Page 50 - RONDO_08
P. 50
CD
KUUKAUDEN CD
paikallisesta tulee
universaalia
lä verissä – vaikka läheskään kaikilla muusikoilla ei enää olekaan
Viljami Niittykoski – kansansäveltäjä. kansanmusiikkitaustaa.
Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Tuskin esimerkiksi Jäähyväismarssi on soinut koskaan näin rii-
Sovitukset Kreeta-Maria Kentala, paisevana, ja Muistojen ruusuja aukeaa pianissimosta hehkeyteen
Timo Ala-Kotila, Ilkka Kotaja ja kuin oikea ruusun terälehti. Kevyt, luonteva fraseeraus saa rin-
Lauri Pulakka. Alba 468. nalleen täyteläisiä bassolinjoja. Soitto tavoittaa juuri oikeanlai-
sen, herkän yksinkertaisuuden. Avautuu ”Kaustisen Salonkylän”
● Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri tekee uudella levyllään musiikillinen sielunmaisema, jota Heikki Laitinen levykannen
kunniaa oman maakuntansa kulttuuriperinteelle ja tulee samalla tekstissään koskettavasti valottaa. Kylässä toimi mm. klassista oh-
palanneeksi omille juurilleen. Viljami Niittykoski (1895–1985) jelmistoa soittava salonkiorkesteri. Suuri osa Niittykosken yli sa-
ei ollut vain pelimanni vaan myös säveltäjä, runoilija ja kyläfiloso- dasta sävellyksestä on lauluja, joista moniin hän on itse tehnyt
fi, joka salonkihenkisessä soitinmusiikissaan rikkoi rajoja taide- ja runot. Ne odottavat samanlaista sovittajan kättä kuin tällä levyllä.
kansanmusiikin välillä. Samalla se tiivisti kaustislaisen perinteen Niittykosken musiikin synty ajoittuu yksiin Kaustisen kansan-
parhaita puolia, tunteikkuutta ja lyyristä luonnonläheisyyttä. musiikkifestivaalin synnyn ja nousun kanssa. Tämän buumin voi
Teokset sopivat erinomaisesti klassiselle, huippuunsa viritetylle kokea laajemmassa historiallisessa yhteydessään 1960- ja 70-luku-
kamariorkesterille, ja sovitusten takana on joukko parhaita perin- jen maaltamuuton järisyttäessä perinteisiä arvoja ja elämäntapaa.
teen tuntevia voimia. Niihin kuuluvat Niittykosken tyttärentytär, Kansanmusiikilla oli tässä roolinsa identiteetin rakentajana. Niit-
barokkiviulisti Kreeta-Maria Kentala, pelimannista säveltäjäk- tykosken haikeat sävelmät kasvavat samasta maaperästä, mutta
si ponnistanut Timo Ala-Kotila ja Keski-Pohjanmaan kamari- niillä on myös universaalia arvoa.
orkesterin pitkäaikainen soolosellisti Lauri Pulakka. Tämä levy kannattelee perinnettä kaikella sillä taidolla, mi-
Missään vaiheessa ei tule mieleen, että yritetään tehdä kan- tä osaamisen nousu on tuonut tullessaan. Se herättää myös kysy-
sanperinnettä fiinimmäksi, sillä sovitukset on tehty uskollisena myksen siitä, olisiko tällaisella kansanmusiikin historiallistietoisten
Niittykosken musiikin luonteelle. Melodioita on soinnutettu ja (kyllä, viittaus vanhan musiikin liikkeeseen on tietoinen) arvojen
täydennetty niin, että tekstuuri soi muhevasti, mutta ilman turhia henkiin herättämisellä enemmän sijaa aikana, jolloin nykykan-
kommervenkkeja. sanmusiikki on keskittynyt pääasiassa erilaisten tyylien fuusioi-
Niittykosken teokset tuntuvat jopa odottaneen tällaista käsit- hin. ■
telyä. Ne eroavat pelimannimusiikista pitkälinjaisessa, säerajo- HARRI KUUSISAARI
ja sulauttavassa melodiikassaan ja mietiskelevässä luonteessaan.
Joskus musiikki on suorastaan melan-
kolista, ja eloisat valssit ja polskat si- 50-vuotias Keski-Pohjanmaan
joittuvat pikemmin salonkeihin kuin kamariorkesteri on palannut
kylätansseihin. Kaustislaiseen soitto- juurilleen, sillä alkuaikoina
tyyliin liitettävää punttausta eli tahdin suurimmalla osalla muusikoista
toisen osan korostamista tämä musiikki oli kansanmusiikkitausta.
ei kaipaa. Silti henkinen maaperä säi-
lyy kotiseudulla.
Kappaleiden nimet kuvaavat hy-
vin selkeästi tunnelmia: Iloa ja surua,
Sävellaineita, Luonnon ääniä, Reipasta me-
noa, Syyssynkkyyttä jne. Silti musiikki on
kaikkea muuta kuin yksiulotteista. Sen
takaa kuultaa tekijänsä elämänfiloso-
fia, johon kuuluu niin herkkää ja jo-
pa panteistista yhteyttä luontoon kuin
rauhanaatetta. Keski-Pohjanmaan ka-
mariorkesterin eläytyvä, sävykäs ja tyy-
liä kunnioittava soitto tekee pienestä
suurta, ja sen kautta aukenee henki-
lökohtaisen tuntuinen suhde musiikin
tekijään. Orkesteri tavoittaa spesi- © KAROLINA ISAKSSON
fin tyylin ilman kapellimestaria, mikä
kertoo siitä, että tämä musiikki on sil-
50 RONDO CLASSIC 8|2022