Page 55 - RONDO 04
P. 55

Tuomas Pirilän tulkinnassa kolmannesta sinfoniasta
            tuberkuloosiparantolassa potilaana ollut Melartin purkaa
            elämäntuskaansa ja kuoleman konkretiaa sinfoniaperinnet-
            tä rikkovalla tavalla. Scherzon triossa soi kuolemankoraali,
            ja viimeinen osa on hidas Largo, kuin ”säteilevä musiikilli-
            nen koru”.
               ”Ilmestyskirjasonaatti” Fantasia apocaliptican suosio nykypia-
            nistien ohjelmistossa kuvastaa musiikkielämämme entisten
            hierarkioiden hiipumista. Vielä Melartinin 125-vuotisjuh-
            lavuonna teosta saatettiin pitää modernismiltaan ”päälle
            liimattuna”, mutta nyt se nähdään merkkiteoksena. Teok-
            seen syvällisesti perehtynyt  Eveliina Sumelius-Lind-
            blom haluaa omien sanojensa mukaan ”nähdä sonaatin
            osana suurta musiikillista ympäristöä” ja on nostanut tä-
            män ”läpeensä modernistisen purkauksen” 1900-luvun
            musiikin merkkiteosten joukkoon. Siinä pyritään henkilö-                                             Kaarlo Atran tekemä
            kohtaisen ja universaalin inhimillisen kamppailun rehelli-                                           muotokuva
            seen kuvaamiseen.                                                                                    Erkki Melartinista
                                                                                                                 vuodelta 1916.
                       Kapellimestari ja pedagogi
            Kun puhutaan menneisyytemme merkittävistä kapellimes-
            tareista, harva mainitsee Melartinin. Silti hän oli tarmokas,   haastava. Hän sairasteli paljon, eikä hänen seksuaalinen
            innostava ja kollegiaalinen toimija, joka johti Mahleria en-  suuntautumisensa sopinut musiikkielämän korostamaan
            simmäisenä Pohjoismaissa. Hän aloitti Viipurissa, toimi Hel-  maskuliiniseen arvomaailmaan.
            singissä Georg Schnéevoigtin taiteellisena kumppanina        Melartin piti aina  kiinni aikatauluista  ja  huolehti per-
            ja varakapellimestarina, ja eteni kansainvälisellä uralla Ber-  heestään vastuuntuntoisesti vanhimpana poikana. Kos-
            liinin filharmonikkojen eteen omassa sävellyskonsertissaan   ka hän ei juhlinut pikkutunneille tai istunut iltaa muiden
            vuonna 1923. Kun Helsingin keskenään kilpailevat orkeste-  säveltäjien ja musiikkivaikuttajien kanssa Kämpissä, hän-
            rit yhdistettiin vuonna 1914 Helsingin kaupunginorkesterik-  tä saatettiin kulisseissa pitää hentomielisenä ja naismaisen
            si, Melartinin työ sai väistyä Robert Kajanuksen pitkän   herkistyneenä säveltäjänä.
            johtajakauden tieltä.                                        Hän koki joutuneensa syrjityksi erityisesti Helsingin kau-
               17-vuotias Erkki Melartin astui vuonna  1882 vain      punginorkesterin ohjelmistosuunnittelussa – hänen sävel-
            kymmenen  vuotta  aiemmin  perustettuun  Helsingin  Mu-   lyksilleen ei tuntunut löytyvän tilaa. Yhdeksi merkittäväksi
            siikkiopistoon (nykyinen Sibelius-Akatemia). Hän voit-    vastustajakseen hän koki Robert Kajanuksen, joka halusi
            ti välittömyydellään kaikki  puolelleen, ja  opiston johtaja   pitää kiinni asemastaan musiikkielämän valtiaana ja pystyi
            Martin Wegelius alkoi toivoa Melartinista itselleen seu-  lähes 40 vuoden ajan asettamaan esteitä Melartinin uralle.
