Page 88 - RONDO 04
P. 88
CD
dolla vangitsevasti soittavan La- varjot kuulostavat arvaamattomil- roituneesti häilähtelevät tunnelmat. kvartetille. Karim Sulayamanin
pin kamariorkesterin tilaus ja levyn ta ja paikoin pahaenteisiltä, mutta Lumoavinta kamarimusisointia saa- kevyt tenori soveltuu hyvin näihin
persoonallisin luomus. Hollantilais- eivät demonisesti irvisteleviltä. Toi- daan triosonaatissa, jossa huilis- salonki- ja chanson-taiteen välillä
solisti Niek de Grootin muhkea, nen Nachtstück mandoliineineen ti Philippa Davies, alttoviulisti liihotteleviin kappaleisiin. ■
ylintä rekisteriä myöten täyteläises- lämpenee lemmekkääksi serenadik- Lawrence Power ja harpisti Lucy ANTTI HÄYRYNEN
ti soiva bassosaundi on vaikuttava. si. Finaalin moniääninen melske Wakeford reagoivat ja myötäävät
Otsikon ”arkaainen” ja ”laulava” on jäsennelty taitavasti, ja BRSO:n toisiaan lähes telepaattisella aistilli-
heräte toteutuu muunnelmissa, jois- soitto on yhtä iloista kuin virtuoosis- suudella. Debussyn jousikvartetosta Marais
ta syntyy mietiskelevä, loitsumainen takin. Rattlen näkemys seitsemän- on ehkä kuultu leiskuvampiakin tul-
ja pysähtymätön ajatuskulku. Teok- nestä sinfoniasta ei ole liian kiltti, kintoja, mutta ei sävykkäämmin ny-
sella ei ole paljon yhteistä kamp- mutta kunnioittaa teoksen moni- ansoituja. Koko levy on sensuellin
pailuhenkisen konserttoperinteen mielistä luonnetta ja antaa musiikin impressionismin juhlaa. ■
kanssa, mutta se sopii kontrabasson myös säilyttää salaisuuksiaan. ■ ANTTI HÄYRYNEN
filosofiseen sointimaailmaan, jonka ANTTI HÄYRYNEN
syvyyksiin hautautuu mielellään. ■
ANTTI HÄYRYNEN Hahn
KAMARI- JA Marin Marais: La Gamme, Sonata
Mahler SOITINMUSIIKKI à la Maresienne, Sonnerie de Sain-
te-Génevieve-du-Mont. The Scale
Debussy Knitters. Ricercar RIC 471.
● Marin Marais julkaisi vuonna
1723 kolmen sävellyksen kokoel-
man, jossa ikääntyvä gambasä-
veltäjä uudisti tyyliään ja antoi
Reynaldo Hahn: Pianokvintetto, viululle keskeisen roolin. ”Ma-
Pianokvartetto, lauluja. Karim rais’lainen sonaatti” on persoonal-
Sulayaman, tenori, Kaleidoscope linen yhdistelmä omaa ja Corel-
Gustav Mahler: Sinfonia nro 7. Chamber Collective. lilta omaksuttua italialaista tyyliä.
Baijerin radion sinfoniaorkesteri, Chandos CHAN 20326. La Gammen (”Sävelasteikon”) Marais
johtajana Simon Rattle. Claude Debussy: Faunin iltapäivä, ● Venezuelalaissyntyinen Reynaldo on säveltänyt ”pienen oopperan
BR Klassik 900225. Viulusonaatti, Sellosonaatti, Sonaat- Hahn (1874–1947) on ollut vä- muodossa”, eli C-duurissa kipuava
● Mahlerin seitsemättä sinfoniaa ti huilulle, alttoviululle ja harpulle, liinputoaja ranskalaisessa 1900-lu- asteikko on pistetty seikkailemaan
on nimitetty ”Yön lauluksi”, jonka Jousikvartetto. The Nash Ensemble. vun musiikissa. Hänen teoksensa eri tempoissa ja karaktereissa, jois-
pohjalta rakentuu viisiosainen Hyperion CDA68463. seuraavat enemmän sentimentaalista sa viulu, gamba ja cembalo ottavat
vaellus iltahämärästä aamunkoit- ● Ansiokas englantilainen kamari- salonkityyliä kuin impressionismia, vaihtelevia rooleja. Päätteeksi jälji-
toon. Säveltäjä ei luonnehdintaa musiikkiyhtye The Nash Ensemble mutta ensimmäisen maailmansodan tellään Sainte-Génevieve-du-Mon-
siunannut, mutta esittäjien kannat- täytti kuusikymmentä vuotta ja jälkeen hän ei tarttunut uusiin kevy- tin kirkon kelloja, joiden soitto kiiri
taa pitää mielessään, mitä kaikkea juhlistaa taivaltaan Debussyn en musiikin inspiroimiin virtauksiin. aikoinaan ympäri Pariisia.
