Page 88 - RONDO 04
P. 88

CD







          dolla vangitsevasti soittavan La-  varjot kuulostavat arvaamattomil-  roituneesti häilähtelevät tunnelmat.   kvartetille. Karim Sulayamanin
          pin kamariorkesterin tilaus ja levyn   ta ja paikoin pahaenteisiltä, mutta   Lumoavinta kamarimusisointia saa-  kevyt tenori soveltuu hyvin näihin
          persoonallisin luomus. Hollantilais-  eivät demonisesti irvisteleviltä. Toi-  daan triosonaatissa, jossa huilis-  salonki- ja chanson-taiteen välillä
          solisti Niek de Grootin muhkea,   nen Nachtstück mandoliineineen   ti Philippa Davies, alttoviulisti   liihotteleviin kappaleisiin. ■
          ylintä rekisteriä myöten täyteläises-  lämpenee lemmekkääksi serenadik-  Lawrence Power ja harpisti Lucy   ANTTI HÄYRYNEN
          ti soiva bassosaundi on vaikuttava.   si. Finaalin moniääninen melske   Wakeford reagoivat ja myötäävät
          Otsikon ”arkaainen” ja ”laulava”   on jäsennelty taitavasti, ja BRSO:n   toisiaan lähes telepaattisella aistilli-
          heräte toteutuu muunnelmissa, jois-  soitto on yhtä iloista kuin virtuoosis-  suudella. Debussyn jousikvartetosta   Marais
          ta syntyy mietiskelevä, loitsumainen   takin. Rattlen näkemys seitsemän-  on ehkä kuultu leiskuvampiakin tul-
          ja pysähtymätön ajatuskulku. Teok-  nestä sinfoniasta ei ole liian kiltti,   kintoja, mutta ei sävykkäämmin ny-
          sella ei ole paljon yhteistä kamp-  mutta kunnioittaa teoksen moni-  ansoituja. Koko levy on sensuellin
          pailuhenkisen konserttoperinteen   mielistä luonnetta ja antaa musiikin   impressionismin juhlaa. ■
          kanssa, mutta se sopii kontrabasson   myös säilyttää salaisuuksiaan. ■  ANTTI HÄYRYNEN
          filosofiseen sointimaailmaan, jonka       ANTTI HÄYRYNEN
          syvyyksiin hautautuu mielellään. ■
                       ANTTI HÄYRYNEN                                        Hahn
                                            KAMARI- JA                                         Marin Marais: La Gamme, Sonata
                  Mahler                   SOITINMUSIIKKI                                      à la Maresienne, Sonnerie de Sain-
                                                                                               te-Génevieve-du-Mont. The Scale
                                              Debussy                                          Knitters. Ricercar RIC 471.
                                                                                               ● Marin Marais julkaisi vuonna
                                                                                               1723 kolmen sävellyksen kokoel-
                                                                                               man, jossa ikääntyvä gambasä-
                                                                                               veltäjä uudisti tyyliään ja antoi
                                                                   Reynaldo Hahn: Pianokvintetto,   viululle keskeisen roolin. ”Ma-
                                                                   Pianokvartetto, lauluja. Karim   rais’lainen sonaatti” on persoonal-
                                                                   Sulayaman, tenori, Kaleidoscope   linen yhdistelmä omaa ja Corel-
          Gustav Mahler: Sinfonia nro 7.                           Chamber Collective.         lilta omaksuttua italialaista tyyliä.
          Baijerin radion sinfoniaorkesteri,                       Chandos CHAN 20326.         La Gammen (”Sävelasteikon”) Marais
          johtajana Simon Rattle.      Claude Debussy: Faunin iltapäivä,   ● Venezuelalaissyntyinen Reynaldo  on säveltänyt ”pienen oopperan
          BR Klassik 900225.           Viulusonaatti, Sellosonaatti, Sonaat-  Hahn (1874–1947) on ollut vä-  muodossa”, eli C-duurissa kipuava
          ● Mahlerin seitsemättä sinfoniaa   ti huilulle, alttoviululle ja harpulle,   liinputoaja ranskalaisessa 1900-lu-  asteikko on pistetty seikkailemaan
          on nimitetty ”Yön lauluksi”, jonka   Jousikvartetto. The Nash Ensemble.   vun musiikissa. Hänen teoksensa   eri tempoissa ja karaktereissa, jois-