            raajaa.                                                      Lohdutuksen tarjosi musiikki. ”Aivan ihanaa, kun voi näin
               Vuonna 1911 Melartin kutsuttiin opiston johtajaksi, ja   kokonaan uppoutua työhönsä, unohtaa kaiken  ja leijailla korkeal-
            edessä oli laaja uudistustyö. Oppilaiden lähtötasoa oli nos-  la, korkealla”, hän kirjoitti säveltäessään viulukonserttoaan
            tettava. Pianonsoitonopettaja  Toni  Leontjeff varoitti jo   18.6.1913. ■
            etukäteen: ”Olisi varmaan syytä vähitellen ryhtyä karsimaan oppi-
            laita sisäänpääsytutkinnoissa, sillä nythän on ollut niin, että jos joku
            vain olisi lähettänyt opistoon koiransa ja maksanut lukukausimaksun,
            olisi meidän ollut velvollisuus opettaa sitä.”
               Melartin sai  aikaan  merkittäviä  uudistuksia.  Hän  laa-  KIRJOITTAJA ON Melartin-tutkija. Hänen laaja elämäkertateok-
            jensi opetusohjelmaa ja instrumenttivalikoimaa, perusti   sensa Niin nuori, niin palava – Erkki Melartinin elämä, työ ja musiikki
            oopperaluokan ja  oppilasorkesterin sekä  aloitti  musiikin-  ilmestyy toukokuussa Taideyliopiston Sibelius-Akatemian julkaise-
            opettajien ja sotilassoittajien koulutuksen. Vuonna 1924   mana.
            oppilaitoksen nimi muutettiin Helsingin Konservatorioksi.  • Näyttely Kohti korkeuksia on esillä Kansalliskirjastossa. Se sisältää
               Hänen suhteensa oppilaisiin oli toverillinen ja kannusta-  valokuvia, luonnosvihkoja, kirjeitä, käsikirjoituksia, ex libriksiä, nuo-
            va. Hän ei koskaan vaatinut liikoja, mutta rohkaisi senkin   tinkansia, aforismikokoelman eri painoksia sekä levytyksiä varhaisis-
            edestä. Esimerkiksi Helvi Leiviskästä ei olisi tullut sävel-  ta savikiekoista uusimpiin huipputulkintoihin. Esillä on myös Melarti-
            täjää ilman Melartinin tukea. Hän noudatti opiskeluaikan-  nin esineistöä, maalauksia, huvilakirjasto Pukinmäestä sekä muoto-
            sa periaatetta: ”Oppilaat ovat musiikkiopisto – kaikki muut   kuvia Eero Järnefeltiltä ja Kaarlo Atralta.
            ovat heidän palvelijoitaan.”                              • Kirjajulkaisu: Toukokuussa 2025 ilmestyy Heikki Poroilan toimitta-
                                                                      ma teos Omin silmin – Melartinin matkakertomuksista valtameriristei-
                         Syrjinnän kokemuksia                         lijä Gripsholmilla 1934 (Honka-kirjat ja Erkki Melartin -seura).
            Melartin oli palavasieluinen humanisti, joka pyrki näkemään   • Levyjulkaisu: Kesällä 2025 saksalainen cpo julkaisee Melartinin vii-
            hyvää kaikessa ja kaikissa. Vaikka hän koki olevansa ennen   dennen ja kuudennen sinfonian levytyksen Turun filharmonikkojen ja
            kaikkea säveltäjä, hän paneutui kaikkiin tehtäviinsä ”ikään   Ari Rasilaisen tulkitsemana.
            kuin häntä ei olisi huomenna”. Tie ei ollut helppo. Asema   Lisätietoa juhlavuoden tapahtumista: erkkimelartin.fi
            kymmenen vuotta Sibeliusta nuorempana sinfonikkona oli


                                                                                                       RONDO    4|2025   55
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60