Page 82 - RONDO 04
P. 82
ESITYKSET
KUVAT © AKI LOPONEN /LKT
verevää menoa
niskavuorella
Hella Wuolijoki: Niskavuoren Heta selväksi, että näytelmä kertoo kai-
Lahden kaupunginteatterin suurella kesta muusta kuin tuhosta. Akus-
näyttämöllä. Sovitus, ohjaus ja tin pesänselvitys osoittaa hiljaista
lavastus Mikko Roiha. Pukusuun- voittokulkua, jossa entinen ren-
nittelu Riitta Röpelinen, valosuun- ki on parin vuosikymmenen aika-
nittelu Kari Laukkanen, äänisuun- na noussut pitäjän mahtimiesten
nittelu Tatu Virtamo ja naamioinnin joukkoon.
Roiha rakentaa esityksen an-
suunnittelu Eija Nurminen. karasti riisuttuun skenografiaan. Annukka Blomberg
j OS EREHTYY luule- Lavastuksen yksinkertainen esi- ja Tapani Kalliomäki
näyttelevät Hetaa
maan, että Hella Wuoli-
nemaailma ja valtavat liikkuvat
ja Akustia Lahden
joen Niskavuoren Heta on jo
seinäelementit kertovat pelkis-
kaupunginteatterin
loppuun näytelty, kannat-
traditionaalinen tupamiljöö. Polt-
taa suunnata tiensä Lah- tyneisyydessään enemmän kuin tuoreessa Wuolijoki-
tulkinnassa.
den kaupunginteatteriin. Mikko topisteeseen kohoaa kaiken aikaa
Roihan dynaaminen ja moneen näyttelijäntyö toisaalta vankkoina
suuntaan avautuva ohjaus osoit- keskusrooleina, toisaalta yhteisön
taa vakuuttavasti, että vuonna säröjä ja ristiriitoja ilmentävinä
1950 kantaesityksensä saanut näy- joukkokohtauksina.
telmä on jatkuvasti valmis uusille Koko sarjan tapahtumien hen-
lähestymistavoille ja tuoreille tul- kilö- ja tapahtumakronologias-
kinnoille. sa Niskavuoren Heta asettuu toiseksi
Suotta ei ole sanottu, että Nis- Niskavuoren nuoren emännän ja Nis-
kavuoren Heta on suomalaisen kir- kavuoren naisten väliin. On hyvä
jallisuuden oivallisimpia draamoja muistaa, miten keskeinen Hetan
ja että sen toinen keskeinen hen- väkevä henkilöhahmo on jo Niska-
kilökuva, Akusti, on koko Nis- vuoren nuoren emännän eräissä koh-
kavuori-sarjan paras miesrooli. tauksissa.
Tämänkin Lahden kaupunginte- Kirjoittamisjärjestyksessä Nis-
atterin tulkinta osoittaa kiistatto- kavuoren Heta on viidestä (tai kuu-
masti. desta, jos Juurakon Hulda lasketaan
Eikä nimirooli nytkään jää pii- mukaan) tekstistä toiseksi viimei-
ruakaan heikommaksi. Ei ole nen ennen näytelmää Entäs sitten, Myös pyssyt paukkuvat Niskavuorella sisällissodan pyörteissä.
sattuma, että eräässä Heta-näy- Niskavuori?, jonka kantaesitys val-
telmän vallesmannin repliikissä, mistui vuonna 1953. nukka Blombergin nimihenkilö nöitä. Kohokohtansa jännitteet
myös Lahdessa, mainitaan Min- Heta-näytelmän tapahtumien on jylhistä jylhin, jyrkistä jyrkin, saavuttavat Akustin ja Siipirikon
na Canthin Työmiehen vaimo. kaari ulottuu 1880-luvun lopul- taipumattomista taipumattomin. askarruttavassa kuolemantanssis-
Niskavuoren Heta on jo ajat sitten ta 1920-luvun alkupuolelle. Wuo- Tapani Kalliomäen Akusti kas- sa, joka tehokkaalla tavalla sitoo
löytänyt perustellun paikkansa yh- lijoen (1886 ‒ 1954) merkittävin vaa samaan aikaan sovittelevuu- yhteen henkilökohtaiset ja sosi-
tenä kotimaisen näytelmäkirjalli- Niskavuori-aiheinen artikkeli il- teen ja päättäväisyyteen, joka saa aaliset kerrokset.
suuden komeimmista draamoista. mestyi Teatteri-lehden numerossa vakuuttavat yhteiskunnalliset läh- Yhtä paljon kerroksia ehtii si-
Semmoiseksi se osoittautuu myös 3/1953 otsikolla Jäähyväiset Niska- tökohtansa vuoden 1918 tapahtu- sältyä Tomi Enbuskan Jaak-
Mikko Roihan tarkkaan analysoi- vuorelle. Kun Wuolijoki tähdentää missa; tämä jakso on muutenkin ko-pojan ja hänen biologisen
tuna ohjauksena Lahden kaupun- seurustelleensa niskavuorelaisten- Roihan ohjauksen viiltävimpiä ja isänsä Santerin (Mikko Pörhö-
ginteatterin suurella näyttämöllä. sa kanssa parikymmentä vuotta, toteutukseltaan teatterillisimpia. lä) suhteeseen. Akusti ja Heta
Niskavuori-sarjan esitysperin- hän luonnehtii hiukan surullisesti Kun Heta rankaisee itseään tietävät, kyläyhteisö tietää, val-
teessä Lahden Heta ei kuitenkaan ja monimielisesti: ”Kun olen sisäises- nuoruutensa erehdyksestä, joka oli pas katsojakin tietää jo alusta pi-
toista vanhaa ja totuttua, vaan et- tä pakosta kirjoittanut, vastaten kysy- merkinnyt väärää valintaa ja har- täen ‒ silti heidän toimissaan
siytyy tyystin omanlaiseensa tul- myksiin, jotka yksi näytelmä toisensa haan ajautumista, hän vie taipu- kiteytyy se, mikä teatterissa on
kintaan Muumäen Akustin ja jälkeen on herättänyt, on koko sarja pal- mattomuutensa äärimmilleen. parasta: kätketty, salattu.
Niskavuoren Hetan liitosta, joka jon menettänyt.” Koska Siipirikko on tässä esi- Juuri kätkettyä ja salattua lä-
aluksi näyttää tuhoon tuomitulta. Lahden kaupunginteatterin tyksessä mies, Veeti Vekolan hestyessään teatteri on aina
Viimeisiin kohtauksiin tulta- Niskavuoren Heta on verevien roo- erinomainen näyttelijäntyö sätei- omimmillaan. ■
essa on käynyt vääjäämättömän litöiden ankara kokonaisuus. An- lee ympäristöönsä sähköä ja kipi- JOUKO GRÖNHOLM
82 RONDO 4|2025