Page 45 - RONDO 04
P. 45
”Yleensä on 20 palloa ilmassa, ja välillä ne kaikki tippuvat päälle.”
© ISMA VALKAMA © MINNA HATINEN
Ballet Finland -seurue tanssii Kenneth Kvarnströmin koreografiaa Carmen?. Minna Tervamäki omassa koreografiassaan Shadows.
ten ja kenen kanssa. Tunne toimijuudesta on vahva. teä rakentamaan tietyille tanssijoille. Shadowsin liikekieltä ja
Hyppy Kansallisbaletista vapaalle kentälle ei silti ole ol- tunnelmaa ovat inspiroineet Honkanen ja Kilpinen.
lut Honkaselle pelkästään helppo. Muutos on merkinnyt ”Koreografina minulle ei koskaan ole kyse siitä, minkä
suurta luopumista. If Shadows Are Weightless, How Come They liikesarjan keksin, vaan millaiseksi liike tietyn tanssijan il-
Are so Heavy? on Honkaselle teos myös yhtäkkisestä vapau- mentämänä muovautuu. Esimerkiksi Suvin otteessa on jo-
desta ja sen herättämästä hämmennyksestä. takin aivan erityistä, mitä en koreografina ikinä pystyisi
keksimään tai luomaan.”
Tervamäki kertoo olevansa muutenkin parhaimmillaan
KUN DANCEWORKSIA PERUSTETTIIN, Suvi Honka- yhteistyössä.
nen etsi verrokkiryhmiä Euroopasta. Vastaan tuli saksalai- ”En todellakaan ole sellainen koreografi, joka miettii yk-
nen Ballet of Difference, joka on toiminut DanceWorksin sin kaiken valmiiksi ja sitten pyytää tekemään juuri kuten
esikuvana. Ballet of Difference kertoo verkkosivuillaan läh- hän on miettinyt.”
tökohdakseen monimuotoisuuden, jota se pitää ”perustana Yksin visioiville koroegrafeille on Tervamäen mieles-
klassisen baletin toimintatapojen ja muodollisen kielen ra- tä paikkansa. Hän muistaa lämmöllä tarkkuudestaan tun-
dikaalille kyseenalaistamiselle”. netun nykytanssikoreografi Mats Ekin teoksia, joissa hän
”Heillä on todella vaikuttava ohjelmisto ja aivan upeita esiintyi Kansallisbaletissa.
balettitanssijoita. Juuri sellaisia persoonia, jotka eivät ehkä ”Mats Ek on nero, ja oli huikeaa olla hänen visionsa
ole mahtuneet vakiintuneimpien balettiryhmien muottiin”, tulkki”, hän sanoo.
Honkanen sanoo. Honkasen tavoin myös Tervamäki painottaa, että bale-
Honkasesta freenalancerinä parasta on ollut juuri oman tin toisin tekeminen, sen totutun liikekielen haastaminen,
yksilöllisen tanssijanäänen etsiminen. Samalla se on ollut ei tarkoita lepsuilua. Oikeastaan freelancerina pitää johtaa
yllättävän hankalaa. Hän kertoo, että hänen oli pitkään itseään vielä kovemmin kuin osana isompaa ryhmää. Ku-
vaikea luottaa siihen, että hän osaa tuottaa mielenkiintois- kaan ei tule sanomaan, että treenit alkavat tunnin päästä.
ta liikettä, ja että hänessä on lähtökohtaisesti tanssijana jo- Kurinalainen treenaaminen on työn elinehto, koska ba-
tain merkittävää. letin yleisöjä kiinnostaa Tervamäen kokemuksen mukaan
Honkanen huomauttaa, että yksilölähtöisyys ei tar- huippuammattilaisuus. Ihmiset katsovat mielellään virtu-
koita sitä, ettei tanssijaa voisi puskea eteenpäin kovaakin. ooseja, jotka ovat harjoitelleet kymmeniä vuosia – tai jopa
Päinvastoin. Epämukavuusalueelle työntyminen voi aut- viisikymmentä vuotta, kuten hän itse. Siksi ei ole yhdente-
taa löytämään itsestä uusia puolia. Shadowsissa liikekieltä ja kevää, tilaako vaikkapa yritys amatööriryhmän vai ammat-
esiintyjien persoonallista ilmaisua etsittiin Tervamäen joh- tilaisia esiintymään tilaisuuteensa, hän sanoo.
dolla improvisoimalla. ”Olen esiintynyt esimerkiksi museoissa ja musafesta-
”Olen todella kiitollinen yhteistyöstä Minnan kanssa. reilla. Kun olen ujuttanut nykybalettia näihin yhteyksiin,
Hän on saanut kaivettua luovuuttani ja itsetuntoani esiin.” olen huomannut, että ihmiset haluavat nähdä upeaa, hiot-
Minna Tervamäelle juuri tanssijoiden ominaisuudet tua liikettä. Genre sen sijaan on ihan sama. Useimmille on
ovat koreografisen työn polttoainetta. Hän iloitsee siitä, et- yhdentekevää, kuuluuko teos klassiseen, neoklassiseen vai
tä vapaalla kentällä työryhmän voi valita itse, ja teosta läh- nykybaletin kategoriaan, jos se tekee vaikutuksen.” |
RONDO 4|2025 45