Page 77 - RONDO 04
P. 77

Savonlinna International Music Academy
                                                                         Ralf Gothóni,  Artistic Chairman Kristian Attila, Artistic Director
                                                                         In cooperation with Summer University of Savonlinna
                                                                         and University of the Arts Helsinki / Sibelius Academy


               Kolmannessa taitteessa Beethoven palaa alun Cre-                Kesäkonsertit 2025
             do-aiheeseen. Uskontunnustuksen pääkohdista Beethoven
             painottaa uskoa yhteen Jumalaan (In unum Dominum) ja Py-        16.7. Viatcheslav Novikov (piano) – 60 vuotta konserttilavoilla
             hään Henkeen (in Spiritum Sanctum), mutta jättää Nikean
             uskontunnustuksen vähälle huomiolle ja Credo-huudah-          19.7. Ralf Gothóni (piano), Ana Chumachenco (viulu), Mark Gothóni
             dusten varjoon.                                              (alttoviulu) & Marko Ylönen (sello) – Kauko Sorjosen säätiön konsertti
               Uskontunnustuksesta muotoiltu musiikillinen draa-            22. & 23.7. Baroque Opera Magic -esitys – Kohtauksia Händelin
             ma huipentuu kaksoisfuugaan Et vitam venturi saeculi, jos-          oopperoista, Musiikkiakatemian nuoret laulajat &
             sa yhdistyy maallinen ja hengellinen tulevaisuuden näky.        Savonlinna Baroque Ensemble, musiikin johto Petteri Pitko
             Kuorokirjallisuuden  massiivisimpiin kuuluva  näytös kiih-        27.7. Melartinin syntymästä 150 vuotta -juhlakonsertti
             tyy tempoltaan, laventuu solistien ja orkesterisoittimien            Tuuli Takala (sopraano), Kristian Attila (piano),
             rikastamaksi panoraamaksi, kiemurtelee kohti ajattomuut-            Paavali Jumppanen (piano) & Mark Gothóni (viulu)
             ta ja hiljentyy päätteeksi aavistamaan ”tulevan maailman                   29. & 31.7. Mei-Ting Sun (piano)
             elämää”. Avaruuteen räjähtävät kuoron kaksi Aamenta            30.7. Stella Tähtinen (sopraano), Luke Terence Scott (baritoni),
             päättävät osan muodollisesti, mutta tulevaisuus jää kajas-            Jyri Mishukov (piano) & Kristian Attila (piano)
             tamaan jälkikaiussa.
               Sanctus (”Pyhä”) liittyy liturgisesti ehtoolliseen, mystee-  1.8. Ilkka Kuusisto: Nainen kuin jäätynyt samppanja -ooppera.
                                                                                 Opera Nova: Annastiina Tahkola (mezzosopraano),
             riin, jossa ihminen saa konkreettisen yhteyden Jumalaan,           Hannu Hyttinen (tanssi) & Nova Ensemble -pianotrio.
             syntinsä  anteeksi  ja  lupauksen  iankaikkisesta  elämästä.     Tilaisuudessa ennen esitystä muistellaan Ilkka Kuusistoa.
             Beethovenille se on sisäistä tutkiskelua kuvastava hidas        Katso lipunmyyntitiedot sekä kaikki noin 30 konserttia:
             osa (Adagio), jossa vaimea soitinnus – viulujen sijaan jae-               savonlinnamusicacademy.com
             tut alttoviulut ja seremonialliset vasket – sekä soolokvartetti
             korostavat intiimiyttä ja ihmeenomaisuutta. Tästä tunnel-
             masta irtaantuvat ekstaattiset riemunpurkaukset Pleni sunt
             coeli ja Hoosianna.
               Benedictuksen (”Siunattu on hän, joka tulee Herran nimeen”)
             edelle Beethoven säveltää  itsenäisen orkesterikappaleen
             (Sostenuto,  ma  non troppo), joka  on  hänen  omaperäisimpiä
             inspiraatioitaan. Se alkaa hämyisistä soinnuista ja avautuu
             seestyneeseen näkyyn, jossa sooloviulu – rauhan kyyhkyn
             tai kuolemattoman sielun symboli – laskeutuu puupuhal-
             timien säestyksellä korkeuksista ja jatkaa soittoaan laulaji-
             en tarttuessa siunauksen sanoihin. Tässä on messun herkkä
             ydin, minkä vuoksi kohtaus saa polveilla yli horisontin.
