Page 72 - RONDO 04
P. 72

© SAARA AUTERE / SUOMEN KANSALLISTEATTERI













               maaria

             Minusta osan tästä uudesta, sekä Jumalissa että Dipty-
             kissä, synnytti näyttämön käyttö – lavastus, valot, liike.
             Ikään kuin missään näistä ei olisi tyydytty siihen, että
             vaikkapa lavastus pelkästään toimii, vaan elementit osal-
             listuvat yhdessä kokonaisuuteen yhtäläisellä intensiteetil-
             lä ja kunnianhimolla.
               Jumalissa kuoro ja pylväät muodostavat keskenään
             jonkinlaisen yhteyden. Pylväiden, maailman vanhimman
             tempun, avulla näyttämö saa syvyyttä, se tuntuu jatkuvan
             vaikka kuinka pitkälle, kun permannolta katsoo. Kuoro ja   Karnevalistinen visualisointi (lavastus: Kati Lukka, pukusuunnittelu:
             pylväät asettuvat myös loppuun yhdessä, ja niiden yhtäk-  Minttu Vesala) oli oleellinen osa Jumalat-esitystä.
             kinen samankaltaisuus hätkähdyttää: Dionysoksen teat-
             teria lavastavat pylväät (joita Akropoliin raunioilla ei oi-
             keasti edes ole) ovat tukirakenne, joka ei enää tue mitään
             – mitä tämä kertoo kuorosta? Sama tapahtuu vaikka siinä,
             että Pasi von Griechen (Pyry Nikkilä) on sekä kreikkalai-
             nen että ei ole.
               maria


             Seppo Parkkinen, jonka kirjoittama Valkoinen tähti me-
             nee juuri Turussa Kolmannen Tilan esityksenä, sekä jo
             mainitut Saara Turunen, E. L. Karhu ja Jussi Moila ovat
             käyttäneet kuoroa paljonkin. Minua viehätti Jumalissa
             kuoron moninaisuus sekä sen syvä inhimillisyys ja heik-
             koudet. Mutta lopussa sitten kuoro onnistui kysymään
             myös yleisöltä, millainen kansa ja millaisia kansalaisia he
             ovat.
               maaria

             Kun Jumalissa ohjausvastuu näytelmän sisäisestä Oidi-
             pus-näytelmästä siirtyy ohjaajanero Anneli von Grieche-
             nin (Wanda Dubiel) lavastajatyttärelle Krista Kososelle
             (Annika Poijärvi), tämä pyrkii uudistamaan suunnilleen   Diptyk onnistuu uudistamaan draamaa olemalla naturalismia 2.0, arvioi Maria Säkö.
             kaiken kuoron kautta. Hän pyrkii saamaan kuoron näke-
             mään yksilöllisyytensä, tunteensa, traumansa, ruumiinsa
             ja tuottaa kuorolle vain hämmennystä. Kun Anneli palaa-
             kin yllättäen sairasvuoteeltaan, kuoro järjestää rivinsä ja
             kiskaisee naamalleen Anneli-naamarit. Jumalat ei harjoita
             tunnemanipulaatiota. Se ei käytä esimerkiksi komiikkaa
             tai von Griechen -perheen omaa oidipaalitragediaa väli-  maria
             neenä ohjata katsojaa tietylle kannalle tai tuntemaan mo-
             raalista tyytyväisyyttä.                          Ehkä tämän keskustelun johtopäätöksinä voisi sanoa, että
               Mutta samaa voi sanoa Diptykistä. Hannan kuolema on   siinä missä Jumalat edustaa uudenlaista dramaturgista
             esitetty häntä hoitaneen sisaren (Jessica Raita) näkökul-  ajattelua suomalaisella isolla näyttämöllä, niin Diptyk taas
             masta. Medikalisoituneen hyvän kuoleman tuttuus on silti   onnistuu uudistamaan draamaa, olemaan naturalismia
             se, mikä menee katsojan läpi. Teos ei tarvitse sentimen-  2.0 ja siten uudenlaista teatteria. Ja kummassakin kyse on
             taalisuutta, moraalisten kysymysten rakentamista, vaan   todella kokonaisvaltaisesta taiteesta: kaikki näyttämön
             se toimii suorastaan naturalistisesti, mutta se saa oman   elementit ovat osallisia siinä, miksi teokset tuntuvat uu-
             luonteensa juuri taiteellisesta kehystyksestä.    denlaisilta. ■


          72     RONDO   4|2025
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77