Page 44 - RONDO_08
P. 44
RONDO levyessee JARI KALLIO
John Williams: Viulukonsertto No. 2 (2021),
Teema elokuvasta Pitkät jäähyväiset (1973/2021),
John Williamsin elokuva- Han Solo and the Princess (1980/2021) eloku-
ja taidesävellykset ovat vasta Imperiumin vastaisku, Marion’s Theme
sangen eri maailmoja, mutta (1981/2017/2021) elokuvasta Kadonneen aarteen
joskus ne myös kohtaavat.
metsästäjät. Anne-Sophie Mutter, viulu, Bostonin
sinfoniaorkesteri. John Williams, kapellimestari.
Deutsche Grammophon 4861698 (2022), 1 CD
john williamsin
toiset kasvot
v ERTAANSA VAILLA OLEVAN Hol- Tanglewoodissa 2021. Siitä tehtiin myös studiolevytys, jon-
Williamsin toisen viulukonserton (2021) kantaesitys oli
lywood-uransa ohella John Williams
ka DG on nyt julkaissut. CD-versiolla kuullaan konserton
on kirjoittanut vuosikymmenten mit-
taan myös huomattavan määrän
ohella kolme uutta elokuvasovitusta viululle ja orkesterille;
teoksia konserttisaleja varten. Näistä
and the Princess (1980/2021) Imperiumin vastaiskusta sekä Ma-
merkittävimpiä lienevät säveltäjän mo-
net konsertot, jotka muodostavat koko- Teema elokuvasta Pitkät jäähyväiset (1973/2021), Han Solo
rion’s Theme (1981/2017/2021) Kadonneen aarteen metsästäjistä.
naan oman lukunsa Williamsin tuotannossa. 35-minuuttinen konsertto jakautuu neljään osaan muo-
Teossarjan ensimmäinen, japanilaisen shakuhachin in- dostaen sinfonisen kokonaisuuden säveltäjän sellokonser-
noittama huilukonsertto syntyi jo vuonna 1969. Sittemmin ton tapaan. Musiikilliset ydinaiheet esitellään konserton
se on saanut toistakymmentä seuraajaa, mukaan lukien avausosassa, ja niitä kehitellään läpi teoksen. Toisen viulu-
konsertot viululle (1974–76/1998), tuuballe (1985), klari- konserton harmoninen kieli ja soivan kudoksen koostumus
netille (1991), sellolle (1994/2021), fagotille (1995), trum- ovat säveltäjälleen tunnusomaisia, kietoen yhteen monia
petille (1996), käyrätorvelle (2003), alttoviululle (2009), säikeitä Williamsin tuotannon eri haaroista, sen jazz-juuria
harpulle (2009) ja oboelle (2011) sekä joukon pienimuo- unohtamatta. Olkoonkin, ettei konserttoa voi varsinaisesti
toisempia konsertoivia teoksia, joihin kuuluvat esimerkiksi luonnehtia jatsahtavaksi, voi niin solistin osuudesta kuin or-
Elegia sellolle ja orkesterille (1997), Scherzo pianolle ja orkesterille kesterisatsistakin poimia viittauksia Miles Davisin ja Gil
(2014) ja Leonard Bernsteinin satavuotisjuhliin sävellet- Evansin ikonisiin yhteistyöprojekteihin. Huomattavimmil-
ty Highwood’s Ghost (2018), alaotsikoltaan kohtaamisia sellolle, laan nämä vaikutteet ovat konserton toisessa osassa, jolle
harpulle ja orkesterille. Williams on antanut yksinkertaisen otsikon Rounds.
Williamsin tuotannossa viululla on ollut erityinen ase- Osan kytkökset tuo esiin myös säveltäjä itse lyhyessä teos-
ma sooloinstrumenttina. 70-luvun puolivälissä syntyneen esittelyssään, jossa hän kertoo saaneensa vaikutteita kah-
viulukonserton jälkeen Williams on palannut soittimen pa- delta Claudelta – Debussylta ja Thornhillilta – joista
riin niin Gil Shahamille konserton mittakaavaan sävel- jälkimmäinen saattoi Davisin ja Evansin polut yhteen viisi-
letyssä TreeSongissa (2000) kuin Anne-Sophie Mutterille kymmenluvun alkupuolella.
laaditussa, alati laajenevassa elokuvateemojen sovituskoko- Rounds käynnistyy puupuhallinten ja harpun aaltoilevil-
elmassakin. Mutterin ja Williamsin yhteistyö alkoi kolme la ostinatokuluilla, joita täydentävät matalien jousten pitkät
vuotta sitten julkaistusta Across the Stars studioalbumista, jol- äänet. Sooloviulu liittyy mukaan vapaasti kaareilevin melo-
la kuultiin peräti kuusitoista säveltäjän omakätistä elokuva- dia-aihein, joita käyrätorvet värittävät. Jännitteet tiivistyvät
musiikkisovitusta viululle ja orkesterille. Lisäksi Deutsche solistin kehitellessä materiaaliaan kontrabassojen pulssin
Grammophonin julkaisemalla albumilla kuultiin soolo- kannattelemana. Lyhyttä tutti-huipentumaa seuraa viulun,
viululle, jousiorkesterille ja harpulle sävelletyn Markingsin harpun ja jousten pohdiskeleva jakso, josta rakentuu osan
(2017) ensilevytys. emotionaalinen ydin.
44 RONDO CLASSIC 8|2022