Page 51 - RONDO 04
P. 51

”Barokin tanssit ovat niin erilaisia kuin pe-
            rinteiset suomalaiset, mutta ehkä se tanssisoitto
            jossain siellä kuuluu. Suomalainen tanssimusiikki
            ei ole ollut missään vaiheessa opintojani erityisenä
            tutkimuksen kohteena, mutta siitä huolimatta sitä
            tulee harmonikalla enemmän vastaan kuin monil-
            la muilla soittimilla. Ehkä muutkin klassisessa maail-
            massa ovat viime aikoina alkaneet arvostaa sitä taustaa.
            Harmonikkataiteilijan täytyy mielestäni pystyä soitta-
            maan pieni tanssikeikka kesäfestivaaleilla, vaikka oma
            erityisosaaminen olisi Rameaussa tai Ravelissa – aivan
            kuten mielestäni kenen tahansa modernin muusikon kan-
            nattaa osata soittaa laajalla skaalalla tyylejä.”

                     Vakava hyväksyntä vaati työtä
            Suomessa klassisen harmonikan vakiintumiseen vaikutti mer-
            kittävästi Sibelius-Akatemiaan vuonna 1977 perustetun har-
            monikkaluokan ensimmäinen johtaja Matti Rantanen.
               ”Rantasen ohella Veikko Ahvenainen, Lasse Pihla-
            jamaa ja Alpo Pohja olivat muusikkoina ja opettajina tär-     ”Harmonikalle syntyi uusi suunta, joka ei ollut klassista
            keässä osassa – samoin tärkeitä olivat kaikki ne suomalaiset   musiikkia, viihdemusiikkia tai perinteistä pelimannimusiik-
            säveltäjät, jotka kirjoittivat nykymusiikkia  harmonikalle”,   kia, vaan otti vaikutteita laajemmin meiltä ja maailmalta”,
            listaa Markku Lepistö.                                      Lepistö lisää.
               ”On jouduttu tekemään aika paljon työtä, että hanuri on    Mikä siis on suomalaisen harmonikan koti tänä päivä-
            hyväksytty taidemusiikin kaanoniin”, muistuttaa Antti Paa-  nä? Sen historiallinen yhteys maaseutuun ja tanssimusiik-
            lanen.                                                      kiin voi olla soittimelle sekä rikkaus että taakka.
               ”Jollain tasolla sen ominaispiirteitä on jopa häivytetty.   ”On mielenkiintoista, että  jos halutaan suomalaiseen
            Esimerkiksi palkeen käyttöä pyritään olemaan korostamat-    popmusiikkiin jotain ’luomua’, niin otetaan sinne viulu ei-
            ta, kun taas pelimannimusiikissa paljetta ja sen rytmiikkaa   kä melkein koskaan haitaria”, Saarenkylä pohtii.
            ylikorostetaan. Vapaa improvisaatio ja muu kokeellisempi      Kalaniemi muistuttaa, että harmonikasta puhuessa on
            soitto on toisaalta usein osoittautunut hankalammaksi pa-   samalla puhe useammasta erilaisesta soittimesta, ja yhä
            laksi perinteisemmän harmonikkamusiikin ystäville.”         kehittyvistä  sellaisista: vähäriviset, kromaattiset, melodia-
               Toinen tärkeä korkeakoulutuksen käänne harmonikan        bassoharmonikka,  MIDI-harmonikka  tai  vaikkapa  Veli
            kannalta on ollut kansanmusiikin akateeminen koulutus, jo-  Kujalan mikrotonaalinen harmonikka.
            ka kypsytteli 1980-luvulla Kalaniemen ja Kimmo Pohjo-         ”Se on elävä soitin, joka löytää koko ajan uusia polkuja
            sen kaltaisia omaäänisiä säveltäjä-soittajia.               ja paikkoja, ja on kotonaan vähän kaikkialla.” ■       |









                            © MAREN KUITER






















            Antti Paalanen yhdistää
            elektronisen klubimusiikin
            tyylipiirteitä kaksirivisen
            haitarin sointimaailmaan.


                                                                                                        RONDO    4|2025  51
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56