Page 47 - RONDO_08
P. 47
ELOKUUN
arviot
ESITYKSET KIRJAT CD DVD
loudunin pirut
ilkkuvat kohti venäjää
m ÜNCHENIN oop-
perajuhlat alkoivat
kohutuotannolla,
kun katolista pap-
pia kidutetaan raa’an realistisesti,
saatanaa karkotetaan taikaus-
koisin rituaalein, luostarissa on
orgioita, nunnat kirkuvat seksuaa-
lisessa joukkohysteriassaan, ja ma-
nipulaatio ja vaino jylläävät.
Kyseessä on Krzysztof
Pendereckin nuoruudentyö,
vuodelta 1969 peräisin oleva esi-
koisooppera Die Teufel von Lou-
dun, Loudunin pirut, joka osoittautui
ajankohtaisemmaksi kuin kos-
kaan.
Ooppera perustuu tositapahtu-
miin vuodelta 1632, kun ranska-
laisen Loudunin pikkukaupungin
ursuliiniluostarin nunnat valvoja-
sisar Jeannen johdolla syyttivät ESITYSKUVAT © W. HOESL
pappiaan Urbain Grandieria
heidän noitumisestaan. Se joh-
ti oikeudenkäyntiin ja kuoleman-
tuomioon polttamalla. Tarinan Luostarin naiset eivät ole pelkkiä hysteerikkoja vaan myös kantaaottavia aktivisteja,
kirjoitti ensimmäisenä esseek- jotka ovat maalanneet yhteiskunnallisia iskulauseita ruumiiseensa.
si brittiläinen Aldous Huxley,
ja näyttämölle sen sovitti John vänsä kidutuskammiossa ja mes- voittanut siirtyessään perinteik- sin ja manipulaation yhteydestä.
Whiting vuonna 1960 nimellä tauslavalla. käämpään tyyliin. Ohjaaja Simon Stone – jo-
The Devils. Seksi, uskonto, politiikka – sii- Ooppera on suorasukaisen ka muistetaan Kaija Saariahon
Grandier näyttäytyy luosta- nä siis tämän trillerin klassiset ai- realistinen. Se jatkaa ihmisten Innocencen mestarillisena tulkki-
rin Don Giovannina, joka saattaa nekset. Krzysztof Penderecki oli alistamis- ja sortokoneistoa ku- na – on rakennuttanut jälleen la-
nunnan raskaaksi ja sitten hyl- 1960-luvulla vielä nuori radikaali, vaavien oopperoiden perinnettä, valle tunnusmerkkinsä, pyörivän
kää julmasti. Jeanne ei kuitenkaan jonka kokemukset kommunistisen joka alkoi Bergin Wozzeckilla ja ja vaihtuvia kuvia eri asennoissa
häntä kiinnosta, vaikka tämä on Puolan raakuuksista ja kaikkial- jatkui Zimmermannin Die Sol- näyttävän elementin, betonikolos-
rakastunut häneen. Jeannen kos- le ulottuvasta propagandasta sekä datenilla. Molempiin teoksiin Lou- sin, joka on luostarin eri tilojen ja
to on hyytävä: hän syyttää Gran- katolisen kirkon kaksinaismoralis- dunin piruilla on yhtäläisyyksiä kidutuskammion yhdistelmä. Sto-
dieria saatananpalvonnasta seksin mista saivat hänet innostumaan – edelliseen jopa niin paljon, et- ne siirtää tapahtumat tähän ai-
muodossa. Tämä kieltää loppuun 1600-luvun paholaistarinasta. tä groteskit, juonittelevat hahmot kaan mutta ei osoittele mitään.
saakka pirujen tuomisen luos- Penderecki kirjoitti ooppe- ovat suora viittaus Wozzeckia pii- Grandierin pitkä kidutus-
tariin, vaikka hän hairahdukset ransa libreton itse, ja se perustuu naaviin Kapteeniin ja Tohtoriin. kohtaus ei sovi herkkähermoisil-
myöntääkin. Whitingin dramatisointiin. En- Penderecki valjastaa sodan- le. Yhteydet voi jokainen löytää:
Tietenkin mukana on myös si-ilta oli Hampurin valtionoop- jälkeisen musiikin avantgarden juuri tätä tapahtuu Venäjän val-
poliittinen ulottuvuus, sillä Gran- perassa 1969. Säveltäjä teki siitä keinot kuvaamaan trillerimäistä taamilla alueilla Ukrainassa,
dier asettautui (myös tosielämässä) myöhemmin uuden version, mut- kauhua ja seksuaalista hysteriaa: Xinyangin ”koulutusleireillä” Kii-
kardinaali Richelieun vihollis- ta Baijerin valtionoopperan mu- on kylmästi viiltävää atonaali- nassa, Valko-Venäjän vankityr-
leiriin ja saa tästä ja muistakin siikillinen johtaja Vladimir suutta, kaoottisia klustereita, pai- missä jne. Stonen harrastama
syistä vastustajat ja juonittelijat Jurowski ja ohjaaja Simon nostavaa tyhjyyttä ja elokuvallisia realismi viittaa jännittävästi men-
niskaansa. Alkaa manipulaation Stone tekivät oikean ratkaisun tehoja. Kohtaukset vaihtuvat neisiin vuosikymmeniin kuten
kierre, johon kirkon johto arkki- tarttuessaan alkuperäiseen. Sen Wozzeckin tapaan tiheästi. Nun- Harry Kupferin ja Calixto Bi-
piispaa myöten menee liukkaasti raakaa, viiltävää modernismia nakuoron ekstaasissa saavutetaan eiton varhaistöihin. Tähän teok-
mukaan, ja Grandier päättää päi- Penderecki ei sittemmin enää ta- jotain olennaista uskonnon, sek- seen se sopii kuin nenä päähän. |
RONDO CLASSIC 8|2022 47