yön siimeksessä kuuluu, näkyy teoksilla. Nashin riveissä on aina Tunteikas, runsaissa tempovaihte- Monikansallinen The Scale
tai kuvitellaan. Simon Rattle ollut kansainvälisiä soolouraa teke- luissa aaltoileva pianokvintetto on Knitters -yhtye (”Asteikon neulo-
tallensi teoksen viime marraskuussa viä soittajia, mutta yhdessä he ovat valmistunut vuonna 1921, mutta jat”) on nimetty osuvasti La Gammen
kolmannen kerran, ja yhteistyö nimenomaan toisiaan kuuntelevia voisi olla vuosikymmeniä varhai- soitindraamaa ajatellen. Viulun,
Baijerin radion sinfoniaorkesterin ja musiikkia yhteisistä näkemyksis- sempi. Vuonna 1946 valmistunut gamban ja basso continuon yh-
kanssa sujuu saumattomammin tä rakentavia kamarimuusikoita. pianokvartetto on yhtä lailla täysro- distelmä soi näissä teoksissa yh-
kuin aiemmat vedot Berliinissä ja Debussyn musiikki vaatii sitä joka manttinen koitos, kaukana syntyai- tä moniulotteisena kokoonpanona
Birminghamissa. Poissa on tähden- soinnullaan ja aistikkaalla käänteel- kansa karusta todellisuudesta. kuin jousikvartetti myöhempinä
televä mikrosäätäminen, ja joustava lään. Uhkea näyte ensembletyöstä Nykykuulijaa se tuskin haittaa. aikoina. Yhtye tavoittaa hienos-
temponkäsittely kertoo nyt vahvasta saadaan David Walterin Faunin Kvinteton taustalla ovat Hahnin so- ti Maraisin omintakeiset ideat ja
eläytymisestä. Loistokunnossa oleva iltapäivän kamarisovituksessa jousi- tapalveluksen kokemukset sisäisenä La Gammen kohtaukset virtaavat
müncheniläisorkesteri pursottaa ja puhallinkvintetille sekä harpulle kamppailuna, jonka paatosta hillit- vuolaina ja toisiinsa limittyen. So-
komeaa saundia ja valtaisaa yksilö- ja antiikkisymbaaleille. see harkittu tyylitietoisuus. Lempeä naatissa seuraavat toisiaan vakava
osaamista sydämensä kyllyydestä. Ennen kuolemaansa Debus- melodisuus hallitsee myös neljän- arvokkuus, viehkeä kauneus ja her-
Rattle ei edelleenkään ole kapel- sy suunnitteli kuuden sonaatin sar- nesvuosisata myöhemmin valmis- syvä ilo. Bassogambojen ostinatosta
limestari, joka kaivaa Mahlerin yöl- jaa, joista valmistui levyllä kuultavat tunutta pianokvartettoa. Sen hidas syntyvä kellojen kumina kerää ym-
lisistä visioista etualalle angstin ja kolme. Stephane Conley ja Alas- osa on varmaan suloisinta musiik- pärilleen muunnelmia, joissa ku-
uhkan. Eeppisestä avausosasta pus- tair Beatson viulusonaatissa sekä kia, mitä sodan jälkeen syntyi. Ka- vastuu 1700-luvun alun elämän
kee läpi optimismi, ja ensimmäinen Adrian Brendel ja Simon Craw- leidoscope-kamarikollektiivin levyllä kiertokulku. Ricercarin äänitys tu-
Nachtstück-osa kohtaa salaperäiset ford-Phillips sellosonaatissa tuovat kamariteoksia täydentää kimppu kee taidokasta, rikkaasti ja tasapai-
näkynsä enemmän uteliaana kuin tavallista vahvemmin esiin teos- Hahnin lauluja pianisti Tom Pos- noisesti soivaa yhtyettä. ■
pelokkaana. Scherzossa tanssivat ten omintakeiset piirteet ja inspi- terin sovituksina tenorille ja jousi- ANTTI HÄYRYNEN
88 RONDO 4|2025