Page 77 - RONDO 04
P. 77
Savonlinna International Music Academy
Ralf Gothóni, Artistic Chairman Kristian Attila, Artistic Director
In cooperation with Summer University of Savonlinna
and University of the Arts Helsinki / Sibelius Academy
Kolmannessa taitteessa Beethoven palaa alun Cre- Kesäkonsertit 2025
do-aiheeseen. Uskontunnustuksen pääkohdista Beethoven
painottaa uskoa yhteen Jumalaan (In unum Dominum) ja Py- 16.7. Viatcheslav Novikov (piano) – 60 vuotta konserttilavoilla
hään Henkeen (in Spiritum Sanctum), mutta jättää Nikean
uskontunnustuksen vähälle huomiolle ja Credo-huudah- 19.7. Ralf Gothóni (piano), Ana Chumachenco (viulu), Mark Gothóni
dusten varjoon. (alttoviulu) & Marko Ylönen (sello) – Kauko Sorjosen säätiön konsertti
Uskontunnustuksesta muotoiltu musiikillinen draa- 22. & 23.7. Baroque Opera Magic -esitys – Kohtauksia Händelin
ma huipentuu kaksoisfuugaan Et vitam venturi saeculi, jos- oopperoista, Musiikkiakatemian nuoret laulajat &
sa yhdistyy maallinen ja hengellinen tulevaisuuden näky. Savonlinna Baroque Ensemble, musiikin johto Petteri Pitko
Kuorokirjallisuuden massiivisimpiin kuuluva näytös kiih- 27.7. Melartinin syntymästä 150 vuotta -juhlakonsertti
tyy tempoltaan, laventuu solistien ja orkesterisoittimien Tuuli Takala (sopraano), Kristian Attila (piano),
rikastamaksi panoraamaksi, kiemurtelee kohti ajattomuut- Paavali Jumppanen (piano) & Mark Gothóni (viulu)
ta ja hiljentyy päätteeksi aavistamaan ”tulevan maailman 29. & 31.7. Mei-Ting Sun (piano)
elämää”. Avaruuteen räjähtävät kuoron kaksi Aamenta 30.7. Stella Tähtinen (sopraano), Luke Terence Scott (baritoni),
päättävät osan muodollisesti, mutta tulevaisuus jää kajas- Jyri Mishukov (piano) & Kristian Attila (piano)
tamaan jälkikaiussa.
Sanctus (”Pyhä”) liittyy liturgisesti ehtoolliseen, mystee- 1.8. Ilkka Kuusisto: Nainen kuin jäätynyt samppanja -ooppera.
Opera Nova: Annastiina Tahkola (mezzosopraano),
riin, jossa ihminen saa konkreettisen yhteyden Jumalaan, Hannu Hyttinen (tanssi) & Nova Ensemble -pianotrio.
syntinsä anteeksi ja lupauksen iankaikkisesta elämästä. Tilaisuudessa ennen esitystä muistellaan Ilkka Kuusistoa.
Beethovenille se on sisäistä tutkiskelua kuvastava hidas Katso lipunmyyntitiedot sekä kaikki noin 30 konserttia:
osa (Adagio), jossa vaimea soitinnus – viulujen sijaan jae- savonlinnamusicacademy.com
tut alttoviulut ja seremonialliset vasket – sekä soolokvartetti
korostavat intiimiyttä ja ihmeenomaisuutta. Tästä tunnel-
masta irtaantuvat ekstaattiset riemunpurkaukset Pleni sunt
coeli ja Hoosianna.
Benedictuksen (”Siunattu on hän, joka tulee Herran nimeen”)
edelle Beethoven säveltää itsenäisen orkesterikappaleen
(Sostenuto, ma non troppo), joka on hänen omaperäisimpiä
inspiraatioitaan. Se alkaa hämyisistä soinnuista ja avautuu
seestyneeseen näkyyn, jossa sooloviulu – rauhan kyyhkyn
tai kuolemattoman sielun symboli – laskeutuu puupuhal-
timien säestyksellä korkeuksista ja jatkaa soittoaan laulaji-
en tarttuessa siunauksen sanoihin. Tässä on messun herkkä
ydin, minkä vuoksi kohtaus saa polveilla yli horisontin.
