Page 63 - RONDO 04
P. 63

Kauden kruununa  näyttäytyy kolonialismia  käsittele-
                                                                       vä  Dark Noon. Tanskalaisen  Tue  Bieringin  ohjaamassa
                                                                       esityksessä seitsemän eteläafrikkalaista näyttelijää  esittä-
                                                                       vät eurooppalaisen kolonisaation historian Yhdysvalloissa.
                                                                       Loppukauteen mahtuu vielä naamioteatteriesitys  Forever,
                                                                       joka käsittelee vammaisuutta, vanhemmuutta, ylisuojele-
                                                                       vuutta, seksuaalisuutta ja väkivaltaa.
                                                                         Sorjasen mukaan ohjelmiston kuratointivaiheessa ei kes-
                                                                       kitytä ohjelmiston yhtenäisyyteen esimerkiksi yksittäisen
                                                                       teeman kautta, vaan ensisijaista on löytää hyviä ja laaduk-
                                                                       kaita esityksiä.
                                                                         ”Ohjelmistossa on kiva sekoitus erilaisia muotoja ja ta-
                                             & Espoon teatterin kevään   poja käsittää näyttämö sekä erilaisia yleisösuhteita. Olen
                                             vetonaula oli kolonialismia   vaikuttunut teattereista, jotka pyrkivät saamaan isot teatte-
                                             käsittelevä Dark Noon,
                                             jonka esitti eteläafrikkalaisista   risalit täyteen ikään kuin popularisoimalla nykynäyttämöä.
                                             näyttelijöistä koostuva   Onassis Stegi Ateenassa on hyvä esimerkki tästä.”
                                             ensemble.                   Onassis Stegin MAMI saapuu syksyllä Espooseen. Sor-
                                                                       jasta kiinnostaa, miten vierailuesitysten lähtömaiden omat
                                                                       sosiaalipoliittiset historiat ja nykyisyys toimivat ja tulevat
                                                                       näkyviksi eri konteksteissa.
                                                                         ”Huomaan tällä hetkellä kiinnittäväni huomiota erityi-
                                                                       sesti teosten kansainväliseen ulottuvuuteen sekä vahvaan
                                                                       paikalliseen  vaikuttavuuteen.  Esimerkiksi,  miten  entisissä
                                                                       neuvostomaissa käsitellään Neuvostoliiton aikaisia traumo-
                                                                       ja? Samalla mietin, miten kyseinen aihe otettaisiin vastaan
                                                                       suomalaisella keskisuurella näyttämöllä.”

                                                                             If you want to kill an African story
                                                                                      – tell it in English
                                                                       Vuonna 2019 Sorjanen näki Bieringiltä esitykset ROCKY! Re-
                                                                       turn of  the Loser ja Dark Noon. ROCKY! Return of  the Loserin Sor-
                                                                  KUVAT © SØREN MEISNER
                                                                       janen ohjasi Bieringin konseptilla Teatteri Viirukseen vuonna
                                                                       2021. Sorjaselle oli alusta asti selvää, että hän haluaa tuoda
                                                                       Tue Bieringin teoksen Suomeen. Dark Noon nähtiin vierai-
                & palkittiin maaliskuussa Suomen Teatterit ry:n myön-  luna Espoossa, ja kaikki seitsemän esitystä myytiin loppuun.
             tämällä Vuoden teatteri -palkinnolla. Voittajan valinnut jour-  ”Minuun on tehnyt valtavan vaikutuksen Bieringin it-
             nalisti ja  dokumentaristi  Sean Ricks kiinnitti huomiota   sereflektion taito. Hän käsittelee hyvin poliittisia aiheita ja
             &:in uudistettuun organisaatioon ja ulkonäköön sekä ta-   pääsee siinä syvälle. Esityksissä hän tekee heti alkuun selväk-
             paan haastaa perinteisen laitosteatterin tapoja olla.     si oman positionsa. Teoksissa on tiettyä kyselemättömyyttä,
                ”Teatteri ei epäröi ottaa yhteiskunnallisen keskustelijan   joka ei kuitenkaan ole ylimielistä. Se yksinkertaisesti hur-
             viittaa harteilleen. & edistää toiminnallaan sitä, mitä teat-  maa.”
             terin ja ylipäätään taiteen tulisi olla: yhteiskunnan sydän ja   Kolonialismia käsitellään tällä hetkellä paljon euroop-
             terävä omatunto”, Ricks perustelee valintaansa.           palaisilla näyttämöillä. Esityksessä eurooppalainen uudis-
                Teatterin taiteellinen johtaja Jussi Sorjanen on ehti-  asukkaiden valloitustarina herättää katsojansa pohtimaan
             nyt olla uudessa pestissään vajaan vuoden ja jatkaa talon   yhtäläisyyksiä  nykyisyyden ja  historian välillä. Globaalin
             omaleimaista linjaa.                                      politiikan käänteet heijastuvat monin tavoin amerikkalai-
                                                                       sen unelman kuvauksessa, jossa lännenelokuvista tutuin
                        Erilaisia muotoja ja tapoja                            manööverein paukutellaan pistooleilla.
                            käsittää näyttämö                            Eteläafrikkalainen ensemble muodostaa  yhteiskunnal-
             Ohjelmiston kuratointiprosessi vie Sorjasen eri puolille Eu-  lisia gestuksia näyttämökuviin: raivokasta white facea, al-
             rooppaa kiinnostavien esitysten perässä. Sorjasella on koke-  kuperäiskansan ja uudisasukkaiden välisen amerikkalaisen
             musta vierailuohjelmiston kuratoimisesta Teatteri Vanhassa   jalkapallo-ottelun, ihmisten eristämistä häkkiin ja niin edel-
             Jukossa ja Teater Viiruksessa, jonka taiteellisena johtajana   leen. Roolitus liittyy paljolti brechtiläiseen katsantatapaan.
             hän toimi ennen Espooseen siirtymistään.                    Tuttu tarina, uudisasukkaiden mantereen valloitus, ase-
                &:in kevään ohjelmistossa naisen kehoon liittyvät teemat   tetaan rinnakkain Etelä-Afrikan apartheidin kanssa. Kui-
             nousevat esiin Kajaanin kaupunginteatterista vierailevassa   tenkin teoksen lopussa näyttelijät esittävät vuorollaan
             Anni Mikkelssonin ohjaamassa Anna Liisassa sekä puola-    tunnustuksellisen puheenvuoron, joka kääntää  esityksen
             laisen teatterintekijä Gosia Wdowikin esityksessä She Was   muodostaman narratiivin päälaelleen. Näyttelijät ovatkin
             a Friend of  Someone Else. Siinä, missä Minna Canthin Anna   toisintaneet lapsuutensa länkkärileikkejä – yhdysvaltalaisia
             Liisa sijoittuu historiaan naisten oikeuksista kertovana näy-  kulttuurituotteita, jotka ovat muodostaneet heidän kulttuu-
             telmänä, pureutuu Wdowikin esitys nyky-Puolan yhteis-     rista tajuntaansa. Keskiöön nousee henkinen ja kulttuuri-
             kunnalliseen todellisuuteen, jossa abortti on kielletty lailla.  nen kolonisaatio.                              |


                                                                                                       RONDO    4|2025   63
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68