Page 67 - RONDO 04
P. 67

Näyttelijä Sesede Terziyan
                                                                                                         kuuluu Maxim Gorki -teatterin
                                                                                                         ensembleen. Hän pitää maahan-
                                                                                                         muuttajatematiikan esiin
                                                                                                         nostamista välttämättömänä.
























                                                                          ta. ”Postmigrantisch”-käsitteellä tarkoitetaan yksinkertaises-  © LUTZKNOSPE
                                                                          ti saksalaisen yhteiskunnan tilaa, sitä joksi se on kehittynyt
                                                                          maahanmuuttajien vaikutuksesta”, Langhoff kiteyttää.
                                                                            Maxim Gorki -teatterin näyttelijöistä monella on toisen
                                                                          tai kolmannen sukupolven maahanmuuttajatausta, toisin
                                                                          sanoen he ovat syntyneet Saksassa ja puhuvat saksaa kuin
                                                                          kuka tahansa syntyperäinen saksalainen. Maahanmuutta-
                                                                          jataustaisen leimaa he kantavat edelleen siksi, että heidän
                                                                          vanhempansa tai isovanhempansa tulivat aikoinaan maa-
                                                                          hanmuuttajina Saksaan.
                                                                            Ensembleen vuodesta 2013 lähtien kuulunut näytteli-
                                                                          jä  Sesede Terziyan on yksi heistä. Terziyan kuuluu ar-
                                                                          menialaiseen vähemmistöön, joka muodostaa suurimman
                                                                          kristityn vähemmistön Turkissa. Hänen vanhempansa pa-
                                                                          kenivat Saksaan juuri ennen sotilasvallankaappausta. Hän
                                                                          itse on syntynyt Saksassa  ja  valmistui näyttelijäksi Ernst
                                                                          Busch -teatterikoulusta. Teatterityönsä ohella Terziyan on
                                                                          ollut mukana lukuisissa televisio- ja elokuvaproduktioissa.
                                                                          Siltikään hän ei koe olevansa tasavertainen saksalaisen val-
                                                                          taväestön kanssa.
                                                                            ”Sain jo teatterikoulussa rooleja täytettäessä usein kuulla,
                                                                          että emme tiedä, millaisessa roolissa voimme sinua käyttää.
                                                                          Lahjakkuuteni tiedostettiin, mutta ei tiedetty, mitä roolia
            Berliinin Maxim Gorki -teatterissa on jo reilun               minun kaltaiseni voi näytellä, koska minulla ei ollut mitään
                                                                          tekemistä ’meidän saksalaisten’ kanssa”, Terziyan kuvaa.
            10 vuoden ajan tehty teatteria pääosin maahan-
                                                                                   Syntyperällä ei ole merkitystä
            muuttajataustaisten näyttelijöiden voimin.                    Näkökulman muutos, jota Maxim Gorki -teatterissa tietoises-
            SHERMIN LANGHOFFIN johtamassa teatterissa                     ti harjoitetaan, oli Terziyanin ja Langhoffin mielestä välttä-

            eri maista ja kulttuureista tulevat näyttelijät               mätön. Samankaltaista joukkoon kuulumattomuutta tuntee
                                                                          suuri osa Saksaan maahanmuuttajina tulleista ihmisistä. Ei
            eivät ole eksotiikkaa, vaan osoitus Berliinin                 pelkästään arkisessa elämässään, vaan myös vaikkapa teatte-
            monikulttuurisesta todellisuudesta.                           riesityksissä, joista ei löydy yhtymäkohtia heidän elämäänsä.
                                                                            Langhoffin  johtamassa  teatterissa  samaistumispintaa  ei
                                                                          luoda pelkästään maahanmuuttajataustaisten näyttelijöiden
                                                                          kautta vaan myös toisenlaisen näkökulman ja kysymyksen-
               Shermin  Langhoffin johtamassa  teatterissa  sekä          asettelun kautta. Näkökulman muutos syntyy pääosin maa-
            esitysten teemat että  näyttelijät ilmentävät kaupungille     hanmuuttajataustaisten näytelmäkirjailijoiden ja  muiden
            ominaista diversiteettiä, johon lukeutuvat myös vähemmis-     kirjailijoiden tekstien kautta.
            töryhmät, kuten seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt sekä         Esimerkkinä voisi mainita Hakan Savaş Micanin oh-
            poliittiset  aktivistit.  Langhoffin  kehittämää  teatterimallia   jaaman ”Unser Deutschlandmärchen” -esityksen, joka poh-
            kuvaavaksi käsitteeksi on vakiintunut nimike ”postmigran-     jautuu  Dinçer Güçyeterin  autofiktiiviseen  romaaniin.
            tisches Theater”.                                             Esityksessä tarkastellaan gastarbeiter-äidin Fatman elämää
               ”Saksa on ollut jo pitkään monimuotoinen yhteiskun-        pojan perspektiivistä katsottuna.                    |


                                                                                                       RONDO    4|2025   67
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72