Päätösnumero, Agnus Dei (”Jumalan karitsa”), on mes- Savonlinna Music Academy
sun ohjelmallisinta musiikkia. Beethoven varmistaa siinä,
mitä kuulijoiden tulisi viedä teoksesta mukanaan. Bassoso- XVIII Yösoitot -konserttisarja
listi muistuttaa synkässä h-mollissa syntien taakasta sekä
armon tarpeesta ja saa tukea valikoiduilta orkesterisoitti- Pyhien Sakariaan ja Elisabetin kirkossa
milta ja kuorolta. Kohtaus laajenee kaikkien vaimeasävyi- (ent. Pikkukirkko) Savonlinnassa
seksi anomukseksi. Dona nobis pacem (”Anna meille rauha”) heinäkuussa 2025
käynnistää aktiivisemman, rytmeiltään ja tempoiltaan
vaihtelevan taitteen. Mm. Sabine Kaipainen (traverso) & Jan Lehtola (cembalo),
Näiden sanojen yhteyteen Beethoven kirjoitti otsikon Seeli Toivio (sello & mezzosopraano), Katariina Selenius
”Rukous sisäisen ja ulkoisen rauhan puolesta”, jolla hän tähdensi (sello) & Santeri Rautiainen (kitara), Trio Tanguango
viestinsä merkitystä tässä ja nyt. Sisäinen rauha syntyy yh-
teydestä Jumalaan, mutta ulkoisesta rauhasta ihmiset ovat
yhdessä vastuussa. Sen vahvistaa orkesterin sotamusiikki –
kehiteltynä Haydnin messusta In illo tempore. Osan lopussa 2025
kuoron rauhanpyynnöt karkottavat sotaisat patarummun-
iskut, ja orkesteri muotoilee messulle retorisen loppurep-
liikin. 18. kerran järjestettävän festivaalin kesäohjelmassa ainutlaatuisia konsertteja
Juhlamessunsa arvosta vakuuttuneena Beethoven yritti Pielisen rannoilla – Kukkiva puu kahvilassa ja Pielisen museossa Lieksassa,
kaupata Missa solemnista Euroopan kuninkaallisille ja kus- Paaterin erämaa-ateljeekirkossa ja Vuonis-Kukkuteatterissa Vuonislahdessa,
Kolin huipulla.
tantajille, mutta teos painettiin vasta hänen kuolemansa
jälkeen, ja käsikirjoitus myytiin kuolinpesästä seitsemällä JAZZIA, KANSANMUSIIKKIA, TANGOA, KLASSISTA, KOKO PERHEEN TAPAHTUMIA
floriinilla. Kantaesitys järjestyi ruhtinas Galitsinin tuella MM. BLUE ALLEY (ROCKBLUES, SOUL, AMERICANA -YHTYE SAKSASTA),
Pietariin huhtikuussa 1824. Wienissä kuultiin toukokuussa TANGOMAESTRO ORCHESTRA &
KIRJAILIJA HEIKKI TURUSEN 80-VUOTISJUHLAKONSERTTI,
1824 messun Kyrie, Credo ja Agnus Dei, sensuurin vuoksi otsi- SABINE KAIPAINEN (TRAVERSO) & JAN LEHTOLA (CEMBALO),
kolla ”Kolme hymniä” konsertissa, jossa kantaesitettiin myös SEELI TOIVIO (SELLO & MEZZOSOPRAANO),
yhdeksäs sinfonia. ■ TIMO TURUNTO (TENORI) & NOVA ENSEMBLE,
ILKKA ERONEN (RENESSANSSI- JA BAROKKIHUILU), MINEA SUHONEN (KLARINETTI),
LIISA MAKKONEN (VIULU), MATTI MAKKONEN (SELLO)
KATSO KAIKKI KONSERTIT: PIELINENSOI.FI