Page 60 - RONDO 04
P. 60
Kaksi törmäystä
Teatterissa Petterssonin ja Heikkisen roolijako on selkeä:
toinen ohjaa ja toinen näyttelee. Niin kauan kuin jako on
selvä, kaikki on hyvin.
Kaksikko kertoo ottaneensa yhteen kaksi kertaa. Ensim-
mäinen törmäys tapahtui yhteistyön alkutaipaleella Tallin-
nan laivalla ja liittyi enemmän maailmankatsomuksellisiin
eroihin.
”Se ei ikinä oikein selvinnyt”, Heikkinen naurahtaa.
Toinen törmäys tuli Jäähyväiset kahvihuoneelle -esityksen
näytöskaudella ja liittyi esityksen esittämiseen liittyviin
epävarmuuden tunteisiin, puolin ja toisin.
Tiukka formaatti tai Sekä harjoitustilanteessa että esityskaudella syntyvät
tunnettu teksti voivat konfliktit ovat usein monien tekijöiden summa, ja niiden
tuoda esiintyjille todellista aihetta tai alkuperää voi olla vaikea jälkikäteen
sanallistaa.
jonkinlaisen suojan, ”Tämä työ on tosi herkkää erilaisille tunnelmille”, Pet-
mutta improvisaatioon tersson toteaa.
Heikkisen ja Petterssonin yhteentörmäyksessä oli kyse
pohjautuvassa teoksessa siitä, että Heikkinen tulkitsi Petterssonin pettyneen hänen
suojaa ei ole. Pallot esittämäänsä materiaaliin, vaikka kriitikit ja yleisö kehui.
Toisaalta Heikkinen ei kokenut saavansa riittävän selkei-
ovat ilmassa siihen asti, tä ohjeita siitä, mitä hänen olisi pitänyt Petterssonin mie-
kunnes ensi-ilta lestä tehdä toisin. KUVAT © MITRO HÄRKÖNEN
”Olen yleensä aika kauan sanomatta mitään ja sitten
kolkuttelee ovella. räjähdän”, Heikkinen myöntää.
Joonas Heikkinen ja
Tuomas Rinta-Panttila
Akse Petterssonin Teatteri
Takomoon ohjaamassa
teoksessa Jäähyväiset
kahvihuoneelle.
60 RONDO 4|2025