Page 80 - RONDO 04
P. 80
ESITYKSET
kylmäävä
vallankumous
oopperassa ja
teatterissa
KUVAT © MIKKI KUNTTU / SUOMEN KANSALLISTEATTERI
Eläinten vallankumous Kansallis-
oopperassa. Musiikki Alexander
Raskatov, musiikinjohto Bessem
Akiki, ohjaus Damiano Michieletto,
uusintaohjaus Meisje Barbara
Hummel, lavastus Paolo Fantin,
Kansallisteatterin versiossa Eläinten vallankumouksesta vangit istuvat toisiinsa kahlittuina.
puvut Klaus Bruns, valaistus
Alessandro Carletti, koreografia
Thomas Wilhelm. Solistit, Kansallis-
oopperan kuoro ja orkesteri ja nykypäivään siitä vedetään. roivat niin eri keinoin. Mutta män kauemmaksi ei bel cantos-
Sibelius-lukion diskanttikuoro. Ei, Putinia ei nähdä näyttä- kokonaiselämyksenä Kansallis- ta pääse.
möllä, ja oopperassa luetaan yhä teatterin esitys oli intensiivisempi Orkesteriosuus on lyhytjän-
Eläinten vallankumous Kansallis- painokoneen puskemaa Prav- ja kuristavampi, kun taas oop- nitteistä ja terävästi leikkaa-
teatterissa. Ohjaus ja dramatisointi daa eikä Trumpin Truth Socia- perassa laaja tyyliskaala ja irrot- vaa, ja lainauksia on paljon,
Michael Baran, lavastus ja puvut lia. Ei osoittelu ole tarpeenkaan, televa ote korostivat tematiikan mm. Bellinin Normaa, Shosta-
Tarja Simone, valot ja videot Mikki sillä sanoma kyllä käy ilmi muu- monimuotoisuutta ja mustaa kovitshin viidettä sinfoniaa ja
Kunttu, musiikki Juhani Nuorvala. tenkin: miten vallanhimo alkaa huumoria. repäisevää foxtrotia. Mitä ihmis-
Teatteriesitys on vakava,
jäytää ihanteita. Kansallisteatteris-
mäisemmiksi eläimet tulevat, si-
k ANSALLISILLA sa lopputulos on niinkin karu kuin staattinen ja jopa opettavainen tä melodisempaa musiikki on.
Toisaalta se on myös sitä tylsem-
alistettujen joutuminen kaasukam-
liitutaululle raapusteluineen.
näyttämöillä on nyt
Orwellin tekstin faabelimaisuus
mioon. Oopperassa loppu jää auki.
pää onttoine vallankumouslau-
menossa tuplasti tota-
Sanoma pureekin yhtä lailla,
litarismin, korruption,
Toisaalta Baranin eheästä dra-
muun muassa laajennettu per-
syrjinnän ja hyväksikäytön me- mutta nähtävät versiot ovat hyvin ja huumori jäivät sivummalle. luineen. Orkesteriin kuuluvat
kanismien analyysejä, kun sekä erilaisia – tyyliltään jopa vastakoh- matisoinnista ooppera olisi voi- kussio-osasto, saksofonit, basso-
Kansallisteatteri että Kansallis- taisia. Michael Baranin ohjaus nut ottaa oppia, sillä se hieman ja sähkökitarat sekä cimbalom.
ooppera ovat tarttuneet George Kansallisteatteriin on minimalis- hajoaa loppua kohti. Kapellimestari Bassem Aki-
Orwellin vuonna 1945 julkais- tinen ja ankara: eläinnaamioil- Silti se tapa, jolla Raskatov ki eritteli yksityiskohtien kirjon
tuun klassikkoon Eläinten vallan- la ei leikitä, vaan elinkautisvangit valjastaa kaikki musiikkiteatte- tarkasti ja loi esitykseen suuren
kumous. kertovat kahlehdittuina tarinaa. rin keinot käyttöön, on esitykse- energialatauksen.
Faabeli kertoo eläinfarmis- Alexander Raskatovin ooppera nä vaikuttavaa. Esikuvina ovat Kummassakin esityksessä
ta, jonka eläimet syrjäyttävät taas on maksimalistinen: eläimelli- olleet paitsi Shostakovitshin kauaksi jäävät Orwellin brittiläi-
isäntänsä ja muodostavat ani- sestä mellastuksesta otetaan kaikki Nenä ja Schittken Elämää idi- set maatilat, sillä Kansallisteat-
malismin aatetta noudattavan yh- irti, ja Damiano Michieletton ootin kanssa, myös Ligetin Suuri terissa tapahtumapaikkana on
teisön, jossa kaikkien eläinten ohjaus korostaa karnevalistista vai- makaaberi. Ligetin tapaan Raska- vankila ja oopperassa teurasta-
tulisi olla tasa-arvoisia mutta joka kutelmaa. tov käyttää äärimmäisiä vokaali- mo. Kumpikin luo tarkoitukselli-
suistuu sikojen diktatuuriin. Piikki Vertailu on tietenkin vaikeaa, sia keinoja: koloratuurit, huudot, sen ahdistavan olon. Teatterissa
oli suoraan kohdistettu Stalinin koska pieneen tilaan (Taivassali) määkimiset, hirnumiset ja röh- vangit vertautuvat tuotantoeläin-
Neuvostoliittoon, ja olikin jännit- tehty kompakti teatteri ja jättiko- kimiset sysäävät laulajat taatusti ten kohtaloon, ja oopperassa
tävää nähdä, millaisia yhteyksiä neistolla toimiva ooppera ope- ulos mukavuusalueiltaan. Tä- roikkuvat häkit ja ruhot sekä li-
80 RONDO 4|2025