Page 48 - RONDO 04
P. 48
k AHDEKSANVUOTIAAN Maria Ka- soittamaani musiikkiin: sen täytyy olla innoittavaa tanssijal-
”Tanssisoitossa saamani opit ovat kantautuneet kaikkeen
laniemen käteen päätyi isoäidin an-
le, rytmin ja flow’n täytyy olla kunnossa, ja soittajan täytyy
siosta viisirivinen harmonikka. Sen
ohjelmiston kulmakivenä Suomessa on
olla hyvässä yhteydessä yleisöön.”
Harmonikka on hyvin universaali nimenomaan tans-
tanssimusiikki: valssit, tangot, jenkat ja
iskelmät.
sisoittimena. 1820- ja 1830-luvuilla usean soitinrakentajan
”Opin lapsena soittamaan ensim-
jeinstrumentin suosio kasvoi nopeasti ympäri Eurooppaa ja
mäiset valssit jo ennen kuin pääsin
musiikkiopistoon. Siellä tuli rinnalle ba-
Amerikkoja: se oli edullinen, kantavaääninen, helppo kul-
jettaa, ja sillä pystyi yksin soittamaan sekä melodian että
rokkia ja nykymusiikkia, mutta jatkoin samanaikaisesti kehittämän uuden, vapaalehdykkäisen pal-
myös tanssikeikoilla soittamista. Musiikkiopistossa oli myös säestyksen.
kansanmusiikkiryhmä, ja oli ihanaa, että saatoin soittaa tut- Maailman tanssimusiikeissa harmonikkaa kuulee olen-
kinnossakin Säkkijärven polkan etydinä”, Kalaniemi kertoo. naisena osana muun muassa Ranskan musettessa, Argentii-
Hänet tunnetaan konsertti- eli melodiabassoharmoni- nan milongassa, Brasilian forróssa, Kolumbian cumbiassa
kan uranuurtajana kansanmusiikin parissa. Kalaniemen tai Louisianan zydecossa. Vaikka jotkut tanssityylit, kuten
kansainväliselle uralle mahtuvat muun muassa taiteen val- valssi, löytyvät useiden maiden kansanmusiikista, edustavat
tionpalkinto, Ruotsin kuninkaallisen musiikkiakatemian jä- omaleimaisesti suomalaista haitarimusiikkia jenkka ja no-
senyys sekä esiintyminen yli 150 äänitteellä. peat mollipolkat – unohtamatta suomalaista tangoa.
T anssin
poljento
palkeissa
Suomalaisen harmonikkamusiikin laaja kirjo sisältää niin
barokkimusiikin taitavia tulkkeja, uuden musiikin rohkeita
kokeilijoita, vikkeläsormisia viihdetaiteilijoita kuin juurevia
pelimanneja. Heistä kaikista heijastuu tavalla tai toisella
harmonikan historia rahvaan tanssisoittimena.
Teksti: SANTERI KAIPIAINEN
”Klassisenkin harmonikansoittajan
on syytä osata tarvittaessa
soittaa tanssikeikka”, tuumaa
barokkilevytyksestään
kiitelty Janne Valkeajoki.
KUVAT © PIETARI PUROVAARA
48 RONDO 4|2025