Page 49 - RONDO_08
P. 49

KIRJAT







            oopperan                                           © VILLE RANTA / KIRJAN KUVITUSTA

            historiaa

            populaaristi                                                                         min ja kiinnostavimmin.
                                                                                                   Oopperasta tuli kaupallista jo
                                                                                                 barokin aikaan, jolloin menestys
                                                                                                 alkoi vaikuttaa ohjelmistoihin,
                                                                                                 kuten asianlaita on edelleenkin.
            Minna Lindgren: Minun oopperani:                                                     Kaupallisuuden kirous pääsee
            epätäydellinen historia. Teos. 413 s.                                                kirjassa kuristusotteeseen. Oop-
                                                                                                 peran ympärillä liehuvaa tärkei-
                        usiikkitoimittaja                                                        levää eliittiä ja tapakulttuuria
                        ja kirjailija Min-                                                       Lindgren räimii pilkallisesti.
                        na Lindgrenin                                                              Teksti soljuu vauhdikkaasti,
           m Minun oopperani                                                                     tutuksi tulleiden Maisteri Lind-
            on nimensä mukaisesti epätäy-                                                        grenin Yle Radio 1 -kanavan
            dellinen, subjektiivinen matka                                                       musiikkiesitelmien tapaan. Myös
            oopperan historiaan. Lindgre-                                                        proosakirjailijana tunnetun Lind-
            nin suhde oopperaan on intohi-                                                       grenin kielellinen ilmaisu on ri-
            moinen, niinpä hän on napsinut                                                       kasta ja huoliteltua. Valitettavasti
            kirjaan sen kiihkeimmät kohteet                                                      hän ei ole malttanut täysin vält-
            vähät välittämättä muista.                                  Ville Rannan pilapiirrosmainen   tää hienoisia maneereitaan kir-
              Hän tekee selväksi, että to-                              ja oivaltava kuvitus ansaitsee   jassakaan. Niin hauskaa ironiaa
            della suuria oopperasäveltä-                                kirjassa erityiskiitoksen.  kuin Lindgrenin fiktiivinen, hie-
            jiä on vain viisi: Monteverdi,                                                       nosteleva naapuri roskakatokses-
            Mozart, Verdi, Wagner ja                                                             sa, oopperan väliajalla ja milloin
            Puccini. Heidät hän kirjassaan   sen draaman elvytyspyrkimyk-  nin intohimoista oopperasuhdet-  missäkin ja hänen kaksi rakas-
            kanonisoi ensisijaisina oopperan   sistä koko kansan sirkushuviksi   ta ja humoristista esitystapaa ja   ta lukijaansa ovatkin, heidän
            kehittäjinä ja uudistajina. Jouk-  kehkeytyneen taiteen nousuun   ylipäätään oopperaa satirisoiva   vähempikin marssittamisensa
            koon hän onnekkaana sattumana   suosionsa huipulle 1800-luvul-  kuvitus.             kirjaan olisi riittänyt.
            lisää Bizet’n, joka sävelsi 14 epä-  la. Katsaus päättyy 1900-lu-  Kirjan kiinnostavinta antia   Lindgrenin mielestä maail-
            onnistunutta oopperaa ja yhden   vun alkuun, jolloin taiteesta   ovat teosesittelyjä edeltävät his-  man hauskin ooppera on Do-
