Page 75 - RONDO 04
P. 75

Pyhä suurvaltapolitiikka
              Vuonna 1809 Beethoven pakeni veljensä kellariin ranska-
              laisten tykistökeskityksen aikana samaan aikaan, kun Suo-
              mi siirrettiin Napoleonin ja Aleksanteri I:n ”diilillä”
              Venäjän valtaan. Vuonna 1815 pitkät sodat oli sodittu ja
              Napoleon laivattu Saint Helenan saarelle. Voittajavaltiot
              muodostivat Pyhän allianssin ylevällä tunnuksella ”oikeus,
              rakkaus ja rauha”. Ortodoksisen Venäjän, katolisen Itäval-
              lan ja protestanttisen Preussin liitto pyrki palauttamaan Eu-
              roopan vallankumousta edeltävälle ajalle.
                Väljä liittouma tarjosi maanosalle joksikin aikaa ”kyl-
              män rauhan”. Sen keskeinen toimeenpanija, Itävallan
              ulkoministeri Klemens von Metternich  kirjoitti jäl-
              keenpäin, ettei Pyhä  allianssi ollut tarkoitettu ”kansa-
              kuntien oikeuksien tukahduttamiseen, yksinvaltaisuuden
              edistämiseen, tai minkäänlaisen tyrannian puolesta. Se oli
              seurausta ainoastaan tsaari Aleksanterin hengellisestä he-
              räämisestä  ja  pyrkimys soveltaa  kristinuskon periaatteita
              politiikkaan.”
                Metternichin mielestä monarkkien hyveellinen julistus
              ei ollut konservatiivisen politiikan kaipaama väline. Sel-
              laisia olivat esimerkiksi hänen vuonna 1819 laatimansa
              Karlsbadin  asetukset,  joissa  säädettiin  Itävallan  lehdistö-
              sensuurista, yliopistojen ja opiskelijoiden valvonnasta, sekä   Yksi tunnetuimpia muotokuvia Beethovenista on Joseph Karl Stielerin maalaus
              yksittäisten monarkian vastustajien – kuten Beethovenin –   vuodelta 1820. Siinä säveltäjä on Missa Solemniksen Credon parissa metsässä.
                                                                       Teoksen nimi on kirjoitettu nuottikirjan kanteen.
              vakoilusta.
                Allianssin  ”pyhyydellä”  haluttiin  osoittaa  kansalle,  et-
              tä monarkialle ja säätyvallalle oli palautettu jumalallinen
              siunaus. Kristillisen etiikan lähempi pohdiskelu halut-  käsitteellistä vailla kosketusta todellisuuteen, ja vain henki-
              tiin kuitenkin pitää loitolla yhteiskunnallisista kysymyksis-  lökohtainen, oman syventymisen kautta saavutettu usko loi
              tä. Sellaista ei haluttu myöskään taiteellisiin tulkintoihin,   pohjan aidolle ja empaattiselle kristillisyydelle.
    © SHUTTERSTOCK  tymistä  kirkoista  konserttisaleihin. Beethoven protestoi   Kiveen hakattujen totuuksien sijaan Missa solemnis kuvastaa
              minkä vuoksi pyrittiin estämään hengellisen musiikin siir-
                                                                                 Viesti sydämeltä sydämille
              sensuuriviranomaisten estäessä Missa solemniksen konsertti-
              esitykset. Taiteita harrastavan Metternichin mielestä mu-
                                                                       keinoin sekä pyrkimystä antaa hengellisille totuuksille mu-
              siikin tuli edustaa ”aitoa rupattelua”.                  Jumalan etsintää, jumaluuden hahmottamista musiikillisin
                Valistuksen aika on nähty harppauksena pitkässä maal-  siikillinen muoto. Missa solemnis huipensi historiallista kehi-
              listumiskehityksessä, mutta kyse oli samalla myös uskonnon   tystä, jossa sakraalit aiheet muuttuivat vapaan taiteellisen
              inhimillistymisestä. Valistusteologit pyrkivät perustele-  tulkinnan kohteeksi. Messu oli eriytynyt jo renessanssiaika-
              maan kristinuskoa universaalina, ihmisiä yksilöinä ja yhtei-  na liturgisesta tehtävästään musiikilliseksi taideteokseksi, ja
              söinä yhdistävänä ja järkeen sitoutuneena katsomuksena,   Beethoven tarkasteli ordinarium-messun sanomaa laajasta
              jossa pitkien uskonsotien jälkeen painotettiin suvaitsevai-  kulttuurihistoriallisesta näkökulmasta.
              suutta. Kirkon ja vallanpitäjien liittoa arvosteltiin, ja tuo-  Sen vuoksi hän aloitti työn  Missa  solemniksen parissa
              reissa tasavalloissa kirkko ja valtio erotettiin toisistaan.  kääntämällä  latinankielisen tekstin saksaksi ja  otti sanat
                Beethoven kuului katoliseen kirkkoon, mutta ei osal-   säveltämisen lähtökohdaksi enemmän hengellis-poeetti-
              listunut säännöllisesti kirkonmenoihin. Henkilökohtainen   sessa kuin liturgis-dogmaattisessa mielessä. Messun sak-
              jumalasuhde käy ilmi joistakin kirjoituksista ja merkinnöis-  sankielistä versiota Beethoven tarjosi esitettäväksi Saksan
              tä. Anton Schindler kertoi, että säveltäjän näkemykset   protestanttisissa osissa. Hän halusi teoksensa olevan uskon-
              muistuttivat valistusajan deismiä, jonka mukaan Jumalan   tunnustuksesta riippumatta ihmisen puhetta toiselle. ”Von
              läsnäolon saattoi kokea luonnossa, mutta ihmisten toimin-  Herzen – möge es wieder – zu Herzen gehen!”, ”Sydämestä käy-
              taan Hän ei enää puuttunut.                              köön se taas sydämeen”, hän kirjoitti teoksen saatteeksi arkki-
                Über Sternen  muß  er wohnen, ”Tähtien  tuolla  puolen täytyy   herttualleen.
              hänen asua”, lauletaan yhdeksännessä sinfoniassa. Se jätti   Beethoven oli säveltänyt katolisen messun aiemmin,
              ihmiset maan kamaralle tavoittelemaan omin voimin va-    mutta vuonna 1807 valmistunut  C-duuri-messu op. 86  oli
              pautta, iloa ja rauhaa.                                  kytketty  Esterházy-suvun ja  Haydnin luomaan mes-
                Beethoven keskusteli juhlamessua säveltäessään valistus-  superinteeseen. Oratoriossaan  Kristus  öljymäellä (1803)
              katolisuutta edustavan vaihtoehtoteologi Johann Michael   Beethoven  samaistui  yksinäisen  Jeesuksen  kärsimykseen
              Sailerin kanssa. Sailerin mielestä tapauskovaisuus oli me-  Getsemanen puutarhassa ymmärtämättömien opetuslas-
              kaanista vailla oivallusta, oppinut skolastinen uskovaisuus   ten hätiköidessä ympärillä.                      |


                                                                                                        RONDO   4|2025         75
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80