Page 84 - RONDO 04
P. 84

ESITYKSET







          muistaminen

                                                                                                             © MITRO HÄRKÖNEN
          on poikkeus





          Ryhmäteatteri: Se saattaa olla   Ellin luoma fiktio peilailee hä-
          ihminen. Käsikirjoitus Marjo Niemi.   nen elämänsä konflikteja. Ker-
          Dramaturgit Heini Junkkaala sekä   tomus Maria nimisestä naisesta
          Elina Snicker ja Antti Hietala.   (Annimaria Fabritius), joka
          Ohjaus Anna Jaanisoo, pukusuun-  löydetään meren rantaan huuh-
          nittelu Hilla Ruuska, valosuunnittelu   toutuneena ja kaiken unohtunee-
          Ville Mäkelä.                na, saa vastaparikseen Jauhosen,
                                       joka pyrkii ottamaan selvää siitä,
          r        YHMÄTEATTERIN       kuka nainen on. Robin Svarts-
                                       strömin esittämä lääkäri Mauri
                    Se saattaa olla ihminen
                                       Nastola pyrkii hoitamaan Ma-
                   käsittelee Suomen mit-
                   takaavassa harvinaisen
                                       Maria on Ellille kuolleen ystävän
          monikerroksisesti eurooppalais-  riaa ja auttaa tätä muistamaan.
          ta identiteettiä ja sen historiallista   vaihtoehtoinen tapa olla olemas-
          lastia yksilössä. Muistin tila sekä   sa, mutta samalla fiktion hah-
          muistin merkitys yksilölle ja kan-  mojen repliikkeihin kätkeytyy
          sakunnalle kulkevat näytelmän   laajempi eksistentiaalinen poh-
          teemoina jättäen katsojan pohti-  dinta Euroopan kansalaisen vas-
          maan historian perintöä.     tuusta historian kauheuksiin.
             Esitys alkaa siitä, kun päähen-  Näyttämön etualalla koko en-
          kilö Elli (Laura Rämä) odot-  semble musisoi ja tuottaa näyt-
          taa lääkärin (Minna Suuronen)   tämölle äänimaisemaa, kuten
          vastaanotolle pääsyä. Hän on sa-  vastaanottoaulan ääniä. Äänen
          tuttanut kätensä tippuessaan ys-  tuottamisessa on jotain samaa
          tävänsä Sonjan hautaan. Sonjan   kuin brittiohjaaja Katie Mitc-
          kuolema on järkyttänyt Ellin ja   hellin teoksissa, joissa vaikutel-
          Sonjan veljen Samin (Anssi Nie-  ma elokuvan tarkasta realismis-
          mi) elämää. Elli pyrkii käsittele-  ta tuotetaan lavan ulkopuolella
          mään ja järkeistämään ystävän   tuotettavilla ääniefekteillä ja
          menetystä kirjoittamansa romaa-  repliikeillä. Ryhmäteatterin
          nin fiktion kautta.          esityksessä käytetään äänen tuot-
             Marjo Niemen teksti on ti-  tamiseen kuitenkin vain soittimia
          heää, vaikka se on samalla hyvin   eikä pyritä ”säestämään” kaikkea
          pelkistettyä. Yksittäisiä lauseita te-  näyttämön toimintaa.   Annimaria Fabritius ja Robin Svartström Ryhmäteatterin
                                                                   Se saattaa olla ihminen -esityksessä.
          kisi mieli jäädä makustelemaan   Päämäärä vaikuttaa joka ta-
          ja seuraamaan niiden viitoittamia   pauksessa samankaltaiselta kuin
          ajatusketjuja. Virketasolla liiku-  Mitchellin ohjauksissa – vahvis-
          taan samanaikaisesti sekä päähen-  taa näkökulmahenkilön sisäisen   eri kerronnan tasoja järjestyksessä,   sullottu koko materiaalinen hen-
          kilön elämän että tämän luoman   maailman välittymistä katsojal-  tuntuu kokonaisuus jäävän hie-  kilöhistoria, lopputulos muistut-
          fiktion tasolla. Lisäksi sanoman   le. Erona se, että Ryhmäteatterin   man puolitiehen, kun elementtejä   taa kaatopaikkaa. Ellille omat
          monimerkityksellisyys luo suu-  ensemble ei pyri äärimmäiseen   on niin paljon.      juuret saattavat suuressa mitta-
          rempia yhteyksiä eurooppalaiseen   realismiin. Välillä musisoinnin   K Rasilan lavastus yhdessä   kaavassa näyttää varsin harmitto-
          historiaan ja ihmisten toimintaan   viheltävät äänet viiltävät katso-  Ville Mäkelän valosuunnittelun   milta verrattuna ystävään, jonka
          sekä menneessä että nykyajassa.   jan korvissa, kun päähenkilön   kanssa rakentavat erityisesti esi-  suvun mittava varallisuus on syn-
             Kerrontarakenteet synnyttävät   sisäinen konflikti lähenee huip-  tyksen toiselle puoliskolle maagisia   tynyt historian hirmuteoista
          kaikuja toisiinsa, ja tuntuu mah-  puaan. Kohtaukseen liittyvä ääni   näyttämökuvia, jotka kurottavat   hyötymällä. Kuitenkin Ellin men-
          dottomalta selvittää lauseiden   fyysistyy uudella tavalla, kun se   näyttämön halki ja ravistavat hah-  neisyyteen liittyvä perheväkivalta
          rihmastoa yhdellä katsomisker-  tuotetaan lavan ulkopuolella.   mojen psykologiaa. Etenkin Ellin   on henkilökohtaisella tasolla mit-
          ralla. ”Unohtaminen on pahan   Esimerkiksi haitarista lähtevä   äidin kodin roskasta tursuava ja   tava tragedia. Mitä kaikkea ny-
          moottori” tai ”miksi me ei saada   huokaus kuulostaa hengityksel-  hyökyvä huone saa aikaan katso-  kyihminen yrittääkään unohtaa
          mitään aikaan” ovat lausahduk-  tä, mutta hengityksen akti tun-  jassa kylmiä väreitä.   selviytyäkseen – onko muistami-
          sia, joiden mittakaavat vaihtelevat   tuu korostetulta efektin ansiosta.   Muistamiseen liittyy kysymys   nen poikkeus? ■
          näyttämön tajunnan tilassa.  Vaikka Jaanisoo pitää hienosti   luokasta. Vaikka huoneeseen on     LEENA KÄRKKÄINEN


         84     RONDO    4|2025
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89