Page 76 - RONDO 04
P. 76

Bachin tavoin Beethoven

                  halusi Missa solemniksessa
                  säveltää suurteoksen,
                  joka summaisi sekä hänen

                  oman säveltäjäkehityksensä
                  että musiikin historian
                  saavutukset.






                D-duurin hallitsemaa juhlamessuaan varten Beethoven
              tutki historiallisia esimerkkejä  Palestrinasta alkaen ja
              ammensi innoitusta mm. Händelin Messiaasta ja Mozar-
              tin Requiemista. Näyttää todennäköiseltä, että hän tutustui
              myös  Bachin  h-molli-messuun.  Lopputuloksesta  erottuvat
              historialliset kerrokset, mutta kokonaisuutta hallitsee Beet-
              hovenin persoona, etsivä ja tutkiva ote.
                Kirjeessään heinäkuussa 1819 Beethoven valisti arkki-
              herttua Rudolphia esikuvistaan: ”Vain heiltä löytyy vanha, ar-
              vokas taide (heidän joukossaan saksalainen Händel ja Bach ovat
              ainoita neroja). Taiteen maailmassa, kuten kaikessa luomistyössä,
              tavoitteena on vapaus, edistys; ja jos meillä moderneilla ei ole samaa   Arkkiherttua Rudolf Johann Baptist von Lampin maalauksessa. Rudolf oli
              lujuutta kuin edeltäjillämme, meidän jalostuneempi tyylimme on mo-  Beethovenin oppilas ja ihailija, josta myöhemmin tuli kardinaali. Beethoven
              nin tavoin laajentanut toimintapiiriämme.”               omisti tälle yhteensä 14 teostaan, myös Missa solemnisin. Tämän teoksen
                                                                       oli alkujaan tarkoitus juhlistaa kardinaalin virkaanastujaisia, mutta teos
                Bachin tavoin Beethoven halusi Missa solemniksessa sä-  valmistui vasta kolme vuotta myöhemmin.
              veltää suurteoksen, joka summaisi sekä hänen oman sävel-
              täjäkehityksensä  että  musiikin historian  saavutukset.  Sen
              vaikutelman hän halusi antaa myös Joseph Karl Stiele-
              rin tunnetussa muotokuvassa vuodelta 1820, jossa kulmien   hiljaisesti. Käyrätorvet ilmoittavat solistien käynnistämän
              alta katsova säveltäjä työskentelee Missa solemniksen Credon   fugeeraavan välitaitteen. Messun osista Kyrie on lyhyin, yk-
              parissa taustanaan vehreä metsä.                         sinkertaisin ja harmonisesti stabiilein.
                Tekstilähtöisyys tekee  Missa  solemniksesta Beethovenille   Gloria, ”Kunnia Jumalalle korkeuksissaan”, sinkoaa (Al-
              poikkeuksellisen monumentaalisävellyksen. Sitä eivät hal-  legro vivace) kohti korkeuksia valtavalla energialatauksella.
              litse sinfonioiden ja sonaattien teemat kehittelyineen, vaan   Beethoven ei tingi osan läpi sykkivästä ¾-rytmiikasta, mut-
              musiikki peilaa sanoja ja kurottaa kohti niiden inhimillis-  ta huomioi tekstin käänteet. Et in terra pax (”Ja maassa rau-
              tä merkitystä. ”Sanat” eivät tarkoita tässä vain kirjoitet-  ha”) ja Adoramus te (”Palvomme sinua”) vetäytyvät nopeasti
              tuja merkkejä, vaan sävelhahmoa, joka niille on annettu.   pianissimoon, kun taas Deus Pater omnipotens (”Jumala kaikki-
              Richard Wagnerista alkanut tulkintaperinne on nähnyt     valtias Isä”) palauttaa D-duurin fortissimossa ja kolmen pa-
              juhlamessun säveldraamana, jossa sanoma inspiroi musii-  suunan tuella.
              killisen ilmaisun.                                          Solistien  Gratias agimus tibi (”Kiitämme sinua”) levittää
                                                                       tekstuurin  lyyriseksi  kamarimusiikiksi,  ja  Qui tollis  peccata
                         Messu kaikille kristityille                   mundi ja Miserere nobis (”Joka otit pois maailman synnit” ja
              Missa solemnis on sävelletty neljälle solistille, sekakuorolle ja   ”Armahda meitä”) jatkavat nöyrää reflektiota hitaammassa
              orkesterille, jonka painoa lisäävät kontrafagotti, neljä käy-  tempossa. Näissä kohtauksissa on luonnehdittu yksilön hau-
              rätorvea, kolme pasuunaa ja urut. Orkesteriosuus on taval-  raus ja pelot, joita hälventävät taivaallisten sotajoukkojen In
              lista itsenäisempi ja muotoilee usein teemat ennen laulajia.   gloria Dei patris- ja Amen-fuuga. Osan loppu palaa alun kun-
              Laulusolisteilla ei ole suuria kohtauksia tai aarioita, mutta   nianjulistukseen kiihdytettynä prestoon ja nauliutuen kuo-
              kuoron rooli on poikkeuksellisen monitahoinen. Sopraanoi-  ron á cappella Gloria-huudahduksiin.
              den kestokykyä koetellaan Glorian pitkällä ja korkealla A- ja   Credo, uskontunnustus, on messun laajin osa. Beetho-
              Credon B-sävelellä. Molempien osien fuugat kuuluvat kuo-  ven painottaa kirkollisten uskollisuusvalojen luetteloa oman
              rokirjallisuuden vaativimpiin.                           hengellisen maailmankuvansa mukaisesti. Vaikka osan alku
                Kyrie eleison ”Herra armahda” on varustettu esitys-    marssii puhaltimien ja kuorobasson yksimielisessä B-duu-
              merkinnällä ”Mit Andacht” (”Hartaasti”) ja rauhallisella   rissa, jatkossa siitä eriytyvät pelastuksen (nostram salutem),
              tempomerkinnällä Assai sostenuto. Jumalan armo tun-      neitseellisen syntymän (Et incarnatus est) mysteerin, sekä kär-
              tuu olevan läsnä orkesterin D-duuri-soinnuissa, ja Beet-  simyksen (Crucifixus) teemat. Ylösnousemuksesta (Et resurre-
              hoven valaa nöyryyttä kuoron Kyrieen päättämällä sanan   xit) kuorossa purkautuva fuugariemu päättää välitaitteen.


          76     RONDO    4|2025
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81