Page 44 - RONDO 04
P. 44
Atte Kilpinen ja Suvi
Honkanen Shadowsin
harjoituksissa ja
esityksessä.
Minna Tervamäki ohjaa.
MINNA TERVAMÄEN TYÖHUONE Aleksanterin teat- lisäksi DanceWorks tekee vaikuttamis- ja koulutustyötä ja
terin neljännessä kerroksessa pursuaa tavaraa. Henkareis- välittää tanssiin liittyvää tutkimustietoa. Tavoitteena on
sa roikkuu tutuja ja näyttäviä pitkiä mekkoja. Työpöydällä alan toimijoiden tietoisuuden lisääminen esimerkiksi mo-
on 1990-luvun putkitelevisio, jossa on sisäänrakennettu ninaisuudessa.
VHS-soitin. Sillä hän katsoo tarvittaessa vanhoja koreo- ”Baletti on minulle äärimmäisen rakas asia. Siksi haluan
grafioitaan. olla mukana muutoksessa, joka mielestäni on välttämätön”,
Kuten muillakin aloilla, baletin freelancerin to do -listal- sanoo Honkanen.
la on yleensä ”kaikki”. Treenaamisen, opettamisen, esiin- Suomessa toimii lukuisia erilaisia ja -tyylisiä nykytans-
tymisen ja koreografioiden tekemisen lisäksi on ommeltava siryhmiä, mutta baletin puolella on hiljaisempaa. Vakiin-
pukuja, haalittava materiaaleja rautakaupasta, valittava tuneempaa, balettiin keskittyvää ammattilaistoimintaa on
esitysten promokuvia, pidettävä yhteyttä tekijöihin ja esi- pitkään ollut Kansallisbaletin lisäksi oikeastaan vain Ballet
tyspaikkoihin. Finland -ryhmällä, joka perustettiin vuonna 2009.
”Yleensä on 20 palloa ilmassa, ja välillä ne kaikki tippu- Ballet Finland syntyi reaktiona siihen, että Kansallis-
vat päälle”, Tervamäki toteaa. oopperan balettioppilaitoksesta valmistuneet saivat yhä
Hän on tottunut hoitamaan myös teostensa tuotannon harvemmin kiinnityksen Kansallisbalettiin. Tällä hetkel-
ja viestinnän. Toisinaan on vaikeaa muistaa, että treenaa- lä ryhmää johtaa Kansallisbaletista eläköitynyt Jouka
misen lisäksi myös koneen ääressä istuminen on työtä. Hel- Valkama. Ryhmän teoksia ovat muun muassa Yksi lam-
posti tekee liikaa, kun ei muista olevansa töissä, hän sanoo. pi joutsenten (2022), jossa Minna Tervamäki ja kolme muu-
Se voi uuvuttaa. ta koreografia tulkitsivat vapaasti Joutsenlampea, sekä Plague
Tervamäki iloitsee yhteistyöstä DanceWorksin kanssa. of Butterflies (2024), joka yhdisti baletin doom metaliin. Bal-
Tuotantovastuu on tällä kertaa jollain muulla kuin hänel- let Finland on viime aikoina panostanut myös nykytanssiin.
lä. Lisäksi taiteelliset näkemykset kohtaavat. DanceWorks keskittyy nykybalettiin. Painotus avaa teos-
Suvi Honkanen perusti DanceWorksin yhdessä tanssi- ten ja liikkeen muotoon enemmän vapauksia kuin tiukan
tutkija Eeva Anttilan ja tuottaja Saana Railon kanssa määritelmän mukainen klassinen baletti, Honkanen kertoo.
kesällä 2024. Taiteellisena johtajana toimivan Honkasen Lähestymistavan merkittävin ero verrattuna suuriin balet-
mukaan yhteistyö Tervamäen kanssa oli luonteva aloitus ti-instituutioihin liittyy tanssijoiden yksilöllisyyden koros-
esitystoiminnalle. Tervamäki ja Honkanen jakavat intohi- tamiseen. Isojen vakiintuneiden ryhmien teokset harvoin
moisen suhteen baletin liikekieleen ja toisaalta halun uu- ottavat lähtökohdaksi yksittäisen tanssijan ominaisuuksia.
distaa sitä. Yleensä tanssijat mukautuvat jo olemassa olevien teosten
Honkanen on kritisoinut julkisesti baletin johtamista- tarpeisiin ja tyyliin.
poja ja kertonut ajastaan epäasiallisen käytöksen vuok- ”Isoissa instituutioissa voi helposti käydä niin, että yksi-
si vuonna 2018 irtisanotun Kenneth Greven johtamassa lö unohtuu, koska aika on kortilla ja teokset vaihtuvat tiuk-
Kansallisbaletissa. kaan tahtiin”, Honkanen avaa.
Freelancerina lajin perinteisten hierarkioiden haastami- Vaikka vapaalla kentällä töitä on usein liikaa ja talous
nen, vaatimusten ja ulossulkevien kehokäsitysten haastami- on epävarmaa, Honkanen kokee nyt hallitsevansa omaa ar-
nen on helpompaa kuin instituution sisällä. Esitystoiminnan keaan ja taiteellista visiotaan. Hän päättää, mitä tekee, mi-
44 RONDO 4|2025