Page 93 - RONDO 04
P. 93
”Kohtaan jokaisen
oppilaan yksilönä
– samoin kuin omat
parhaat opettajani
ovat tehneet.”
mo-Juhani Kyllönen, joka vapautti minut täysin fyy-
sisistä jännitystiloistani, ja sen myötä edistyin huimasti.
Kyllösen työsuhteen päätyttyä Sirkka Kelopuron ope-
tuksesta mieleen ovat jääneet etenkin vapaasti luodut ba-
rokin korukuviot. Yliopistolla Eero Tarasti oli fantastinen
mentori ja kannustaja.”
Jukka-Pekka Kuusela suoritti ammattiopintonsa Venä-
jällä Gnesinin Musiikkiakatemiassa Freidrich Lipsin op- Jukka-Pekka Kuusela
pilaana. on harmonikansoiton
”Hän oli vaativa opettaja, mutta myös erittäin humaani lisäksi opettanut
ja sivistynyt suuri persoona, jota kaikki muutkin muusikot myös musiikkitietoa,
solfaa ja musiikin
arvostivat.” Toisena pääaineena Kuuselalla oli orkesterin- hahmotusaineita.
johto. Hän valmistui keväällä 1994, tutkintonimikkeenä
Master of Fine Arts.
Valmistumisen jälkeen Jukka-Pekka Kuusela näki Ron- Kuusela toteaa, että oppilaat ovat aina olleet keske-
dossa ilmoituksen työpaikasta Kuhmon musiikkiopistossa. nään erilaisia, yksilöitä. Hän kuitenkin kokee, että Kuh-
”Hain paikkaa ja tulin valituksi. Samaan aikaan tulin va- mon-uransa alkuvuosina oppilaat olivat sitoutuneempia
lituksi orkesterinjohtajan sijaiseksi Jelgavan konservatori- soittoharrastukseen kuin nykyään.
on sinfoniaorkesteriin vuoden ajaksi.” Niinpä hän sukkuloi ”Syynä lienee harrastusmahdollisuuksien laajenemi-
Kuhmon ja Latvian Jelgavan välillä työskennellen kahden nen. Tanssi on harrastuksena hyvin sosiaalinen, ja Suo-
viikon jaksoissa. men jääkiekkomaajoukkuekin on saavuttanut menestystä.
Vuoden sijaisuuden päätyttyä Kuusela opetti ainoastaan Aina on kuitenkin ollut myös erittäin motivoituneita ja
Kuhmossa, jossa hän järjesti harmonikan, sellon ja pianon kunniahimoisia oppilaita – heistä monet ovat jatkaneet
mestarikursseja sekä Kainuun kansainvälisen harmonikka- opiskelua myös Sibelius-Akatemiassa, ammattikorkea-
festivaalin neljän vuoden ajan. kouluissa ja konservatorioissa.”
Kuusela on työskennellyt paljon myös yli maakunta- Jukka-Pekka Kuuselan mukaan yhteissoitto on tär-
rajojen. ”Vuosituhannen alussa toimin pari vuotta paral- keää kaverisuhteiden luomiseksi. Hänen mukaan-
leelisti sekä Kuhmon että Imatran musiikki-instituutissa. sa Kuhmossa musiikkiharrastus on luonnollinen osa
Perustin vuoden 1999 lopulla Kuhmoon ja Kainuuseen pe- kamarimusiikkipaikkakunnan harrastustarjontaa, ja pe-
riodeittain toimivan Sinfonietta Lentua -orkesterin, jon- säpallopaikkakunnalla Sotkamossa se antaa hienon mah-
ka kokoonpano muuttuu esitettävän ohjelmiston mukaan. dollisuuden opiskella myös musiikkia urheilun rinnalla.
Imatralla johdin myös Imatran orkesteria, jonka kanssa Joulukuussa 2024 Kuhmon musiikkiopisto sai Kulttuurin tu-
teimme monia unohtumattomia konsertteja.” levaisuus -palkinnon.
Sinfonietta Lentuassa soitti kainuulaisten lisäksi myös Jukka-Pekka Kuusela muistuttaa, että tavoitteellinen
petroskoilaisia ja murmanskilaisia muusikoita. Jukka-Pekka opiskelu musiikkiopistossa opettaa oppilasta pitkäjännit-
Kuusela toteaa, että yhteistyö toimi erinomaisesti ja muu- teiseen, sitoutuneeseen työskentelyyn sekä saavuttamaan
sikot eri maista myös ystävystyivät keskenään. ”Sinfonietta tavoitteita.
Lentua konsertoi Kuhmon ja Kainuun lisäksi myös muual- ”Se antaa myös merkittäviä valmiuksia esiintymiseen
la Suomessa sekä pari kertaa myös Venäjällä – Petroskoissa yleisön edessä. Musiikkiopiston päättötodistus kertoo
ja Kostamuksessa. Vuosina 2008–2011 toimin opetustyö- myös mahdolliselle työnantajalle, että sen suorittanut hen-
ni ohella myös Murmanskin filharmonisen orkesterin yli- kilö pystyy ja haluaa sitoutua pitkäjänteiseen ja päämää-
kapellimestarina.” rätietoiseen työskentelyyn.”
Kuusela pitää yllä omaa muusikkouttaan sekä harmo-
Yksilöstä lähtien nikansoiton että orkesterinjohdon saralla. Hän opiskelee
Jukka-Pekka Kuuselalle jokainen oppilas on yksilö. ”Ope- säännöllisesti uutta ohjelmistoa. ”Resitaalit, kamarimu-
tuksessani en noudata orjallisesti mitään tiettyä menetel- siikki- ja festivaaliesiintymiset antavat uutta energiaa ja
mää. Kohtaan jokaisen oppilaan yksilönä – samoin kuin mahdollisuuden jatkuvaan oppimiseen toimien myös inspi-
omat parhaat opettajani ovat tehneet.” Kuuselalle on tär- raation lähteinä. Myös orkesterinjohtajana haluan tuoda
keää, että hänen oppilaansa osaavat soittaa musiikkiopiston perusohjelmiston lisäksi esille myös aikamme säveltäjien
päättönäytteessä monipuolisen ohjelman. Soittimen hallin- musiikkia. Yhteistyö suomalaisten ja kansainvälisten nyky-
nan lisäksi hän painottaa tyylitajun sisäistämistä. säveltäjien kanssa on lähellä sydäntäni.” ■
RONDO 4|2025 93