Page 44 - RONDO 04
P. 44

Atte Kilpinen ja Suvi
                                                                                                               Honkanen Shadowsin
                                                                                                               harjoituksissa ja
                                                                                                               esityksessä.
                                                                                                               Minna Tervamäki ohjaa.










             MINNA TERVAMÄEN TYÖHUONE Aleksanterin teat-                lisäksi DanceWorks tekee vaikuttamis- ja koulutustyötä ja
             terin neljännessä kerroksessa pursuaa tavaraa. Henkareis-  välittää tanssiin liittyvää tutkimustietoa. Tavoitteena on
             sa roikkuu tutuja ja näyttäviä pitkiä mekkoja. Työpöydällä   alan toimijoiden tietoisuuden lisääminen esimerkiksi mo-
             on 1990-luvun putkitelevisio, jossa on sisäänrakennettu    ninaisuudessa.
             VHS-soitin. Sillä hän katsoo tarvittaessa vanhoja koreo-     ”Baletti on minulle äärimmäisen rakas asia. Siksi haluan
             grafioitaan.                                               olla mukana muutoksessa, joka mielestäni on välttämätön”,
               Kuten muillakin aloilla, baletin freelancerin to do -listal-  sanoo Honkanen.
             la on yleensä ”kaikki”. Treenaamisen, opettamisen, esiin-    Suomessa toimii lukuisia erilaisia ja -tyylisiä nykytans-
             tymisen ja koreografioiden tekemisen lisäksi on ommeltava   siryhmiä, mutta baletin puolella on hiljaisempaa. Vakiin-
             pukuja, haalittava materiaaleja rautakaupasta, valittava   tuneempaa, balettiin keskittyvää ammattilaistoimintaa on
             esitysten promokuvia, pidettävä yhteyttä tekijöihin ja esi-  pitkään ollut Kansallisbaletin lisäksi oikeastaan vain Ballet
             tyspaikkoihin.                                             Finland -ryhmällä, joka perustettiin vuonna 2009.
               ”Yleensä on 20 palloa ilmassa, ja välillä ne kaikki tippu-  Ballet Finland syntyi reaktiona siihen, että Kansallis-
             vat päälle”, Tervamäki toteaa.                             oopperan balettioppilaitoksesta valmistuneet saivat yhä
               Hän on tottunut hoitamaan myös teostensa tuotannon       harvemmin kiinnityksen Kansallisbalettiin. Tällä hetkel-
             ja viestinnän. Toisinaan on vaikeaa muistaa, että treenaa-  lä ryhmää  johtaa  Kansallisbaletista eläköitynyt  Jouka
             misen lisäksi myös koneen ääressä istuminen on työtä. Hel-  Valkama. Ryhmän teoksia ovat muun muassa Yksi lam-
             posti tekee liikaa, kun ei muista olevansa töissä, hän sanoo.   pi joutsenten (2022), jossa Minna Tervamäki ja kolme muu-
             Se voi uuvuttaa.                                           ta koreografia tulkitsivat vapaasti Joutsenlampea, sekä Plague
               Tervamäki iloitsee  yhteistyöstä  DanceWorksin  kanssa.   of  Butterflies (2024), joka yhdisti baletin doom metaliin. Bal-
             Tuotantovastuu on tällä kertaa jollain muulla kuin hänel-  let Finland on viime aikoina panostanut myös nykytanssiin.
             lä. Lisäksi taiteelliset näkemykset kohtaavat.               DanceWorks keskittyy nykybalettiin. Painotus avaa teos-
               Suvi Honkanen perusti DanceWorksin yhdessä tanssi-       ten ja liikkeen muotoon enemmän vapauksia kuin tiukan
             tutkija Eeva Anttilan ja tuottaja Saana Railon kanssa      määritelmän mukainen klassinen baletti, Honkanen kertoo.
             kesällä 2024. Taiteellisena johtajana toimivan Honkasen    Lähestymistavan merkittävin ero verrattuna suuriin balet-
             mukaan yhteistyö Tervamäen kanssa  oli luonteva  aloitus   ti-instituutioihin  liittyy  tanssijoiden  yksilöllisyyden  koros-
             esitystoiminnalle. Tervamäki ja Honkanen jakavat intohi-   tamiseen. Isojen vakiintuneiden ryhmien teokset harvoin
             moisen suhteen baletin liikekieleen ja toisaalta halun uu-  ottavat lähtökohdaksi yksittäisen tanssijan ominaisuuksia.
             distaa sitä.                                               Yleensä tanssijat mukautuvat jo olemassa olevien teosten
               Honkanen on kritisoinut  julkisesti baletin  johtamista-  tarpeisiin ja tyyliin.
             poja ja kertonut ajastaan epäasiallisen käytöksen vuok-      ”Isoissa instituutioissa voi helposti käydä niin, että yksi-
             si vuonna 2018 irtisanotun Kenneth Greven johtamassa       lö unohtuu, koska aika on kortilla ja teokset vaihtuvat tiuk-
             Kansallisbaletissa.                                        kaan tahtiin”, Honkanen avaa.
               Freelancerina lajin perinteisten hierarkioiden haastami-   Vaikka vapaalla kentällä töitä on usein liikaa ja talous
             nen, vaatimusten ja ulossulkevien kehokäsitysten haastami-  on epävarmaa, Honkanen kokee nyt hallitsevansa omaa ar-
             nen on helpompaa kuin instituution sisällä. Esitystoiminnan   keaan ja taiteellista visiotaan. Hän päättää, mitä tekee, mi-



          44     RONDO   4|2025
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49