterille  sä-  kin rajamailta ilmestyvä  Summer 2 etsii aikansa muo-
                    velletyssä kokoillan musiikkivideoteoksessaan  Weather   toaan, kunnes kudoksesta alkaa erottua hidas pulssi ja
                    (1997). Philip Glassin toinen viulukonsertto, American   solistin hienovireisen reflektiivinen melodia-aihe.
                    Four Seasons (2009), on taasen lähtökohtaisesti sävelletty   Kesämyrsky puhkeaa  Summer 3:ssa. Osan lopussa
                    esitettäväksi Vivaldin parina.                   sooloviulu ampaisee korkeuksiin pilvimuodostelmien yl-
                      Laajamittaisinta yleisön ja kriitikoiden suosiota lie-  le, soittaen serenadinsa yläilmojen auringolle.
                    nee kuitenkin nauttinut  Max Richterin ”uudelleen-  Syksyyn kuulijan johdattavat  Autumn  1:n lähes al-
                    sävellys”  The Four Seasons, jonka  Daniel Hope ja   kuperäiset Vivaldi-katkelmat, joiden rytmiikassa  voi
                    André de Ridderin johtama Konzerthaus Kammer-    kuitenkin kuulla  Stravinskyn tapaista oikukkaiden
                    orchester Berlin levyttivät Deutsche Grammophonille   rytmien priorisointia. Autumn 2:ssa viulusolisti astuu ta-
                    vuonna  2012. Vaikka  Richterin teoksessaan käyttämä   ka-alalle, ja osasta kasvaa cembalokonserton katkelma,
                    musiikillinen materiaali on kokonaisuudessaan peräisin   jonka chaconne-rakenne kiertyy vähitellen auki vaikut-
                    Vivaldilta, kyseessä on kuitenkin täysimittainen alkupe-  tavan suoraviivaisen kosketinosuuden ympärillä.
                    räissävellys, jonka mitä kekseliäintä kokonaisuutta voisi   Syksyn päätösosassa kuullaan itsepintaisesti toistuvia
                    pintapuolisesti luonnehtia postminimalistiseksi.     sooloviulun kuvioita, joiden lähes pakonomaisessa pe-
                      Vuosikymmenen vierähdettyä ensilevytyksestä Richter   räänantamattomuudessa on jotakin Beethovenin mie-
                    ja DG ovat tarttuneet menestysteokseensa uudelleen;   leen tuovaa.
                    kumppaneinaan tällä kertaa viulisti  Elena Urioste ja   Kylmässä värjöttelevä Winter 1 hyödyntää Vivaldin
                    Helsingin juhlaviikoillekin saapuva Chineke! Orchestra.   Purcell-henkisiä keinovaroja, joskin hienovaraisemmin
                    Suoraviivaisen  The New Four Seasons -otsikon alta pal-  kuin Nymanin Memorial (1985) aikoinaan King Arthurin
                    jastuu oivallinen periodisoitinlevytys, jolla kuullaan niin   (1691) talvimusiikin punk-versiossaan. Richterin käsis-
                    barokin ajan jousistoa kuin 70-luvun alun Moog-synteti-  sä Vivaldin alkuperäistä ilmaisua säädellään taiten mut-
                    saattoreitakin. Nämä varsin erityyppiset aikalaissoittimet   ta tehokkaasti. Winter 2 on kaihoisa välisoitto ja Winter 3
                    ovat omiaan rikastamaan musiikin väripalettia tuoden   vaikuttava yhteenveto, jonka taidokkaista sommitelmis-
                    sointiin myös kiitettävää läpikuultavuutta.      ta muodostuu meditatiivinen jälkinäytös, jossa tila ja ai-
                      Rakenteeltaan Richterin partituuri pysyy jokseenkin   ka sulautuvat yhteen.
                    Vivaldin alkuperäisten konserttojen raameissa. Niinpä   Urioste, Richter ja Chineke! Orchestran muusikot
                    Vivaldi  Recomposed jakautuukin vuodenaikojen mukai-  tarjoavat vahvan, keskittyneen tulkinnan. Studiotallen-
                    sesti neljään päätaitteeseen, joista jokainen sisältää kol-  teessa on vangitsevaa kesyttömyyttä, jonka ansiosta mat-
                    me osaa. Teoksen avaa lyhyt johdanto, Spring 0. Kunkin   ka halki vuodenaikojen taittuu kuin hetkessä, vangiten
                    osan musiikki rakentuu Vivaldilta lainatuista fragmen-  vuosikierron kokemuksellisia karaktereita soivaan koko-
                    teista,  joita  käsitellään monin aikamme keinovaroin,   naisuuteen. Barokin ja 1970-luvun sointien yhdistelmä
                    olkoonkin, että ylimalkaisesti voitaneen puhua jonkin-  on kokonaisuutena varsin toimiva, tuoden musiikkiin
                    laisesta  jälkiminimalistisesta  sävellyksestä. Kategori-  selväpiirteisyyttä, karheutta ja vahvaa puhuttelevuutta.
                    sointiin on kuitenkin syytä suhtautua varauksella, sillä   On ensiarvoisen tärkeää  saada kuulla  myös uutta
                    Richterin keksintä ylittää sujuvasti ahtaat genrerajat.    musiikkia useina eri tulkintoina. Kuten kantaohjelmis-
                      Olkoonkin, että Vivaldin sormenjälkiä löytyy kaik-  tonkin teokset, aikamme musiikki saa sitä enemmän sy-
                    kialta partituurista, kyseessä on kuitenkin ennen kaik-  vyyttä, mitä monipuolisempia perusteltuja näkemyksiä
                    kea itsenäinen uuden musiikin teos, josta nauttiminen   siitä on levykokoelmissa tarjolla. Niinpä DG:n uusi le-
                    ei sinällään edellytä perehtymistä barokin esikuvaan.   vytys on enemmän kuin tervetullut. ■


          46     RONDO CLASSIC    8|2022
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51