               Päätösnumero, Agnus Dei (”Jumalan karitsa”), on mes-                    Savonlinna Music Academy
             sun ohjelmallisinta musiikkia. Beethoven varmistaa siinä,
             mitä kuulijoiden tulisi viedä teoksesta mukanaan. Bassoso-                      XVIII Yösoitot -konserttisarja
             listi muistuttaa synkässä h-mollissa syntien taakasta sekä
             armon tarpeesta ja saa tukea valikoiduilta orkesterisoitti-                     Pyhien Sakariaan ja Elisabetin kirkossa
             milta ja kuorolta. Kohtaus laajenee kaikkien vaimeasävyi-                       (ent. Pikkukirkko) Savonlinnassa
             seksi anomukseksi. Dona nobis pacem (”Anna meille rauha”)                       heinäkuussa 2025
             käynnistää  aktiivisemman, rytmeiltään ja tempoiltaan
             vaihtelevan taitteen.                                                           Mm. Sabine Kaipainen (traverso) & Jan Lehtola (cembalo),
               Näiden sanojen yhteyteen Beethoven kirjoitti otsikon                          Seeli Toivio (sello & mezzosopraano), Katariina Selenius
             ”Rukous sisäisen ja ulkoisen rauhan puolesta”, jolla hän tähdensi               (sello) & Santeri Rautiainen (kitara), Trio Tanguango
             viestinsä merkitystä tässä ja nyt. Sisäinen rauha syntyy yh-
             teydestä Jumalaan, mutta ulkoisesta rauhasta ihmiset ovat
             yhdessä vastuussa. Sen vahvistaa orkesterin sotamusiikki –
             kehiteltynä Haydnin messusta In illo tempore. Osan lopussa                                                     2025
             kuoron rauhanpyynnöt karkottavat sotaisat patarummun-
             iskut, ja orkesteri muotoilee messulle retorisen loppurep-
             liikin.                                                       18. kerran järjestettävän festivaalin kesäohjelmassa ainutlaatuisia konsertteja
               Juhlamessunsa arvosta vakuuttuneena Beethoven yritti         Pielisen rannoilla – Kukkiva puu kahvilassa ja Pielisen museossa Lieksassa,
             kaupata Missa solemnista Euroopan kuninkaallisille ja kus-     Paaterin erämaa-ateljeekirkossa ja Vuonis-Kukkuteatterissa Vuonislahdessa,
                                                                                               Kolin huipulla.
             tantajille, mutta teos painettiin vasta hänen kuolemansa
             jälkeen, ja käsikirjoitus myytiin kuolinpesästä seitsemällä    JAZZIA, KANSANMUSIIKKIA, TANGOA, KLASSISTA, KOKO PERHEEN TAPAHTUMIA
             floriinilla. Kantaesitys järjestyi ruhtinas Galitsinin tuella     MM. BLUE ALLEY (ROCKBLUES, SOUL, AMERICANA -YHTYE SAKSASTA),
             Pietariin huhtikuussa 1824. Wienissä kuultiin toukokuussa                    TANGOMAESTRO ORCHESTRA &
                                                                                  KIRJAILIJA HEIKKI TURUSEN 80-VUOTISJUHLAKONSERTTI,
             1824 messun Kyrie, Credo ja Agnus Dei, sensuurin vuoksi otsi-        SABINE KAIPAINEN (TRAVERSO) & JAN LEHTOLA (CEMBALO),
             kolla ”Kolme hymniä” konsertissa, jossa kantaesitettiin myös              SEELI TOIVIO (SELLO & MEZZOSOPRAANO),
             yhdeksäs sinfonia. ■                                                     TIMO TURUNTO (TENORI) & NOVA ENSEMBLE,
                                                                          ILKKA ERONEN (RENESSANSSI- JA BAROKKIHUILU), MINEA SUHONEN (KLARINETTI),
                                                                                    LIISA MAKKONEN (VIULU), MATTI MAKKONEN (SELLO)
                                                                                        KATSO KAIKKI KONSERTIT: PIELINENSOI.FI
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82