          pohjalta rakentuu viisiosainen   Hyperion CDA68463.      seuraavat enemmän sentimentaalista  sa viulu, gamba ja cembalo ottavat
          vaellus iltahämärästä aamunkoit-  ● Ansiokas englantilainen kamari-  salonkityyliä kuin impressionismia,   vaihtelevia rooleja. Päätteeksi jälji-
          toon. Säveltäjä ei luonnehdintaa   musiikkiyhtye The Nash Ensemble   mutta ensimmäisen maailmansodan   tellään Sainte-Génevieve-du-Mon-
          siunannut, mutta esittäjien kannat-  täytti kuusikymmentä vuotta ja   jälkeen hän ei tarttunut uusiin kevy-  tin kirkon kelloja, joiden soitto kiiri
          taa pitää mielessään, mitä kaikkea   juhlistaa taivaltaan Debussyn   en musiikin inspiroimiin virtauksiin.   aikoinaan ympäri Pariisia.
          yön siimeksessä kuuluu, näkyy   teoksilla. Nashin riveissä on aina   Tunteikas, runsaissa tempovaihte-  Monikansallinen The Scale
          tai kuvitellaan. Simon Rattle   ollut kansainvälisiä soolouraa teke-  luissa aaltoileva pianokvintetto on   Knitters -yhtye (”Asteikon neulo-
          tallensi teoksen viime marraskuussa   viä soittajia, mutta yhdessä he ovat   valmistunut vuonna 1921, mutta   jat”) on nimetty osuvasti La Gammen
          kolmannen kerran, ja yhteistyö   nimenomaan toisiaan kuuntelevia   voisi olla vuosikymmeniä varhai-  soitindraamaa ajatellen. Viulun,
          Baijerin radion sinfoniaorkesterin   ja musiikkia yhteisistä näkemyksis-  sempi. Vuonna 1946 valmistunut   gamban ja basso continuon yh-
          kanssa sujuu saumattomammin   tä rakentavia kamarimuusikoita.   pianokvartetto on yhtä lailla täysro-  distelmä soi näissä teoksissa yh-
          kuin aiemmat vedot Berliinissä ja   Debussyn musiikki vaatii sitä joka   manttinen koitos, kaukana syntyai-  tä moniulotteisena kokoonpanona
          Birminghamissa. Poissa on tähden-  soinnullaan ja aistikkaalla käänteel-  kansa karusta todellisuudesta.  kuin jousikvartetti myöhempinä
          televä mikrosäätäminen, ja joustava   lään. Uhkea näyte ensembletyöstä   Nykykuulijaa se tuskin haittaa.   aikoina. Yhtye tavoittaa hienos-
          temponkäsittely kertoo nyt vahvasta   saadaan David Walterin Faunin   Kvinteton taustalla ovat Hahnin so-  ti Maraisin omintakeiset ideat ja
          eläytymisestä. Loistokunnossa oleva   iltapäivän kamarisovituksessa jousi-   tapalveluksen kokemukset sisäisenä   La Gammen kohtaukset virtaavat
          müncheniläisorkesteri pursottaa   ja puhallinkvintetille sekä harpulle   kamppailuna, jonka paatosta hillit-  vuolaina ja toisiinsa limittyen. So-
          komeaa saundia ja valtaisaa yksilö-  ja antiikkisymbaaleille.  see harkittu tyylitietoisuus. Lempeä   naatissa seuraavat toisiaan vakava
          osaamista sydämensä kyllyydestä.  Ennen kuolemaansa Debus-  melodisuus hallitsee myös neljän-  arvokkuus, viehkeä kauneus ja her-
            Rattle ei edelleenkään ole kapel-  sy suunnitteli kuuden sonaatin sar-  nesvuosisata myöhemmin valmis-  syvä ilo. Bassogambojen ostinatosta
          limestari, joka kaivaa Mahlerin yöl-  jaa, joista valmistui levyllä kuultavat   tunutta pianokvartettoa. Sen hidas   syntyvä kellojen kumina kerää ym-
          lisistä visioista etualalle angstin ja   kolme. Stephane Conley ja Alas-  osa on varmaan suloisinta musiik-  pärilleen muunnelmia, joissa ku-
          uhkan. Eeppisestä avausosasta pus-  tair Beatson viulusonaatissa sekä   kia, mitä sodan jälkeen syntyi. Ka-  vastuu 1700-luvun alun elämän
          kee läpi optimismi, ja ensimmäinen   Adrian Brendel ja Simon Craw-  leidoscope-kamarikollektiivin levyllä  kiertokulku. Ricercarin äänitys tu-
          Nachtstück-osa kohtaa salaperäiset   ford-Phillips sellosonaatissa tuovat   kamariteoksia täydentää kimppu   kee taidokasta, rikkaasti ja tasapai-
          näkynsä enemmän uteliaana kuin   tavallista vahvemmin esiin teos-  Hahnin lauluja pianisti Tom Pos-  noisesti soivaa yhtyettä. ■
          pelokkaana. Scherzossa tanssivat   ten omintakeiset piirteet ja inspi-  terin sovituksina tenorille ja jousi-   ANTTI HÄYRYNEN


          88     RONDO    4|2025
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93