Page 42 - RONDO_08
P. 42
Hifiliikkeistä löytyy kodinomaisia
kuuntelutiloja, joissa voi vertailla
eri laitteita. Varsinkin kaiuttimien
kohdalla suositellaan kuitenkin
kotikuuntelua.
© MITRO KOSKILUOMA
”Striimauspalvelun valinnalla ei kuitenkaan ole niin hifiliikkeet ovat keskittyneitä isompiin kaupunkeihin. Hi-
paljon merkitystä perustason audiolaitteissa. 3000 euron fiharrastajien foorumilla pyöritetään melko vilkasta käy-
setissä alkupään erot jäävät vielä vähäisiksi. Kun laite- tettyjen kauppaa. Sieltä voi löytää laitteita eri puolelta
taan parempaa rautaa, erot tulevat esille.” Suomea, jos vain sopiva osuu kohdalle”, Sihvonen kertoo.
Heikki Sihvosen mukaan hifiharrastajien keskuudessa Sihvonen suosittelee käyntejä hifiliikkeissä, mutta ar-
Spotify jakaa mielipiteitä. vokkaampien panostuksien ja varsinkin kaiuttimien koh-
”Mitä olen kokemuksia lukenut, niin Spotifyn laatu ei dalla lisäksi kotikuuntelua.
monille riitä. Pitää varmaan itse kuunnella, onko se laatu Onko hifilaitteiden ostossa sudenkuoppia, joita ensi-
riittävää. Voi käydä niinkin, että pakkausalgoritmit saa- kertalaisen kannattaa varoa? Koskiluoma suosittelee vält-
vatkin musiikin kuulostamaan todellista paremmalta. Ai- tämään ainakin markkinoinnilla luotua hypeä.
nakin kerran olen narahtanut sellaiseen, että ostin uuden ”Paljon on massavalmistajia, jotka markkinoivat isol-
levyn Spotify-kuuntelun perusteella. Sitten totesin, että la volyymilla, mutta oikaisevat tuotteiden laadussa. Kan-
onpa sittenkin huono. nattaa ottaa itse selvää ja käydä kuuntelemassa.”
Sihvosen mielestä suurin sudenkuoppa on turha stres-
Omat korvat ratkaisevat saaminen.
Audiolaitteiden etsijälle on Suomessa paljon vaihtoehto- ”Usein ensimmäinen laitteisto on ihan hyvä. Sen
ja, ja monesta maakunnasta löytyy asiantuntevia ja palve- kanssa voi sitten opetella kuuntelemaan. Kun kotona
levia hifiliikkeitä. Kaiuttimien valmistamisessa Suomessa on vertailupiste, muita systeemeitä kuunnellessa on sit-
on vahvaa osaamista, ja myös maahantuotavien merk- ten mahdollista havainnoida, mikä toimii ja mikä ei. Seu-
kien kirjo on laaja. raavien hankintojen kanssa on jo helpompaa, kun tietää,
”Vielä parikymmentä vuotta sitten maahantuonti oli mitä oikeastaan hakee ääneltä. Samalla oppii itsestään
muutaman ison yrityksen hallussa. Bisnes on mennyt glo- kuuntelijana.”
balisaation myötä siihen, että pienetkin liikkeet tuovat Sihvonen tarjoaa vielä filosofisen näkemyksen laite-
maahan tavaraa. Kuluttaja on tässä voittaja”, arvioi Mit- painotuksiin ja hintaluokkiin.
ro Koskiluoma. ”Pohjimmiltaan hifiharrastaja pyrkii maksimoimaan
Jaamme hintaluokissa saman todellisuuden saudimil- musiikin kuuntelusta saatavan elämyksen. Elämys muo-
jonäärien kanssa, naurahtaa Sihvonen. dostuu sekä musiikista että käytössä olevista laitteista. Sii-
”Jos on valmis katselemaan tarjontaa laajasti, saa nä mielessä mikään ei ole liian kallista, jos sitä elämystä
varmasti omaan makuunsa sopivan laitteiston. Toki saa parannettua.” ■
42 RONDO CLASSIC 8|2022