            täysosuman, Carmenin.       tuli vakavaa ja vaikeaa, viihdet-  toriakatsaukset, oopperoiden   nizettin Rykmentin tytär ja paras
              Säveltäjien henkilökuvat ovat   tä ylenkatsovaa. Myös oopperan   kontekstointi kulloisiinkin yh-  ooppera Bizet’n Carmen. Sen si-
            taiten kirjoitettuja antaen mo-  löyhämielinen sisar operetti, jon-  teiskunnallisiin, poliittisiin, kir-  jaan hän teilaa surutta jotkut
            nipuolisen, tarkan ja usein myös   ka asema viihteen kuningattare-  kollisiin ja kulttuuripoliittisiin   ranskalaiset oopperat kuten Ber-
            surkuhupaisan kuvan heidän   na hiipui musikaalin myötä, saa   tilanteisiin. Lindgren taustoit-  liozin Troijalaiset tai vaikkapa
            elämänvaiheistaan, taiteellisis-  osansa kirjassa. Operetin, tuon   taa oopperoiden aihepiirejä ja   Gounod’n Faustin, jotka vain si-
            ta pyrkimyksistään ja ratkaisuis-  oopperan käärmeen Lindgren   esitystraditioita myös suhteessa   sältävät tuntikaupalla kaunis-
            taan rimpuilussa kohti mainetta   soisi rehabilitoitavan ja löytävän   kulloisenkin ajan arvoihin ja mo-  ta musiikkia mutta ei niinkään
            ja kunniaa ja edes jonkinlaista ta-  tiensä oopperataloihin.   raalikäsityksiin. Ooppera on ollut   draaman kannalta mielenkiin-
            loudellista vakautta.          Hänen puolustuspuheensa ee-  vallan vasalli, joskin kriitikkokin.   toista, vaikuttavaa, järisyttävää
              Säveltäjäkuvien lisäksi kir-  toksena on, että ei oopperaa mi-  Musiikkiterminologiaa Lind-  tai uskottavaa.
            jassa esitellään letkeällä, mutta   kään tapa, ei operetti, elokuva,   gren ei täysin ohita, eikä se oli-  Epätäydellinen oopperan his-
            informatiivisella otteella kolmi-  radio, ei edes televisio eikä inter-  si mahdollistakaan. Taitavasti   toria on hävyttömän hauskaa
            senkymmentä merkittävää oop-  netin suoratoistopalvelu, päinvas-  hän kuitenkin väistää taiteen-  taiteen popularisointia. Se koros-
            peraa.                      toin. Kirjan epilogissa Lindgren   tutkimuksen jargonin avaten   taa, että ooppera kuuluu kaikille,
              Ajatus siitä, että yrittäisi yk-  toteaa, ettei oopperan lähihisto-  musiikkiterminologian käsittei-  vaikka se ideana onkin mahdo-
            sin kertoa ihmiskunnalle kaiken   riaa tarvitse vielä kirjoittaa, kos-  tä omalla näppärällä tyylillään.   ton. Kertoa nyt tarinoita laulaen
            tarpeellisen oopperasta, on Lind-  ka muokkaamme sitä yhä. Siinä   Hän ei arastele tuoda esiin nä-  ja soittaen! Konventionaalista
            grenistä tragikoominen. Historia   samassa hän lupailee kuitenkin   kemyksiään ja mielipiteitään ja   oopperahistoriaa on maailman-
            kun on aina näkökulmien valit-  uutta kirjaa viimeisimmän sadan   rikastuttaa tekstiä herkullisil-  laajuisesti kirjoitettu riittämiin.
            semista, ja taiteen historia etu-  vuoden oopperoista.   la anekdooteilla ja linkityksillä   Tässä kaanonissa Lindgrenin hil-
            päässä subjektiivisten valintojen   Erityiskiitoksen kirjassa an-  oman aikamme ilmiöihin.   peää, omakohtaisiin kokemuk-
            peittelyä, hän valistaa ”rakasta   saitsee intohimoiseksi klassisen   Musiikki on hänelle oopperan   siin ja sievoiseen tietomäärään
            lukijaa” kirjan apologissa.   musiikin harrastajaksi tunnus-  ylivertainen domino: kaikki muu   perustuvaa kirjaa lukee suupielet
              Mukaansatempaava kirja ete-  tautuvan Ville Rannan herkul-  hässäkkä oopperaesityksissä on   nykien uuttakin tietoa ammen-
            nee oopperan syntyvaiheista   linen, pilapiirrosten parhaisiin   toisarvoista, sillä musiikki itses-  taen. ■
            1500-luvulta, muinaiskreikkalai-  perinteisiin tukeutuva, Lindgre-  sään kertoo tarinat viettelevim-  SISKOTUULIKKI TOIJONEN  |



                                                                                                  RONDO CLASSIC    8|2022  49
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54