Page 82 - RONDO 04
P. 82

ESITYKSET


                                                                                 KUVAT © AKI LOPONEN /LKT



          verevää menoa

          niskavuorella





          Hella Wuolijoki: Niskavuoren Heta   selväksi, että näytelmä kertoo kai-
          Lahden kaupunginteatterin suurella   kesta muusta kuin tuhosta. Akus-
          näyttämöllä. Sovitus, ohjaus ja   tin pesänselvitys osoittaa hiljaista
          lavastus Mikko Roiha. Pukusuun-  voittokulkua, jossa entinen ren-
          nittelu Riitta Röpelinen, valosuun-  ki on parin vuosikymmenen aika-
          nittelu Kari Laukkanen, äänisuun-  na noussut pitäjän mahtimiesten
          nittelu Tatu Virtamo ja naamioinnin   joukkoon.
                                         Roiha rakentaa esityksen an-
          suunnittelu Eija Nurminen.  karasti riisuttuun skenografiaan.   Annukka Blomberg
          j    OS EREHTYY luule-      Lavastuksen yksinkertainen esi-  ja Tapani Kalliomäki
                                                                  näyttelevät Hetaa
               maan, että Hella Wuoli-
                                      nemaailma ja valtavat liikkuvat
                                                                  ja Akustia Lahden
               joen Niskavuoren Heta on jo
                                      seinäelementit kertovat pelkis-
                                                                  kaupunginteatterin
               loppuun näytelty, kannat-
                                      traditionaalinen tupamiljöö. Polt-
               taa suunnata tiensä Lah-  tyneisyydessään enemmän kuin   tuoreessa Wuolijoki-
                                                                  tulkinnassa.
          den kaupunginteatteriin. Mikko   topisteeseen kohoaa kaiken aikaa
          Roihan dynaaminen ja moneen   näyttelijäntyö toisaalta vankkoina
          suuntaan avautuva ohjaus osoit-  keskusrooleina, toisaalta yhteisön
          taa vakuuttavasti, että vuonna   säröjä ja ristiriitoja ilmentävinä
          1950 kantaesityksensä saanut näy-  joukkokohtauksina.
          telmä on jatkuvasti valmis uusille   Koko sarjan tapahtumien hen-
          lähestymistavoille ja tuoreille tul-  kilö- ja tapahtumakronologias-
          kinnoille.                  sa Niskavuoren Heta asettuu toiseksi
            Suotta ei ole sanottu, että Nis-  Niskavuoren nuoren emännän ja Nis-
          kavuoren Heta on suomalaisen kir-  kavuoren naisten väliin. On hyvä
          jallisuuden oivallisimpia draamoja   muistaa, miten keskeinen Hetan
          ja että sen toinen keskeinen hen-  väkevä henkilöhahmo on jo Niska-
          kilökuva, Akusti, on koko Nis-  vuoren nuoren emännän eräissä koh-
          kavuori-sarjan paras miesrooli.   tauksissa.
          Tämänkin Lahden kaupunginte-   Kirjoittamisjärjestyksessä Nis-
          atterin tulkinta osoittaa kiistatto-  kavuoren Heta on viidestä (tai kuu-
          masti.                      desta, jos Juurakon Hulda lasketaan
            Eikä nimirooli nytkään jää pii-  mukaan) tekstistä toiseksi viimei-
          ruakaan heikommaksi. Ei ole   nen ennen näytelmää Entäs sitten,   Myös pyssyt paukkuvat Niskavuorella sisällissodan pyörteissä.
          sattuma, että eräässä Heta-näy-  Niskavuori?, jonka kantaesitys val-
          telmän vallesmannin repliikissä,   mistui vuonna 1953.   nukka Blombergin nimihenkilö   nöitä. Kohokohtansa jännitteet
          myös Lahdessa, mainitaan Min-  Heta-näytelmän tapahtumien   on jylhistä jylhin, jyrkistä jyrkin,   saavuttavat Akustin ja Siipirikon
          na Canthin Työmiehen vaimo.  kaari ulottuu 1880-luvun lopul-  taipumattomista taipumattomin.   askarruttavassa kuolemantanssis-
            Niskavuoren Heta on jo ajat sitten   ta 1920-luvun alkupuolelle. Wuo-  Tapani Kalliomäen Akusti kas-  sa, joka tehokkaalla tavalla sitoo
          löytänyt perustellun paikkansa yh-  lijoen (1886 ‒ 1954) merkittävin   vaa samaan aikaan sovittelevuu-  yhteen henkilökohtaiset ja sosi-
          tenä kotimaisen näytelmäkirjalli-  Niskavuori-aiheinen artikkeli il-  teen ja päättäväisyyteen, joka saa   aaliset kerrokset.
          suuden komeimmista draamoista.   mestyi Teatteri-lehden numerossa   vakuuttavat yhteiskunnalliset läh-  Yhtä paljon kerroksia ehtii si-
          Semmoiseksi se osoittautuu myös   3/1953 otsikolla Jäähyväiset Niska-  tökohtansa vuoden 1918 tapahtu-  sältyä Tomi Enbuskan Jaak-
          Mikko Roihan tarkkaan analysoi-  vuorelle. Kun Wuolijoki tähdentää   missa; tämä jakso on muutenkin   ko-pojan ja hänen biologisen
          tuna ohjauksena Lahden kaupun-  seurustelleensa niskavuorelaisten-  Roihan ohjauksen viiltävimpiä ja   isänsä Santerin (Mikko Pörhö-
          ginteatterin suurella näyttämöllä.  sa kanssa parikymmentä vuotta,   toteutukseltaan teatterillisimpia.  lä) suhteeseen. Akusti ja Heta
            Niskavuori-sarjan esitysperin-  hän luonnehtii hiukan surullisesti   Kun Heta rankaisee itseään   tietävät, kyläyhteisö tietää, val-
          teessä Lahden Heta ei kuitenkaan   ja monimielisesti: ”Kun olen sisäises-  nuoruutensa erehdyksestä, joka oli   pas katsojakin tietää jo alusta pi-
          toista vanhaa ja totuttua, vaan et-  tä pakosta kirjoittanut, vastaten kysy-  merkinnyt väärää valintaa ja har-  täen ‒ silti heidän toimissaan
          siytyy tyystin omanlaiseensa tul-  myksiin, jotka yksi näytelmä toisensa   haan ajautumista, hän vie taipu-  kiteytyy se, mikä teatterissa on
          kintaan Muumäen Akustin ja   jälkeen on herättänyt, on koko sarja pal-  mattomuutensa äärimmilleen.  parasta: kätketty, salattu.
          Niskavuoren Hetan liitosta, joka   jon menettänyt.”        Koska Siipirikko on tässä esi-  Juuri kätkettyä ja salattua lä-
          aluksi näyttää tuhoon tuomitulta.  Lahden kaupunginteatterin   tyksessä mies, Veeti Vekolan   hestyessään teatteri on aina
            Viimeisiin kohtauksiin tulta-  Niskavuoren Heta on verevien roo-  erinomainen näyttelijäntyö sätei-  omimmillaan. ■
          essa on käynyt vääjäämättömän   litöiden ankara kokonaisuus. An-  lee ympäristöönsä sähköä ja kipi-  JOUKO GRÖNHOLM


          82     RONDO    4|2025
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87