Page 50 - RONDO 04
P. 50

”On jouduttu                       © JORMA AIROLA
                tekemään aika

                paljon työtä,
                että hanuri
                on hyväksytty
                taidemusiikin

                kaanoniin.”










                                 Viivi Maria Saarenkylä pääsi
                                 jo teini-ikäisenä kokemaan
                                 varietee- eli viihdeohjelmiston
                                 kansainväliset kilpailut.

                      Viihdesoitto kansainvälistyy                        ”Oli helppoa lähettää viestiä kontakteilleni, kun olin
            1950-luvun pelimanniherätyksen aikoihin alettiin harmoni-  Hildá Länsmanin kanssa perustanut Vildán. Pääsimme
            kansoitossa myös viihdemusiikin puolella järjestää mestaruus-  ulkomaisille haitarifestivaaleille jo ennen kuin olimme jul-
            kilpailuja. Ohjelmisto oli tuolloin vielä vahvasti kotimaista,   kaisseet ensialbumimme”, Saarenkylä kertoo.
            mutta 1970-luvulta eteenpäin alkoi mukaan tulla myös vir-     ”Vaikka muiden maiden ja mantereiden musiikkikult-
            tuoosikappaleita muualta Euroopasta.                       tuurit ovat vetäneet minua puoleensa jo nuoresta, heräsi
              Suomalaisista  harmonikkakilpailuista  tunnetuin on  ol-  opintojen ja omien yhtyeiden myötä kiinnostus myös omaa
            lut Kultainen Harmonikka, jonka suorat televisioinnit saa-  kansanmusiikkia kohtaan. Suomalaisena muusikkona kui-
            vuttivat parhaina vuosinaan yli miljoona katsojaa. Maria   tenkin paras tapa  saada  omaa musiikkiaan näkyväksi on
            Kalaniemi oli kilpailun ensimmäinen voittaja 19-vuotiaana   tuoda siihen suomalaista tai pohjoista identiteettiä.”
            vuonna 1983. Tuolloin kilpailuohjelmisto vielä koostui iki-
            vihreistä harmonikkakappaleista.                                      Klassista toisesta kulmasta
              ”Kansanmusiikki ja vanha tanssimusiikki ovat muihin      Klassisen puolen merkittäviin kansainvälisiin harmonikka-
            Pohjoismaihin verrattuna olleet Suomessa enemmän unii-     kilpailuihin kuuluu puolestaan Espanjan Baskimaassa järjes-
            kissa symbioosissa. Samalla keikalla on voitu soittaa sekai-  tettävä Arrasate Hiria, jonka suomalaisiin voittajiin kuuluvat
            sin tangoa ja polskaa”, Kalaniemi kertoo.                  Janne Rättyä, Ari Lehtonen sekä viimeisimpänä Janne
              Viivi Maria Saarenkylälle Kultaisen Harmonikan           Valkeajoki. Lappeenrantalaislähtöinen Valkeajoki kiinnos-
            voitto vuonna 2010 oli puolestaan vasta alkua kilpailujen   tui barokista ja nykymusiikista jo 12-vuotiaana ja on klas-
            saralla. Tuolloin 17-vuotias Saarenkylä sai voiton myötä   sisen harmonikan ohella opiskellut myös kapellimestariksi.
            opettajakseen varietee-ohjelmistoon erikoistuneen italia-     ”Nykymusiikin osuus on harmonikkaohjelmistossa niin
            laisen Renzo Ruggierin, jonka johdolla hän voitti Cas-     suuri, että jokaisen ammattilaisen täytyy löytää  sen ken-
            telfidardon ja Val Tidonen kilpailut sekä sijoittui toiseksi   tältä oma paikkansa. Sen lisäksi barokki vetää usein har-
            Coupe Mondiale- ja Trophée Mondial -kilpailuissa.          monikansoittajia puoleensa, ehkä siksi, että se usein istuu
              Saarenkylän mukaan nuorten soittajien suhtautuminen      harmonikalle helpommin kuin vaikkapa romantiikan ajan
            Kultaiseen Harmonikkaan oli kaksijakoista: klassiseen mu-  virtuoottiset pianoteokset, ihan cembalon kahden sormion-
            siikkiin keskittyville sillä ei ollut merkitystä tai se oli liian   kin takia”, tuumii Valkeajoki.
            viihteellinen, mutta häntä itseään kiehtoi kilpailuun kuulu-  ”Opiskelijalle annetaan paljon vastuuta valita itse teoksia
            va viihteellisempi ja jazzillisempi ohjelmisto.            ja etsiä sopivaa musiikkia myös muiden soitinten puolelta, oi-
              ”Soitin musiikkiopistossa kuitenkin myös paljon klassis-  kein saatetaan kaivella tiettyjä aikakausia, että mitä sieltä ei
            ta, sekä kansanmusiikkia ja niitä ikivihreitä, joita yleisö aina   vielä olekaan harmonikalla soitettu. Se on tietynlaista peli-
            toivoi katusoittaessani kotikaupunkini Savonlinnan torilla.”  mannimeininkiä: kokeillaan, mikä toimii, ja sovitetaan itse.”
              Kilpailuvuosiensa jälkeen Saarenkylä jatkoi opintojaan      Valkeajoen omaa sovitusta on myös hänen tuorein le-
            Sibelius-Akatemian Global Music -koulutusohjelmassa. Kil-  vytyksensä Jean-Philippe Rameaun cembalolle säveltä-
            pailut olivat tarjonneet hänelle kansainväliset verkostot jo   mästä musiikista. Vaikka barokin sarjat – Rameau mukaan
            nuorena, mikä helpotti myöhemmin oman musiikin vien-       lukien  –  sisältävätkin  tanssillisia  osia,  ei  Valkeajoki  liikaa
            tiä maailmalle.                                            miettinyt oman soittimensa tanssihistoriaa niitä tulkitessaan.



          50     RONDO   4|2025
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55