Page 52 - RONDO 04
P. 52

Harmonikan


                                                                                         Teksti: VELI KUJALA
             uudet innovaatiot




             Konserttiharmonikalla menee lujempaa kuin                                                            © HEIKKI TUULI
             koskaan! Sen soittajat voittavat merkittäviä
             kansainvälisiä klassisen musiikin kilpailuja, jotka
             ovat avoimia kaikille instrumenteille, ja yhä
             useammat säveltäjät eri puolilla maailmaa

             ottavat sen omakseen. Miksi?

           k            on yksi nerokkaimmista koskaan kehitetyistä:
                        ONSERTTIHARMONIKAN näppäinjärjestelmä

                        sen isomorfinen näppäinasettelu mahdollistaa
                        vaikkapa sointujen transponoinnin säilyttäen
                        niiden intervallirakenteen pelkästään kättä siir-
              tämällä pitäen sormien asemat samoina. Jopa pienikätiset
              soittajat pystyvät helposti ulottumaan kahden oktaavin laa-
              juiseen intervalliin, ja soittimen ketteryys on vertaansa vailla.
              Ääntä voi hallita palkeen avulla hyvin joustavasti ja tarkasti
              sen syttymishetkestä sammumiseen.
               Eräs varhaisimmista ”soinnillisista tutkimusmatkoistani” oli
              neljäsosasävelaskelharmonikka (josta käytettäköön tästä läh-
              tien edes hieman inhimillisempää suomenkielistä sanaa mikro-
              askelharmonikka), jonka kehitimme vuonna 2006 yhteistyös-
              sä säveltäjä Sampo Haapamäen ja italialaisen Pigini-harmo-
              nikkatehtaan kanssa.
               Ilokseni mikrosävelharmonikka on herättänyt kiinnostusta
              paitsi soittajakollegoitteni myös säveltäjien keskuudessa. Itse
              olen kantaesittänyt sillä viisi konserttoa sekä useita kamari-
              musiikki- ja sooloteoksia. Varsin lyhyessä ajassa mikroaskel-  kaista ääntä varten tarvitaan kaksi kieltä, yksi palkeen avaa-
              harmonikalle on syntynyt laaja repertuaari. Lisäksi vapaan   missuunnalle ja toinen sulkemissuunnalle. Kaksisuuntainen
              improvisaation piireissä instrumentti on otettu ilolla vastaan.  kieli voisi puolittaa instrumentin kielten tarpeen, poistaa no-
               24-EDO-virityksen ilmaantumisen jälkeen myös historialli-  peasti ikääntyvät venttiilit ja kenties parantaa resonanssia.
              set viritysjärjestelmät ovat tehneet pikkuhiljaa tuloaan. Ander   Merkittävien edistysaskeleiden saavuttaminen vaatisi kuiten-
              Telleria esittää konserttiharmonikalla musiikkia sekä keskisä-  kin isoja investointeja tutkimukseen, johon harmonikkatehtail-
              vel- että pythagoralaisessa virityksessä uudella innovaatiol-  la ei ole varaa eikä resursseja. Harmonikan ja muiden vapaa-
              laan. Suomessa vaimoni, urkuri ja harmonikansoittaja Susan-  lehdykkäsoittimien tutkimus on edelleen lapsenkengissään,
              ne Kujala, levytti Johann Sebastian Bachin Das Wohltempe-  kun samaan aikaan tuntuu, että joka toinen akustiikan labora-
              rierte Klavierin molemmat kirjat harmonikalla, joka on viritetty   torio tutkii flyygelin mallintamista. Kenties jonain päivänä joku
              Bradley Lehmanin kehittämään hyvävireiseen järjestelmään.   nerokas tutkija innostuu ja mullistaa tämän tutkimusalan!
              Se pohjautuu kuvioon, jonka Bach itse piirsi Das Wohltempe-  Viimeisin oma löytöni liittyy soittimen äänen projektioon.
              rierte Klavierin ensipainoksen kansilehdelle.       Aloin kyllästyä siihen, että molempien sormioiden ääni suun-
               Pitäisin hyvin mahdollisena, että harmonikan viritysjärjestel-  tautuu ensisijaisesti poispäin yleisöstä. Oikean käden sormiol-
              mäpaletti laajenee entisestään ottaen huomioon sen innostuk-  le sain kehitettyä ratkaisun, josta valmistimme viime kesänä
              sen, jota eri viritysjärjestelmät ovat viime aikoina herättäneet.  Pigini-harmonikkatehtaan kanssa prototyypin, jota kutsun
               Viimeiset neljä vuotta olen toiminut harmonikkamusiikin   timbralizeriksi. Se toimii hieman kuten urkujen paisutuskaappi
              lehtorina Sibelius-Akatemiassa. Tänä aikana olen löytänyt   muokaten yläsävelsarjaa ja laajentaen soittimen alkuperäisiä
              useiden kollegoiden ja opiskelijoideni avustuksella useita ta-  akustisia ominaisuuksia heijastaen äänen tasaisemmin kon-
              poja kehittää edelleen harmonikan rakennetta ja ääntä. Eräs   serttisaliin.
              lupaavimmista löydöistä on kaksisuuntainen kieli, jonka Mic-   Tekniset edistysaskeleet, alati kasvava ohjelmisto ja taitei-
              hael Bridge löysi amerikkalaisesta harmonikkamuseosta.   lijayhteisön laajeneminen osoittavat instrumentin rajojen ole-
              Kyseinen soitin on mitä todennäköisimmin rakennettu jo   van vielä kaukana horisontissa. Konserttiharmonikan tarina on
              1950-luvulla käyttäen täysin uniikkia toimintaperiaatetta.  edelleen kirjoitusvaiheessa ja olen varma, että sen valoisim-
               Konserttiharmonikka on monimutkainen soitin, jossa jo-  mat kappaleet ovat vasta edessäpäin. ■


          52     RONDO   4|2025
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57