Page 47 - RONDO_08
P. 47

ELOKUUN
                                                                                 arviot

                      ESITYKSET     KIRJAT      CD       DVD





                            loudunin pirut


                            ilkkuvat kohti venäjää




           m            ÜNCHENIN oop-

                        perajuhlat alkoivat
                        kohutuotannolla,
                        kun katolista pap-
             pia kidutetaan raa’an realistisesti,
             saatanaa karkotetaan taikaus-
             koisin rituaalein, luostarissa on
             orgioita, nunnat kirkuvat seksuaa-
             lisessa joukkohysteriassaan, ja ma-
             nipulaatio ja vaino jylläävät.
               Kyseessä on Krzysztof
             Pendereckin nuoruudentyö,
             vuodelta 1969 peräisin oleva esi-
             koisooppera Die Teufel von Lou-
             dun, Loudunin pirut, joka osoittautui
             ajankohtaisemmaksi kuin kos-
             kaan.
               Ooppera perustuu tositapahtu-
             miin vuodelta 1632, kun ranska-
             laisen Loudunin pikkukaupungin
             ursuliiniluostarin nunnat valvoja-
             sisar Jeannen johdolla syyttivät                                                                                 ESITYSKUVAT © W. HOESL
             pappiaan Urbain Grandieria
             heidän noitumisestaan. Se joh-
             ti oikeudenkäyntiin ja kuoleman-
             tuomioon polttamalla. Tarinan   Luostarin naiset eivät ole pelkkiä hysteerikkoja vaan myös kantaaottavia aktivisteja,
             kirjoitti ensimmäisenä esseek-  jotka ovat maalanneet yhteiskunnallisia iskulauseita ruumiiseensa.
             si brittiläinen Aldous Huxley,
             ja näyttämölle sen sovitti John   vänsä kidutuskammiossa ja mes-  voittanut siirtyessään perinteik-  sin ja manipulaation yhteydestä.
             Whiting vuonna 1960 nimellä   tauslavalla.               käämpään tyyliin.            Ohjaaja Simon Stone – jo-
             The Devils.                   Seksi, uskonto, politiikka – sii-  Ooppera on suorasukaisen   ka muistetaan Kaija Saariahon
               Grandier näyttäytyy luosta-  nä siis tämän trillerin klassiset ai-  realistinen. Se jatkaa ihmisten   Innocencen mestarillisena tulkki-
             rin Don Giovannina, joka saattaa   nekset. Krzysztof Penderecki oli   alistamis- ja sortokoneistoa ku-  na – on rakennuttanut jälleen la-
             nunnan raskaaksi ja sitten hyl-  1960-luvulla vielä nuori radikaali,   vaavien oopperoiden perinnettä,   valle tunnusmerkkinsä, pyörivän
             kää julmasti. Jeanne ei kuitenkaan   jonka kokemukset kommunistisen   joka alkoi Bergin Wozzeckilla ja   ja vaihtuvia kuvia eri asennoissa
             häntä kiinnosta, vaikka tämä on   Puolan raakuuksista ja kaikkial-  jatkui Zimmermannin Die Sol-  näyttävän elementin, betonikolos-
             rakastunut häneen. Jeannen kos-  le ulottuvasta propagandasta sekä   datenilla. Molempiin teoksiin Lou-  sin, joka on luostarin eri tilojen ja
             to on hyytävä: hän syyttää Gran-  katolisen kirkon kaksinaismoralis-   dunin piruilla on yhtäläisyyksiä   kidutuskammion yhdistelmä. Sto-
             dieria saatananpalvonnasta seksin   mista saivat hänet innostumaan   – edelliseen jopa niin paljon, et-  ne siirtää tapahtumat tähän ai-
             muodossa. Tämä kieltää loppuun   1600-luvun paholaistarinasta.   tä groteskit, juonittelevat hahmot  kaan mutta ei osoittele mitään.
             saakka pirujen tuomisen luos-  Penderecki kirjoitti ooppe-  ovat suora viittaus Wozzeckia pii-  Grandierin pitkä kidutus-
             tariin, vaikka hän hairahdukset   ransa libreton itse, ja se perustuu   naaviin Kapteeniin ja Tohtoriin.   kohtaus ei sovi herkkähermoisil-
             myöntääkin.                 Whitingin dramatisointiin. En-  Penderecki valjastaa sodan-  le. Yhteydet voi jokainen löytää:
               Tietenkin mukana on myös   si-ilta oli Hampurin valtionoop-  jälkeisen musiikin avantgarden   juuri tätä tapahtuu Venäjän val-
             poliittinen ulottuvuus, sillä Gran-  perassa 1969. Säveltäjä teki siitä   keinot kuvaamaan trillerimäistä   taamilla alueilla Ukrainassa,
             dier asettautui (myös tosielämässä)   myöhemmin uuden version, mut-  kauhua ja seksuaalista hysteriaa:   Xinyangin ”koulutusleireillä” Kii-
             kardinaali Richelieun vihollis-  ta Baijerin valtionoopperan mu-  on kylmästi viiltävää atonaali-  nassa, Valko-Venäjän vankityr-
             leiriin ja saa tästä ja muistakin   siikillinen johtaja Vladimir   suutta, kaoottisia klustereita, pai-  missä jne. Stonen harrastama
             syistä vastustajat ja juonittelijat   Jurowski ja ohjaaja Simon   nostavaa tyhjyyttä ja elokuvallisia  realismi viittaa jännittävästi men-
             niskaansa. Alkaa manipulaation   Stone tekivät oikean ratkaisun   tehoja. Kohtaukset vaihtuvat   neisiin vuosikymmeniin kuten
             kierre, johon kirkon johto arkki-  tarttuessaan alkuperäiseen. Sen   Wozzeckin tapaan tiheästi. Nun-  Harry Kupferin ja Calixto Bi-
             piispaa myöten menee liukkaasti   raakaa, viiltävää modernismia   nakuoron ekstaasissa saavutetaan  eiton varhaistöihin. Tähän teok-
             mukaan, ja Grandier päättää päi-  Penderecki ei sittemmin enää ta-  jotain olennaista uskonnon, sek-  seen se sopii kuin nenä päähän.   |



                                                                                                 RONDO CLASSIC    8|2022  47
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52