Page 95 - RONDO 04
P. 95

Vastarannan kiistat                                                                     RONDO   kolumni



                                                                                                              ALEKSI BARRIÈRE

                                 KIRJOITTAJA ON OHJAAJA JA LIBRETISTI





              J. S. Bachin pieni talousteologia


             k          UN TOUKOKUUSSA 1723 Johann Sebas-         si menee sopimaan Kaifaksen

                                                                  kanssa Jeesuksen pettämisestä ja
                        tian Bach aloitti Leipzigin kaupungin musiikin-
                        johtajana, hänellä oli syytä toivoon. Kaupungin
                                                                  siten käynnistää itse passion.
                        kirkkojen musiikin järjestäminen tarjosi moni-
                                                                    Kukapa ei olisi opetuslasten
              puolisia taiteellisia mahdollisuuksia, joita hän lähestyi into-  tavoin skeptinen? Bachille argu-
              himoisesti. Ensimmäisinä vuosina Bach sävelsi tai sovitti joka   mentit olivat tuttuja budjettikes-
              ikiseen jumalanpalvelukseen uuden kantaatin laulajasolisteil-  kusteluista kaupunginvaltuuston
              le, kuorolle ja orkesterille. Pitkäperjantaina oli myös vuosittai-  kanssa, ja hän vastasi muusik-
              nen tilaisuus esittää laaja ns. passio samalle kokoonpanolle.  ko-teologina säveltämällä ope-
                Työvelvollisuuksiin kuuluivat kuitenkin myös häät, hauta-  raattisimman teoksensa, jonka                       © SAKARI RÖYSKÖ
              jaiset ja yliopiston tilaisuudet, sekä kymmenisen viikoittaisen   runsas kokoonpano huokuu ri-
              musiikki- ja latinantunnin opettaminen. Itse musiikin tuot-  kasta,  värikästä  ja  huumaavan
              taminenkin aiheutti omat päänsärkynsä Bachin suhteiden   voimakastuoksuista vokaali- ja
              jännittyessä sekä papiston että kaupunginvaltuuston kanssa.   orkesterimusiikkia. Ikään kuin   Mutta entä jos
              Sisällöstä piti väitellä jatkuvasti ja rahoitusta hakea erikseen,   sanoakseen: Onhan tämä kaik-
              useimmiten turhaan, soitinten huoltoon, ylimääräisten muu-  ki toki tuoksuöljyn tuhlaamista,   joillakin asioilla
              sikoiden palkkaamiseen ja kirkkojen kynttilöihin.   luksuspalvelua. Kannattaako si-  onkin erilainen
                Bachin työsopimuksessa vaadittiin ”hurskauteen rohkai-  tä edes yrittää puolustaa vetoa-  arvo, jota ei
              sevaa” musiikkia, joka ei olisi ”liian pitkää” tai ”operaat-  malla kulttuurialan positiiviseen   voikaan mitata raha-
              tista”. Kirkkoihin sopi mahdollisimman yksinkertainen ja   taloudelliseen vaikutukseen? Jo-
              pelkistetty musiikki, mielellään koraaleja, joissa seurakunta   kaisella tähän käytetyllä pennil-  taloudellisesti?
              voisi laulaa mukana. Sellainen on myös halvempaa. Pietis-  lä voisi tehdä jotain aineellisesti
              min vaikutuksen alaiselle Leipzigin porvaristolle taloudelli-  hyödyllisempää. Mutta entä jos joillakin asioilla onkin erilai-
              set, ideologiset ja esteettiset näkökohdat punoutuivat tiiviisti   nen arvo, jota ei voikaan mitata rahataloudellisesti? Ovatko
              yhteen. Bachin kantaattien dramatiikka, rikkaat instru-  kaikki tärkeät toimet liiketoimia?
              mentaatiot ja italialaisesta oopperasta lainatut muodot ei-
              vät olleet odotuksien suhteen pelkästään epäasiallisia, vaan   TÄTÄ PERINTEISTÄ TALOUSTIEDETTÄ laajempaa nä-
