Page 45 - RONDO_08
P. 45

Williamsin tuotannossa viululla on ollut
                                       erityinen asema sooloinstrumenttina.


                           Hienovireiset vaskikoraalit ja puupuhallinten herkät   harpun  herkin  tunnusteluin.  Vähitellen  musiikillinen
                         repliikit saattelevat solistia eteenpäin, kunnes alun os-  intensiteetti kanavoituu vaikuttavaksi yhteiseksi lausu-
                         tinatokuviot palaavat sytyttäen orkesterissa hehkuvan   maksi, jossa kenties kaikuvat ne monet mullistukset, joi-
                         purkauksen, jota seuraa patarummun kadenssi. Sen lo-  ta arkielämämme on viime vuodet ollut täynnänsä.
                         masta puhkeaa jälleen solistinen linja, jonka loppusoit-  Konserton päätös on eleginen. Solistin viimeisiä poh-
                         toa säestävät harppu ja jousten pianissimossa kulkevat   dintoja saattelevat jousten hellästi aaltoilevat kaaret, jot-
                         soinnut.                                         ka  haipuvat vähitellen hiljaisuuteen tavalla, joka  on
                           Scherzon tehtävän täyttävä kolmas osa, Dactyls, kas-  yhtäältä arvoituksellinen ja toisaalta toivontäytteinen.
                         vaa lyömäsoitinten metallisten sointujen ja solistin vuo-  Kun asialla ovat solisti, jolle teos on kirjoitettu, se-
                         ropuhelusta, jossa on jotakin etäisesti Elliott Carterin   kä säveltäjän johtama BSO, jonka riveissä soittaa mo-
                         henkistä. Viulun oikukkaat rytmit ja orkesterin purevat   nia pitkäaikaisia yhteistyökumppaneita, on selvää, että
                         repliikit kietoutuvat toisiinsa soittimelliseksi kerronnaksi,   levytyksellä on oma, luontainen auktoriteettinsa. Mut-
                         jonka yhtäläisyydet Williamsin elokuvamusiikkiin ovat il-  ter valjastaa oman muusikkoutensa konserton palveluk-
                         meisiä solistin puikkelehtiessa sointuasteroidien lomassa.       seen huolella ja innolla. Tuloksena on keskittynyt, avoin
                           Uloimmat osat,  Prelude ja  Postlude, sisältävät suo-  ja terävänäköinen tulkinta, jonka kanssa Williamsin joh-
                         raviivaisista otsikoistaan huolimatta kumpikin var-  tama orkesteri hengittää alati yhdessä.
                         sin painavaa  ja moniselitteistä sanottavaa. Konserton   Ylimääräisinä kuultavat kolme elokuvateemaa  ovat
                         avaa matalien jousten ja harpun tunnelmallinen, hie-  paljon muutakin kuin täytenumeroita. Liki viisi vuosi-
                         man viipyileväkin avaus, jonka lomassa kuullaan alkui-  kymmentä sitten sävelletty Pitkien jäähyväisten teema saa
                         tuja  teoksen pääaiheista. Solistin  lyyrinen  teema  saa   koskettavan runollisen asun. Sovituksista Han Solo and
                         osan liikkeeseen ja pohjustaa nopeampaa kehittelyjak-  the Princess on hienostunein. Williams kirjoittaa rakkaus-
                         soa, jossa musiikin heijastumat säihkyvät läpi viulun ja   musiikkinsa jotakuinkin uusiksi sommitellen materiaa-
                         orkesterin muodostaman peilisalin. Nopeiden leikkaus-  linsa valloittavaksi duetoksi viululle ja orkesterille.
                         ten siivittämänä osasta kehkeytyy oivallisten muunnel-  Marion’s Theme on sekin taiten tehtyä työtä. Itse tee-
                         mien sarja.                                      ma rakentuu kahdesta aiheesta, joista ensimmäisen
                           Postlude on paljon muutakin kuin loppusoitto. Alun   Williams sävelsi jo kahdeksankymmentäluvun alussa
                         verkkaista sointikiertoa seuraa solistin hienostuneen   Kadonneen aarteen  metsästäjiin.  Sen  sijaan  teeman  B-osa
                         pohdiskeleva tulkinta konserton pääaiheesta, jota or-  syntyi vasta viitisen vuotta sitten, kun säveltäjä muokka-
                         kesteri ei henno keskeyttää kuin siellä täällä, tuolloinkin   si teemasta ensimmäisen konserttiversion orkesterille. ■



                                   vuodenaikojen




         Max Richter on saanut suuren        uusi kierto
         suosion musiikillaan, jossa hän
         yhdistää klassisia, elektronisia
         ja rock-vaikutteita.


                                                                         v                 UODENAIKOJEN päättymätön



                                                                                           kierto on tarjonnut säveltäjille eh-
                                                                                           tymätöntä innoitusta aikakaudesta
                                                                                           toiseen. Olipa sitten kyse Joseph
                                                                                           Haydnin viimeisestä mestarite-
                                                                                           oksesta, tuosta valistuksen hengen
                                                                                           oratorioilmentymästä  Vuodenajat
                                                                          (Die Jahreszeiten, 1799–1801) tai Žibuoklė Martinai-
                                                                          tytėn hienovireisestä, vuosikierron synnyttämiä sisäisiä
                                                                          herätteitä tarkastelevasta Sielunmaisemasta (2019) sellolle
        © MIKE TERRY                                                      ja orkesterille, luonnon syklit ovat synnyttäneet musiikis-
                                                                          sa hämmästyttävän vaikuttavia sointikuvaelmia.
                                                                            Lajityypin tunnusomaisimmasta  teoksesta  on tie-
                                                                          tenkin kiittäminen  Antonio Vivaldia, jonka vuo-
         Max Richter: The New Four Seasons
         – Vivaldi Recomposed (2012/2021).                                sien 1718–20 tienoilla sävelletyn ja ensi kerran vuonna
         Chineke! Orchestra, Elena Urioste, viulu,                        1725 kokoelmassa Il Cimento dell′ Armonia e dell′ Inventio-
                                                                          ne julkaistun neljän viulukonserton sarjan tuntee jokai-
         Max Richter, Moog-syntetisaattori.
         Deutsche Grammophon 4862769 (2022),                              nen milloinkaan länsimaiselle taidemusiikille altistunut   |
         1 CD
                                                                                                 RONDO CLASSIC   8|2022         45
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50