Page 80 - RONDO 04
P. 80

ESITYKSET





                                         kylmäävä



                                         vallankumous

                                         oopperassa ja


                                         teatterissa






                                                                                                                             KUVAT © MIKKI KUNTTU / SUOMEN KANSALLISTEATTERI










          Eläinten vallankumous Kansallis-
          oopperassa. Musiikki Alexander
          Raskatov, musiikinjohto Bessem
          Akiki, ohjaus Damiano Michieletto,
          uusintaohjaus Meisje Barbara
          Hummel, lavastus Paolo Fantin,
                                      Kansallisteatterin versiossa Eläinten vallankumouksesta vangit istuvat toisiinsa kahlittuina.
          puvut Klaus Bruns, valaistus
          Alessandro Carletti, koreografia
          Thomas Wilhelm. Solistit, Kansallis-
          oopperan kuoro ja orkesteri ja   nykypäivään siitä vedetään.  roivat niin eri keinoin. Mutta   män kauemmaksi ei bel cantos-
          Sibelius-lukion diskanttikuoro.  Ei, Putinia ei nähdä näyttä-  kokonaiselämyksenä Kansallis-  ta pääse.
                                      möllä, ja oopperassa luetaan yhä   teatterin esitys oli intensiivisempi   Orkesteriosuus on lyhytjän-
          Eläinten vallankumous Kansallis-  painokoneen puskemaa Prav-   ja kuristavampi, kun taas oop-  nitteistä ja terävästi leikkaa-
          teatterissa. Ohjaus ja dramatisointi   daa eikä Trumpin Truth Socia-  perassa laaja tyyliskaala ja irrot-  vaa, ja lainauksia on paljon,
          Michael Baran, lavastus ja puvut   lia. Ei osoittelu ole tarpeenkaan,   televa ote korostivat tematiikan   mm. Bellinin Normaa, Shosta-
          Tarja Simone, valot ja videot Mikki   sillä sanoma kyllä käy ilmi muu-  monimuotoisuutta ja mustaa   kovitshin viidettä sinfoniaa ja
          Kunttu, musiikki Juhani Nuorvala.  tenkin: miten vallanhimo alkaa   huumoria.        repäisevää foxtrotia. Mitä ihmis-
                                                                      Teatteriesitys on vakava,
                                      jäytää ihanteita. Kansallisteatteris-
                                                                                               mäisemmiksi eläimet tulevat, si-
         k         ANSALLISILLA       sa lopputulos on niinkin karu kuin   staattinen ja jopa opettavainen   tä melodisempaa musiikki on.
                                                                                               Toisaalta se on myös sitä tylsem-
                                      alistettujen joutuminen kaasukam-
                                                                   liitutaululle raapusteluineen.
                   näyttämöillä on nyt
                                                                   Orwellin tekstin faabelimaisuus
                                      mioon. Oopperassa loppu jää auki.
                                                                                               pää onttoine vallankumouslau-
                   menossa tuplasti tota-
                                        Sanoma pureekin yhtä lailla,
                   litarismin, korruption,
                                                                   Toisaalta Baranin eheästä dra-
                                                                                               muun muassa laajennettu per-
          syrjinnän ja hyväksikäytön me-  mutta nähtävät versiot ovat hyvin   ja huumori jäivät sivummalle.   luineen. Orkesteriin kuuluvat
          kanismien analyysejä, kun sekä   erilaisia – tyyliltään jopa vastakoh-  matisoinnista ooppera olisi voi-  kussio-osasto, saksofonit, basso-
          Kansallisteatteri että Kansallis-   taisia. Michael Baranin ohjaus   nut ottaa oppia, sillä se hieman   ja sähkökitarat sekä cimbalom.
          ooppera ovat tarttuneet George   Kansallisteatteriin on minimalis-  hajoaa loppua kohti.  Kapellimestari Bassem Aki-
          Orwellin vuonna 1945 julkais-  tinen ja ankara: eläinnaamioil-  Silti se tapa, jolla Raskatov   ki eritteli yksityiskohtien kirjon
          tuun klassikkoon Eläinten vallan-  la ei leikitä, vaan elinkautisvangit   valjastaa kaikki musiikkiteatte-  tarkasti ja loi esitykseen suuren
          kumous.                     kertovat kahlehdittuina tarinaa.   rin keinot käyttöön, on esitykse-  energialatauksen.
            Faabeli kertoo eläinfarmis-  Alexander Raskatovin ooppera   nä vaikuttavaa. Esikuvina ovat   Kummassakin esityksessä
          ta, jonka eläimet syrjäyttävät   taas on maksimalistinen: eläimelli-  olleet paitsi Shostakovitshin   kauaksi jäävät Orwellin brittiläi-
          isäntänsä ja muodostavat ani-  sestä mellastuksesta otetaan kaikki   Nenä ja Schittken Elämää idi-  set maatilat, sillä Kansallisteat-
          malismin aatetta noudattavan yh-  irti, ja Damiano Michieletton   ootin kanssa, myös Ligetin Suuri   terissa tapahtumapaikkana on
          teisön, jossa kaikkien eläinten   ohjaus korostaa karnevalistista vai-  makaaberi. Ligetin tapaan Raska-  vankila ja oopperassa teurasta-
          tulisi olla tasa-arvoisia mutta joka   kutelmaa.         tov käyttää äärimmäisiä vokaali-  mo. Kumpikin luo tarkoitukselli-
          suistuu sikojen diktatuuriin. Piikki   Vertailu on tietenkin vaikeaa,   sia keinoja: koloratuurit, huudot,   sen ahdistavan olon. Teatterissa
          oli suoraan kohdistettu Stalinin   koska pieneen tilaan (Taivassali)   määkimiset, hirnumiset ja röh-  vangit vertautuvat tuotantoeläin-
          Neuvostoliittoon, ja olikin jännit-  tehty kompakti teatteri ja jättiko-  kimiset sysäävät laulajat taatusti   ten kohtaloon, ja oopperassa
          tävää nähdä, millaisia yhteyksiä   neistolla toimiva ooppera ope-  ulos mukavuusalueiltaan. Tä-  roikkuvat häkit ja ruhot sekä li-
         80     RONDO    4|2025
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85