Page 63 - RONDO 04
P. 63
Kauden kruununa näyttäytyy kolonialismia käsittele-
vä Dark Noon. Tanskalaisen Tue Bieringin ohjaamassa
esityksessä seitsemän eteläafrikkalaista näyttelijää esittä-
vät eurooppalaisen kolonisaation historian Yhdysvalloissa.
Loppukauteen mahtuu vielä naamioteatteriesitys Forever,
joka käsittelee vammaisuutta, vanhemmuutta, ylisuojele-
vuutta, seksuaalisuutta ja väkivaltaa.
Sorjasen mukaan ohjelmiston kuratointivaiheessa ei kes-
kitytä ohjelmiston yhtenäisyyteen esimerkiksi yksittäisen
teeman kautta, vaan ensisijaista on löytää hyviä ja laaduk-
kaita esityksiä.
”Ohjelmistossa on kiva sekoitus erilaisia muotoja ja ta-
& Espoon teatterin kevään poja käsittää näyttämö sekä erilaisia yleisösuhteita. Olen
vetonaula oli kolonialismia vaikuttunut teattereista, jotka pyrkivät saamaan isot teatte-
käsittelevä Dark Noon,
jonka esitti eteläafrikkalaisista risalit täyteen ikään kuin popularisoimalla nykynäyttämöä.
näyttelijöistä koostuva Onassis Stegi Ateenassa on hyvä esimerkki tästä.”
ensemble. Onassis Stegin MAMI saapuu syksyllä Espooseen. Sor-
jasta kiinnostaa, miten vierailuesitysten lähtömaiden omat
sosiaalipoliittiset historiat ja nykyisyys toimivat ja tulevat
näkyviksi eri konteksteissa.
”Huomaan tällä hetkellä kiinnittäväni huomiota erityi-
sesti teosten kansainväliseen ulottuvuuteen sekä vahvaan
paikalliseen vaikuttavuuteen. Esimerkiksi, miten entisissä
neuvostomaissa käsitellään Neuvostoliiton aikaisia traumo-
ja? Samalla mietin, miten kyseinen aihe otettaisiin vastaan
suomalaisella keskisuurella näyttämöllä.”
If you want to kill an African story
– tell it in English
Vuonna 2019 Sorjanen näki Bieringiltä esitykset ROCKY! Re-
turn of the Loser ja Dark Noon. ROCKY! Return of the Loserin Sor-
KUVAT © SØREN MEISNER
janen ohjasi Bieringin konseptilla Teatteri Viirukseen vuonna
2021. Sorjaselle oli alusta asti selvää, että hän haluaa tuoda
Tue Bieringin teoksen Suomeen. Dark Noon nähtiin vierai-
& palkittiin maaliskuussa Suomen Teatterit ry:n myön- luna Espoossa, ja kaikki seitsemän esitystä myytiin loppuun.
tämällä Vuoden teatteri -palkinnolla. Voittajan valinnut jour- ”Minuun on tehnyt valtavan vaikutuksen Bieringin it-
nalisti ja dokumentaristi Sean Ricks kiinnitti huomiota sereflektion taito. Hän käsittelee hyvin poliittisia aiheita ja
&:in uudistettuun organisaatioon ja ulkonäköön sekä ta- pääsee siinä syvälle. Esityksissä hän tekee heti alkuun selväk-
paan haastaa perinteisen laitosteatterin tapoja olla. si oman positionsa. Teoksissa on tiettyä kyselemättömyyttä,
”Teatteri ei epäröi ottaa yhteiskunnallisen keskustelijan joka ei kuitenkaan ole ylimielistä. Se yksinkertaisesti hur-
viittaa harteilleen. & edistää toiminnallaan sitä, mitä teat- maa.”
terin ja ylipäätään taiteen tulisi olla: yhteiskunnan sydän ja Kolonialismia käsitellään tällä hetkellä paljon euroop-
terävä omatunto”, Ricks perustelee valintaansa. palaisilla näyttämöillä. Esityksessä eurooppalainen uudis-
Teatterin taiteellinen johtaja Jussi Sorjanen on ehti- asukkaiden valloitustarina herättää katsojansa pohtimaan
nyt olla uudessa pestissään vajaan vuoden ja jatkaa talon yhtäläisyyksiä nykyisyyden ja historian välillä. Globaalin
omaleimaista linjaa. politiikan käänteet heijastuvat monin tavoin amerikkalai-
sen unelman kuvauksessa, jossa lännenelokuvista tutuin
Erilaisia muotoja ja tapoja manööverein paukutellaan pistooleilla.
käsittää näyttämö Eteläafrikkalainen ensemble muodostaa yhteiskunnal-
Ohjelmiston kuratointiprosessi vie Sorjasen eri puolille Eu- lisia gestuksia näyttämökuviin: raivokasta white facea, al-
rooppaa kiinnostavien esitysten perässä. Sorjasella on koke- kuperäiskansan ja uudisasukkaiden välisen amerikkalaisen
musta vierailuohjelmiston kuratoimisesta Teatteri Vanhassa jalkapallo-ottelun, ihmisten eristämistä häkkiin ja niin edel-
Jukossa ja Teater Viiruksessa, jonka taiteellisena johtajana leen. Roolitus liittyy paljolti brechtiläiseen katsantatapaan.
hän toimi ennen Espooseen siirtymistään. Tuttu tarina, uudisasukkaiden mantereen valloitus, ase-
&:in kevään ohjelmistossa naisen kehoon liittyvät teemat tetaan rinnakkain Etelä-Afrikan apartheidin kanssa. Kui-
nousevat esiin Kajaanin kaupunginteatterista vierailevassa tenkin teoksen lopussa näyttelijät esittävät vuorollaan
Anni Mikkelssonin ohjaamassa Anna Liisassa sekä puola- tunnustuksellisen puheenvuoron, joka kääntää esityksen
laisen teatterintekijä Gosia Wdowikin esityksessä She Was muodostaman narratiivin päälaelleen. Näyttelijät ovatkin
a Friend of Someone Else. Siinä, missä Minna Canthin Anna toisintaneet lapsuutensa länkkärileikkejä – yhdysvaltalaisia
Liisa sijoittuu historiaan naisten oikeuksista kertovana näy- kulttuurituotteita, jotka ovat muodostaneet heidän kulttuu-
telmänä, pureutuu Wdowikin esitys nyky-Puolan yhteis- rista tajuntaansa. Keskiöön nousee henkinen ja kulttuuri-
kunnalliseen todellisuuteen, jossa abortti on kielletty lailla. nen kolonisaatio. |
RONDO 4|2025 63