              suorastaan kapinallisia. Bachin musiikki oli anteeksipyytele-  kemystä, joka sisältää tunteet, symbolit, lahjat ja luonnonkin
              mäntöntä kirkko-oopperaa.                           anteet, ateistinen filosofi Georges Bataille kutsui ’yleiseksi
                                                                  taloudeksi’. Bataille panee merkille, että kaikissa kulttuureis-
              KUNNIANHIMOISIMMAN eleensä Bach teki pääsiäise-     sa tapahtuu ’tuottamatonta tuhlausta’ – ei sattumanvaraisesti
              nä 1727. Matteus-passion kaksoisorkesteri ja -kuoro täyttivät   vaan järjestelmällisesti ja rituaalisesti. Ympäri maailmaa esi-
              kokonaan Tuomaksenkirkon permantokerroksen ja galleri-  merkiksi hautajaisissa harrastetaan kerskakulutusta, haudataan
              at. Perustelu teoksen koolle löytyy sen alusta.     tai tuhotaan arvokkaita esineitä, uhrataan ruokaa ja juhlitaan
                Bachin aikaisempi ja lyhyempi  Johannes-passio alkoi dra-  rajusti musiikin voimin. Sama pätee monenlaiseen rituaaliin,
              maattisesti Jeesuksen pidätyksellä. B. H. Brockesin passio-   jonka kuluja ei voi eikä saa selittää puhtaasti markkinatalou-
              libretto, jonka mm. Telemann ja Händel olivat hiljattain   dellisesti. Ne tuottavat jotain muuta ja ovat muistutus siitä, että
              säveltäneet, alkaa Viimeisestä ehtoollisesta.  Matteuksen en-  tekomme ovat osa laajempaa taloutta, jota emme täysin ymmärrä.
              simmäisen kohtauksen suhteen Bach ja libretisti Picander   Pian  Matteus-passion kantaesityksen jälkeen Bachille selvi-
              tekivät aivan omaperäisen ratkaisun: kuoron ihmeteltyä ko-  si, että rahoitustaistelu olisi mahdoton voittaa. Talousideolo-
              raalissa, minkä ’rikoksen’ vuoksi ylipappi Kaifas toivoo Jee-  gia oli hänen teologiaansa vahvempi, ja hänen inspiraationsa
              suksen kuolevan, siirrymme Betaniaan, jossa nimetön nainen   kirkkomusiikin kohdalla kuihtui motivaation myötä. Kantto-
              vuodattaa pullollisen ’hyvin kallista tuoksuöljyä’* Jeesuk-  ri luopui operaattisista haaveistaan. Seuraavina vuosina hän
              sen päähän. Opetuslapset kauhistelevat haaskausta: Olisihan   keskittyi pienimuotoisempiin, maallisiin konserttitilaisuuksiin;
              sen voinut myydä hyvään hintaan ja antaa rahat köyhille. Luukkaan   hänen sittemmin esittämänsä kirkkokantaatit ja passiot olivat
              evankeliumissa nainen on ’syntinen’ ja pesee ennen öljyvoite-  pääosin sovituksia toisten säveltäjien musiikista ja omista aikai-
              lua Jeesuksen jalat kyynelillään – teko on siis ymmärrettäväm-  semmista teoksistaan. Tuoksuöljyteoksen muodossa kuitenkin
              pi katumusharjoitus. Matteukselle se on käsittämätön. Jeesus   jäi seuraaville sukupolville tärkeä talousteologinen muistutus.
              kuitenkin tarjoaa siitä yllättävän puolustuksen: kyseessä on   ’Musikalisches Opfer’: musiikillinen uhri tai lahja, jonka arvoa
              ’hyvä teko’, joka tullaan muistamaan; sitä paitsi köyhiä tulee   ei voi mitata rahassa. ■
              olemaan aina, mutta Jeesuksen kuoleman lähestyessä hänet
              kuuluu voidella hautaamista varten. Tästä tyrmistyy (lukijan   * Kaikki raamatulliset sitaatit ovat Suomen evankelis-luterilaisen kirkon
              lisäksi) Juudas, yhteisen rahakukkaron haltija, joka seuraavak-  kirkolliskokouksen vuonna 1992 käyttöön ottamasta suomennoksesta.


                                                                                                         RONDO   4|2025  95
   90   91   92   93   94   95   96