Page 49 - RONDO 04
P. 49

© PENTTI HOKKANEN


















             Maria Kalaniemi (vas.) tunnetaan konserttiharmonikan roolin laajentamisesta suomalaisen kansanmusiikin parissa.
             Markku Lepistö (oik.) on syventynyt vähärivisiin soittimiin ja suomalaisen harmonikan historiaan.



               ”Ensimmäiset varhaiset tiedot haitarin saapumisesta    ”Kansanmusiikki ja vanha
             Suomeen ovat lehtimaininnat ja tulliluettelot 1850-luvulta.
             Sitä tuotiin samoissa rahdeissa ajan toisen trendisoittimen   tanssimusiikki ovat olleet
             eli pianon kanssa”, kertoo harmonikansoittaja ja tutkija   Suomessa uniikissa symbioosissa.
             Markku Lepistö. Hänen taiteellinen tohtorintutkintonsa
             käsitteli harmonikan historiaa 1800-luvun Suomessa.      Samalla keikalla on voitu
               ”Kirjallista materiaalia ensimmäisiltä vuosikymmeniltä
             on hyvin vähän. Varmasti harmonikkaa on käytetty tans-   soittaa tangoa ja polskaa.”
             sisoittimena  jo heti tuolloin, mutta lehdistöä  ei moinen
             kiinnostanut. Soitin oli liian uusi tullakseen hyväksytyksi
             pelimannikilpailuihin. Säätyläiset ja porvaristo puolestaan
             suosivat pianoa.”
               Kansansuosioon harmonikka  kuitenkin tarrasi to-
             den teolla kiinni. Soittimia myytiin kaupungeissa ja maa-       ”Menin kahdeksan vanhana  Alavuden kansalaisopis-
             seuduilla, kirjakaupoissa ja toreilla, ja niitä soitettiin niin   ton kaksirivispiiriin. Opettelimme mestaripelimanni  Airi
             markkinoilla kuin tansseissa. 1900-luvun alkupuolella, kun   Hautamäeltä korvakuulolta  vanhoja  pelimannikappa-
             3- ja 5-riviset kromaattiset harmonikat saapuivat markki-    leita, jotka hän oli suoraan perinyt seudun kuuluisilta soit-
             noille, alkoivat kansanmusiikki ja niin kutsuttu viihdemu-   tajilta, jotka olivat oppineet ne jo 1900-luvun alussa. Ne
             siikki erkaantua toisistaan.                                 olivat lähtökohtaisesti aina  tanssikappaleita, joita  soitim-
               ”Äänilevyjen myötä kromaattiset soittimet sekä ulko-       me festivaaleilla ja nuorisoseuroilla. Tuolloin 1980-luvun
             mailta tulleet uudet musiikkityylit tulivat kaikkien kuulta-  lopulla kävi vielä paljon väkeä tanssimassa näitä vanhoja
             viksi. Soittajat lähtivät mukaan kehitykseen, ja perinteisistä   kansantansseja, jotka ovat kadonneet tanssilavoilta”, Paa-
             yksi- ja kaksirivisistä tuli nopeasti epämuodikkaita”, Lepis-  lanen muistelee.
             tö valaisee.                                                    Kansanmusiikin ja iskelmän erkaantuessa toisistaan ka-
               Harmonikan äänimaisemassa oli sopivasti sekä uutta et-     tosivat tanssilavoilta myös viulut ja muut kansansoittimet –
             tä tuttua, ja kromatiikan myötä kaikki sävellajit sointuineen   mutta harmonikka jäi.
             olivat käytössä, joten soitin sujahti helposti myös tanssilavo-  ”Se lienee ollut jo silloin niin ominainen osa tanssimu-
             ja kiertäviin orkestereihin.                                 siikin kontekstia, aina Suomeen saapumisestaan saakka.
               ”Harmonikan kulta-aika Suomessa jatkui 1930-luvulta        Monikäyttöisyys on varmaan yksi syy: sillä pystyy yksinkin
             1960-luvulle, kunnes rautalanka-  ja  rockmusiikki syrjäyt-  soittamaan tanssit. Myös tangon suuren suosion takia se lie-
             ti sen. 1950-luvulla Etelä-Pohjanmaalla aloitetut kansan-    nee jäänyt iskelmämusiikkiin.”
             soittokilpailut sysäsivät alulle pelimannimusiikin uuden        Paalasen oma musiikki siirtää harmonikkaa muutaman
             herätyksen, kun soittajat kaivoivat kaapeista jälleen nuo-   askeleen kohti modernia tanssiympäristöä eli yökerhoja ja
             ruutensa vähäriviset soittimet.”                             reivikulttuuria.
                                                                             ”Se ei välttämättä ole ollut tietoista, vaan tulee omas-
                         Vähärivistä tamppausta                           ta historiastani. 1980-luvulla kuuntelin rock- ja hevimu-
             Etelä-Pohjanmaan vähärivisten pelimannikulttuuriin kasvoi    siikkia, ja 1990-luvulla teini-iässä tuli elektronista musiikkia
             myös Antti Paalanen. Hänen räyhähenkinen alter egon-         joka puolelta. Olen tutkinut, miten oma soittimeni on istu-
             sa hurmaa tämän päivän festivaaliyleisöjä maailmalla yh-     nut niihin musiikkikulttuureihin, ja hakenut vastaavaa ka-
             distämällä pelimanniperinnettä elektronisen tanssimusiikin   pinallista fiilistä jota 1900-luvun alussa oli: nuoriso rakasti
             estetiikkaan.                                                haitaria, vanhemmat ja sivistyneistö paheksuivat.”    |


                                                                                                       RONDO    4|2025   49
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54