Page 44 - RONDO_08
P. 44

RONDO   levyessee                   JARI KALLIO



















                                                                                      John Williams: Viulukonsertto No. 2 (2021),
                                                                                      Teema elokuvasta Pitkät jäähyväiset (1973/2021),
                                                           John Williamsin elokuva-   Han Solo and the Princess (1980/2021) eloku-
                                                           ja taidesävellykset ovat   vasta Imperiumin vastaisku, Marion’s Theme
                                                           sangen eri maailmoja, mutta   (1981/2017/2021) elokuvasta Kadonneen aarteen
                                                           joskus ne myös kohtaavat.
                                                                                      metsästäjät. Anne-Sophie Mutter, viulu, Bostonin
                                                                                      sinfoniaorkesteri. John Williams, kapellimestari.
                                                                                      Deutsche Grammophon 4861698 (2022), 1 CD


                         john williamsin



                               toiset kasvot



              v                ERTAANSA VAILLA OLEVAN Hol-       Tanglewoodissa 2021. Siitä tehtiin myös studiolevytys, jon-
                                                                    Williamsin toisen viulukonserton (2021) kantaesitys oli
                               lywood-uransa ohella John Williams
                                                                 ka DG on nyt julkaissut. CD-versiolla kuullaan konserton
                               on kirjoittanut vuosikymmenten mit-
                               taan myös huomattavan määrän
                                                                 ohella kolme uutta elokuvasovitusta viululle ja orkesterille;
                               teoksia konserttisaleja varten. Näistä
                                                                 and the Princess (1980/2021) Imperiumin vastaiskusta sekä Ma-
                               merkittävimpiä lienevät säveltäjän mo-
                               net konsertot, jotka muodostavat koko-  Teema elokuvasta  Pitkät jäähyväiset (1973/2021),  Han Solo
                                                                 rion’s Theme (1981/2017/2021) Kadonneen aarteen metsästäjistä.
              naan oman lukunsa Williamsin tuotannossa.             35-minuuttinen konsertto jakautuu neljään osaan muo-
                Teossarjan ensimmäinen, japanilaisen shakuhachin in-  dostaen sinfonisen kokonaisuuden säveltäjän sellokonser-
              noittama huilukonsertto syntyi jo vuonna 1969. Sittemmin   ton tapaan. Musiikilliset ydinaiheet esitellään konserton
              se on saanut toistakymmentä seuraajaa, mukaan lukien   avausosassa, ja niitä kehitellään läpi teoksen. Toisen viulu-
              konsertot viululle (1974–76/1998), tuuballe (1985), klari-  konserton harmoninen kieli ja soivan kudoksen koostumus
              netille (1991), sellolle (1994/2021), fagotille (1995), trum-  ovat säveltäjälleen tunnusomaisia, kietoen yhteen monia
              petille (1996), käyrätorvelle (2003), alttoviululle (2009),   säikeitä Williamsin tuotannon eri haaroista, sen jazz-juuria
              harpulle (2009) ja oboelle (2011) sekä joukon pienimuo-  unohtamatta. Olkoonkin, ettei konserttoa voi varsinaisesti
              toisempia konsertoivia teoksia, joihin kuuluvat esimerkiksi   luonnehtia jatsahtavaksi, voi niin solistin osuudesta kuin or-
              Elegia sellolle ja orkesterille (1997), Scherzo pianolle ja orkesterille   kesterisatsistakin poimia viittauksia Miles Davisin ja Gil
              (2014) ja Leonard Bernsteinin satavuotisjuhliin sävellet-  Evansin ikonisiin yhteistyöprojekteihin. Huomattavimmil-
              ty Highwood’s Ghost (2018), alaotsikoltaan kohtaamisia sellolle,   laan nämä vaikutteet ovat konserton toisessa osassa, jolle
              harpulle ja orkesterille.                          Williams on antanut yksinkertaisen otsikon Rounds.
                Williamsin tuotannossa viululla on ollut erityinen ase-  Osan kytkökset tuo esiin myös säveltäjä itse lyhyessä teos-
              ma  sooloinstrumenttina. 70-luvun puolivälissä  syntyneen   esittelyssään, jossa hän kertoo saaneensa vaikutteita kah-
              viulukonserton jälkeen Williams on palannut soittimen pa-  delta Claudelta – Debussylta ja Thornhillilta – joista
              riin niin Gil Shahamille konserton mittakaavaan sävel-  jälkimmäinen saattoi Davisin ja Evansin polut yhteen viisi-
              letyssä TreeSongissa (2000) kuin Anne-Sophie Mutterille   kymmenluvun alkupuolella.
              laaditussa, alati laajenevassa elokuvateemojen sovituskoko-  Rounds käynnistyy puupuhallinten ja harpun aaltoilevil-
              elmassakin. Mutterin ja Williamsin yhteistyö alkoi kolme   la ostinatokuluilla, joita täydentävät matalien jousten pitkät
              vuotta sitten julkaistusta Across the Stars studioalbumista, jol-  äänet. Sooloviulu liittyy mukaan vapaasti kaareilevin melo-
              la kuultiin peräti kuusitoista säveltäjän omakätistä elokuva-  dia-aihein, joita käyrätorvet värittävät. Jännitteet tiivistyvät
              musiikkisovitusta viululle ja orkesterille. Lisäksi Deutsche   solistin kehitellessä materiaaliaan kontrabassojen pulssin
              Grammophonin julkaisemalla albumilla kuultiin soolo-  kannattelemana. Lyhyttä tutti-huipentumaa seuraa viulun,
              viululle, jousiorkesterille ja  harpulle sävelletyn  Markingsin   harpun ja jousten pohdiskeleva jakso, josta rakentuu osan
              (2017) ensilevytys.                                emotionaalinen ydin.


          44     RONDO CLASSIC  8|2022
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49