Page 79 - RONDO 04
P. 79
TOUKOKUU
arviot
ESITYKSET KIRJAT CD DVD
© MELINDA NÄSÄNEN
Tanssijoiden ja kokeneiden tango-
muusikoiden yhteistyö tuotti hienoa
hedelmää Piazzolla-illassa.
tangon hurmaa Erkko-salin lava on mus- reografiat muuttuivat hetkessä pi-
nykytanssissa ta, vain orkesterin varjot piirty- dätettyyn intohimoon, ylväisiin
vät heikossa valossa takaseinän
asentoihin nopeine käännöksi-
kankaaseen. Heiskanen lausuu neen, kiertoineen, taivutuksi-
kolme maagisen realismin ar- neen. Tanssijat elivät Piazzollan
Glims & Gloms ja Guardia Nueva: toria elää nykypäivässäkin, mutta gentiinalaistähden Jorge Luis musiikissa ja tulkitsivat sitä tai-
Piazzolla-ilta. Koreografia Tuomo samalla kaikki muuttuu vääjää- Borgesin arvoituksellisista ru- dolla. Jazzahtavat kappaleet ny-
Railo. Kapellimestari Raimo Vertai- mättä. noista, minkä jälkeen orkesteri ansseineen ja kestovaihteluineen
nen. Valot Ville Virtanen. Puvut Nina Piazzolla-ilta juhlisti tanssi- alkaa soittaa. Taustalle heijastuu soivat myös tanssivissa kehoissa.
Ukkonen. Ensi-ilta Tanssin talon teatteri Glims & Glomsin 25:ttä tyylitelty video hylätyistä raken- Oli ilo seurata esimerkiksi Jus-
Erkko-näyttämöllä 3.4. vuotta. Ison orkesterin kanssa nuksista, joiden lattioita ja seiniä si Väänäsen pakotonta ja joten-
luonto on valtaamassa. Maise-
kin itsestäänselvää tulkintaa sekä
a RGENTIINALAINEN yleensä erityisherkkua. Elävää mu- maan on animoitu leikkisä ket- Sanna Henton levollista taitoa.
esiintyminen onkin tanssiryhmille
tu ja myöhemmin suurisarvinen
Taru Kosken ja Paavali Kärk-
siikkia Glims & Glomsin tanssite-
tango ja nykytanssi ovat
kauris, joka lopulta pudottaa sar-
käisen energia siirtyi katsomoon-
oksissa kuullaan silti usein. Tanssin
kuin vesi ja öljy, ne eivät
tahdo sekoittua vaikka
energiaa pursuavan lateksihousui-
Kris Keräsen ja Tuomo
kuinka vispaisi. Tango vaatii tans- talossa nähtiin pari vuotta sitten vikruununsa. kin. Ja jo pelkkä puvustus nosti
upea Bach-projekti, joka tanssit-
sijoille korkokengät, nykytanssiin tiin pianisti Risto Laurialan soit- Railon video oli kaunis, mutten sen Kasperi Kolehmaisen kor-
ne taas eivät oikein sovi”, kuvailee tamiin Goldberg-muunnelmiin. osannut liittää sitä esityksen mui- kosaappaissaan esiin viimeisen
koreografi Tuomo Railo Tans- Tällä kertaa oltiin siis argen- hin elementteihin. Avain saattaa kappaleen ihmiskirjosta.
sin talon esittelyvideolla. Glims & tiinalaisen Astor Piazzollan löytyä laulujen sanoista, mutta Jonkunlainen ympyrä täs-
Glomsin ja 16-henkisen tango-or- (1921–1992) musiikin äärellä. Hä- kertakuulemalta niistä ehti tun- sä musiikillisessa ja tanssillisessa
kesterin Piazzolla-illassa nämä toi- nen kehittämänsä tango nuevo nistaa lähinnä ihmiselämää suu- fuusiossa sulkeutuu, kun tumma-
siaan vierastavat lajit puhuivat sekoittaa perinteiseen argentii- rempia tunnelmia. sävyisiä lauluja tulkinnut Simo
kuitenkin samaa kieltä. Tangon sy- nalaiseen tangoon elementtejä Kun tanssijat pyrähtivät näyt- Heiskanen tanssii hevospäisen
ke kulki tanssijoiden kehoissa, nyky- erityisesti jazzista ja taidemusii- tämölle, näimme vaihtuvien Tuomo Railon kanssa elegantin
tanssin hengittävät, maaduttuneet kista. Keskipohjalainen Guardia kappaleiden mukana sulavasti tangon. Hullu rakkaus, kurjat ka-
ja aikaa ottavat linjat asettuivat Nueva tulkitsi Piazzollan musiik- toisiaan seuraavia ryhmäkoreo- dut ja kaipaus saivat seurakseen
staccaton päälle kellumaan. kia Raimo Vertaisen johdolla, grafioita ja paritanssia. Moneen myös huumorin. Buenos Airesin
Yleisö eli hetken Buenos Aire- ja laulusolistina esiintyi Glims & suuntaan elävää keskivartaloa, köyhillä kaduilla elämä on moni-
sin kaduilla ja kahviloissa, tangon Glomsin toinen perustaja Simo suuria käsiä ja maasta nousevia väristä. ■
menneessä ja nykyhetkessä. His- Heiskanen. hyppyjä käyttävät nykytanssiko- MINNA TAWAST
RONDO 4|2025 79