Page 43 - RONDO 04
P. 43
Baletin vapaa kenttä merkitsee
juuri vapautta: mahdollisuutta
Suomalaisen baletin supertähti Minna Tervamäki puo- leikkiä baletilla ja viedä lajia
lestaan jäi eläkkeelle Kansallisbaletista vuonna 2012. Hän
on sen jälkeen jatkanut baletin estetiikan laajentamis- uusiin ympäristöihin.
ta poikkitaiteellisissa yhteistuotannoissa, jotka hän aloit-
ti jo työskennellessään Kansallisbaletissa. Ensimmäinen
oma teos Something Else? syntyi vuonna 2005, ja flamenco- Shadows on perinteisempi näyttämöteos, mutta baletin
tanssija Kaari Martinin kanssa Tervamäki työskenteli jo kontekstissa se ei ole perinteinen. Kolmen balettitanssijan
2010. Sittemmin hän on tehnyt teoksia muun muassa Ti- ja pianisti Rantalan veikeä nykybaletti kunnioittaa baletin
mo Lassyn, Kimmo Pohjosen ja kuvataiteilija Han- perustaa ja samalla uudistaa sen estetiikka. Baletille omi-
naleena Heiskan kanssa. nainen keveys ja linjakkuus ovat tallella, mutta rakkaus ba-
Tervamäelle baletin vapaa kenttä merkitsee juuri va- lettiin ei ole ehdotonta. Esityksessä on selvää, että tanssija
pautta: mahdollisuutta leikkiä baletilla ja viedä lajia uusiin vie balettia eikä toisin päin.
ympäristöihin, joissa ammattilaisten esittämää balettia ei ”Se, miltä baletti kulloinkin näyttää, on valinta”, Ter-
ole välttämättä nähty. Esimerkiksi kolmen balettitanssijan vamäki sanoo. ”Baletti on sanasto, jolla voi tehdä mitä ta-
Heaven’s Gate (2021) toteutettiin Suomen Lasimuseoon. hansa.” |
Ballet Finlandin teos Plague of
Butterflies (2024) yhdisti baletin
doom metaliin. Koreografia on
Tuomas Hyvösen.
RONDO 4|2025 43